Ludovic Mardari
Ludovic Mardari
Ședința Camerei Deputaților din 5 octombrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.132/12-10-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 05-10-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 octombrie 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.13 Ludovic Mardari - declarație politică intitulată "Privatizare dubioasă";

 

Domnul Corneliu Ciontu:

  ................................................

Dau cuvântul domnului deputat Ludovic Mardari.

Va urma domnul deputat Emil Rus.

Domnii deputați Kelemen Attilla și Eugen Nicolăescu au depus la secretariat declarații.

Domnul Ludovic Mardari:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi are titlul "Privatizare dubioasă".

Creșterea prețului energiei electrice cu 5%, începând cu 1 octombrie a.c., readuce în atenție debutul privatizării sistemului național energetic, petrecut relativ recent.

Una dintre primele interpelări pe care le-am făcut în actuala legislatură a fost adresată domnului prim-ministru Adrian Năstase și se referea la intenția existentă, încă de atunci, privind privatizarea menționată anterior.

În acea interpelare spuneam că nu este bine să se treacă la realizarea unei astfel de privatizări, prezentând o serie de argumente ca.

  1. Transformarea unui monopol național reglementat în monopoluri private locale nereglementate va avea consecințe negative asupra consumatorilor, conducând la probleme sociale.
  2. Posibilul import de energie electrică din țările vecine, la prețuri mai mici decât cele interne, va influența negativ supraviețuirea producției de energie electrică autohtonă, falimentând-o, conducând România repede și sigur spre o dependență energetică ireversibilă.
  3. Viitorii patroni nu vor fi interesați în asigurarea alimentării cu energie electrică a consumatorilor din zone izolate sau greu accesibile, din cauza costurilor ridicate.
  4. Vor fi introduse noi taxe și impozite pentru reabilitarea de către stat a instalațiilor, după ce viitorii proprietari vor distruge sectorul energetic național.
  5. O astfel de privatizare, în alte țări din lume, a reprezentat un adevărat eșec.
  6. Sumele virate spre bugetul de stat se vor diminua.
  7. Uniunea Europeană nu impune nici un model de organizare sectoarelor de electricitate ale diferitelor țări și, cu atât mai puțin, privatizarea acestora.

Am fost surprins să constat ulterior că o parte dintre aceste argumente a fost preluată de către domnul prim-ministru, în declarațiile pe care le-a făcut, referitoare la acest subiect.

Iată că până la urmă a cedat presiunilor venite din exterior, în special de la Banca Mondială, și a început privatizarea sistemului național energetic, făcând-o, însă, cu stângul.

Apar unele întrebări la care ar trebui găsite răspunsuri.

  1. De ce a fost nevoie să se înceapă privatizarea cu două filiale din cele 8 din România, care sunt cele mai rentabile după "Electrica" București? Este vorba de "Electrica" Banat și "Electrica" Dobrogea, care deservesc peste 1,4 milioane de clienți, cu peste 30% din consumul de energie electrică al României. Firesc ar fi fost să se înceapă cu filialele mai puțin rentabile.
  2. De ce s-a ajuns la evaluări nerealiste? Prețul obținut a fost de 35,1 milioane euro, de opt, nouă ori mai mic decât cel de piață. Instalațiile, aparatajul și clădirile stațiilor, a posturilor electrice în proporție de 70% sunt amortizate, aflându-se în stare bună de funcționare. Să nu uităm apoi investițiile considerabile care s-au făcut în ultimii ani.
  3. De ce Guvernul s-a grăbit, și nu a revenit cu organizarea unei noi licitații, când ceilalți ofertanți s-au retras, rămânând doar firma ENEL, din Italia, în care statul italian deține 66% din acțiuni. După cum se constată, s-a preferat înlocuirea monopolului statului român cu monopolul statului italian.
  4. De ce s-a acceptat ca doar 29% din acțiuni să fie plătite, restul de până la 51% urmând să se realizeze prin aport de capital?
  5. De ce s-a acceptat ca în contract să fie stipulate condiții ambigue privind măririle de tarife la energie electrică?

În concluzie, această privatizare nu va fi benefică nici pentru bugetul de stat, nici pentru populație, care va fi obligată să suporte creșteri succesive ale tarifelor energiei electrice, cu influențe și asupra prețurilor altor produse de consum. Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 1 decembrie 2021, 20:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro