Tudor Mohora
Tudor Mohora
Ședința Camerei Deputaților din 28 septembrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.126/05-10-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 28-09-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 septembrie 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.25 Tudor Mohora - intervenție intitulată: "Pentru o dezbatere pragmatică a programelor de guvernare oferite de partidele politice";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Tudor Mohora:

Intervenția mea de astăzi se intitulează "Pentru o dezbatere pragmatică a programelor de guvernare oferite de partidele politice"

Ne aflăm în plină campanie electorală. Pe zi ce trece, ne apropiem de data alegerilor parlamentare.

În locul unei campanii electorale murdare, cetățeanul român este îndreptățit să ceară partidelor politice aflate în competiție o confruntare civilizată și o analiză pragmatică a ideilor conținute în programele de guvernare oferite.

Partidul Social Democrat și-a făcut cunoscută oferta electorală încă din luna august a.c., iar după realizarea Uniunii Naționale Partidul Social Democrat +Partidul Umanist Român, în prima decadă din septembrie, a dat publicității Programul de guvernare pe perioada 2005-2008, care are două coordonate majore privind :

O societate guvernată de justiție și solidaritate socială;

O societate prosperă și echilibrată din punctul de vedere economic, politic și social.

Partidul Național Liberal și Partidul Democrat au susținut inițial că nu vor da publicității Programul A.D.A. decât mult mai târziu, motivând că vor să prevină "furtul ideilor". Ulterior, aceste partide s-au răzgândit și au prezentat recent unele fragmente din programul lor de guvernare, care se pare că încă nu este suficient finisat și fundamentat.

Dacă se vor compara datele cunoscute privind politica socială,electorii vor putea judeca singuri care este adevărata stare a "furturilor de idei", ținând seama că PNL-PD, alias D.A., prezintă coordonate aproape identice cu cele ale PSD+PUR. Iată câteva exemple, la nivelul anului 2008 :

PSD+PUR PNL-PD
Salariul mediu brut pe economie 350 euro / lună 321 euro / lună
Pensia medie din sistemul asigurărilor sociale de stat cel puțin 100 euro /lună 110 euro / lună
Alocația de stat pentru copii 10,2 euro / lună 10 euro / lună

Rezultă că acești parametri ai politicii sociale sunt sensibil apropiați sau chiar egali. În această situație, se poate pune în mod legitim întrebarea: Cine și-a însușit idei ? Cei care au publicat din vreme Programul sau cei care încă se străduie să-și finalizeze Programul?

Fără îndoială, cetățenii României vor aprecia în mod corect răspunsul la întrebările formulate. Important rămâne însă ca acești indicatori să aibă o fundamentare cât mai temeinică, să se urmărească cu perseverență realizarea lor și, totodată, să se găsească noi posibilități de creștere suplimentară.

La prezentarea acestor coordonate ar putea fi de folos, pentru o mai bună înțelegere din partea electoratului și pentru comparații cât mai reale, exprimarea valorii indicatorilor de politică socială nu numai în euro, ci și în lei.

O astfel de exprimare ar fi necesară, cu atât mai mult cu cât până în anul 2008, leul românesc va înregistra în mod constant o întărire în raport cu euro (2-4 % pe an, potrivit Programului PSD+PUR).

În domeniul politicii fiscale apar diferențieri notabile:

Programul PSD+PUR are în vedere :

Reducerea ratei impozitului pe profit de la 25%, în prezent, la 19% în 2005 și 16% în 2008;

Reducerea cotei minime de impozit pe venitul global, respectiv pe salarii, de la 18%, în prezent, la 14% în 2005 și la 10% în 2008, iar a cotei maximede la 40% în prezent la 38% în 2005 și la 36% în 2008;

Diminuarea cotei totale de contribuții sociale de la 49%, în prezent, la 47% în 2005, 45% în 2006 și 44% în 2007,ceea ce va fi comparabil cu cele din multe țări din Uniunea Europeană.

Programul PNL-PD prevede :

Reducerea ratei impozitului pe profit de la 25%, în prezent, la 16% începând cu anul 2005.

Introducerea unei cote unice de impozit pe venitul global, respectiv pe salarii, de 16%, cu eliminarea tuturor deducerilor fiscale, începând cu anul 2005.

Diminuarea cotei totale de contribuții sociale de la 49%, în prezent, la 39%, începând cu anul 2005.

Se poate observa că în politica fiscală PSD+PUR se situează pe o poziție pragmatică, urmărindu-se aplicarea eșalonată a măsurilor de reducere a cotelor de impozit, pe măsura în care evoluția indicatorilor macroeconomici asigură resursele necesare. Se evită astfel posibile convulsii financiare. La nivelul anului 2008, cotele de impozit sunt similare, cu excepția cotei de contribuții sociale.

Totodată, în privința impozitului pe venitul global, respectiv pe salarii, PSD+PUR exprimă principiul social democrat al distribuirii echitabile a sarcinilor fiscale: cote mai reduse pentru cei cu venituri modeste, respectiv cote mai ridicate pentru cei cu venituri mari.

Spre deosebire de acest principiu, concepția PNL-PD, de eliminare a tuturor deducerilor fiscale, înseamnă că și venitul minim va fi impozitat, iar pentru 90% din totalul salariaților, veniturile salariale vor fi mai reduse decât în prezent, spre deosebire de cei 10% cu salarii mari, care vor avea de câștigat. Cetățenii vor putea să judece și să aprecieze diferențele între cele două concepții.

Prevederile din fragmentele de Program ale PNL-PD au în vedere aplicarea imediată , respectiv din 2005, a reducerii cotelor de impozit și de contribuții sociale. O astfel de abordare ridică serioase semne de întrebare în legătură cu baza de impozitare, respectiv dacă în final la buget s-ar putea colecta nu mai mulți bani, ci chiar mai puțini decât în prezent "

În Programul PSD+PUR se prevede creșterea salariului minim de 2,4 ori, respectiv de la 68 euro, în prezent, la 160 euro în 2008. Lipsa acestui indicator important al politicii sociale din programul PNL-PD exprimă o poziție tipic liberală față de protecția socială a celor cu venituri modeste

Una din cele mai importante probleme abordate în programele PSD+PUR și PNL-PD este creșterea produsului intern brut (P.I.B.)

PSD+PUR își manifestă opțiunea pentru asigurarea continuității și sustenabilității procesului de creștere a P.I.B., într-un ritm mediu anual de 5-6% și în condițiile aprecierii monedei naționale, ceea ce în viziunea economiștilor social democrați ar putea asigura o mai mare relaxare fiscală.

PNL-PD se pronunță pentru o rată medie anuală de creștere a P.I.B. de 6,8%

Apreciem că PNL și PD propun un ritm mai mare al creșterii P.I.B. Probabil că aceste partide își manifestă în acest fel o obligație și răspundere morală față de prăbușirea P.I.B. cu aproape 10% în perioada 1997-2000, când au fost la guvernare.

Creșterea P.I.B. în ritmuri mai ridicate ar putea fi luată în discuție, însă împreună cu toți factorii politici, în scopul găsirii celor mai bune căi - prin consens - chiar și pentru o creștere de 8%, în locul unor faultări reciproce într-o astfel de problemă de importanță națională atât pentru dezvoltarea economică, cât și pentru nivelul de trai.

Recent, la Conferința Economică organizată de Forum Invest Londra, cu ocazia dezbaterii unor probleme cardinale cum sunt : creșterea economică, decalajele economice și nivelul de trai, Lordul Aslan Watson of Richmond a afirmat că "României îi trebuie 80 de ani ca să ajungă din urmă Vestul", ceea ce înseamnă o perioadă mai mare de două generații.

Unele calcule arată că în condițiile unei creșteri economice medii anuale de 8%, numărul de ani necesar pentru înlăturarea decalajelor economice față de țările din U.E. s-ar reduce la 20-30 de ani, respectiv la cca. o generație.

Aceste aspecte ar putea constitui, de asemenea, subiecte notabile pentru organizarea unor dezbateri mai largi în jurul acestei probleme complexe a creșterii P.I.B.

Asigurarea continuității și sustenabilității procesului de creștere economică reprezintă baza de plecare în susținerea amplelor reforme, atât la nivel administrativ, cât și la nivel economic și social, precum și pentru creșterea nivelului de trai.

PSD și Guvernul Adrian Năstase au dovedit tenacitate și consecvență în realizările obținute de țara noastră atât pe plan intern, cât și extern. Ele sunt cunoscute și, ceea ce este mai important, ele încep să fie simțite de întreaga populație.

Electoratul român are posibilitatea să judece și să aprecieze, cu ocazia alegerilor parlamentare și prezidențiale, aceste realizări și să se pronunțe pentru continuitate, în locul unei schimbări care ar întârzia evoluția pozitivă obținută de țara noastră.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 16:36
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro