Plen
Ședința Camerei Deputaților din 1 noiembrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.150/05-11-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 01-11-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 1 noiembrie 2004

7. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru ratificarea Memorandumului de Înțelegere între Ministerul Apelor și Protecției Mediului din România și Ministerul Federal pentru Agricultură, Păduri, Mediu și Gospodărirea Apelor din Austria privind cooperarea bilaterală pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, semnat la Viena la 23 octombrie 2002 (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 623/2004

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Proiectul de Lege pentru ratificarea Memorandumului de înțelegere între Ministerul Apelor și Protecției Mediului din România și Ministerul Federal pentru Agricultură, Păduri, Mediu și Gospodăririi Apelor din Austria.

Rog inițiatorul să prezinte acest proiect și Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic să se pregătească pentru raport.

Domnul Ioan Jelev:

Domnule președinte,

Onorați deputați,

Este vorba de un proiect de lege similar cu cel precedent, de data aceasta încheiat cu Austria. El se adaugă la o serie de astfel de memorandumuri cu alte țări: Olanda, Elveția, Norvegia.

Conținutul și obiectivul acestui memorandum este similar cu cel precedent, tot așa, în cadrul Convenției privind modificările climatice, pentru punerea în practică a acestei convenții se pot derula astfel de proiecte de aplicare în comun a convenției, de data aceasta este vorba de un proiect cu Austria.

Având în vedere aceleași avantaje pe care le-am prezentat și la precedentul proiect, vă propunem să fiți de acord cu acest proiect de lege pentru ratificarea Memorandumului de înțelegerea între Ministerul Apelor și Protecției Mediului din România și Ministerul Federal pentru Agricultură, Păduri Mediu și Gospodărirea Apelor din Austria.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule Florescu, vă rog să prezentați raportul comisiei.

Domnul Ion Florescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Proiectul de lege prezentat în fața dumneavoastră de inițiator face parte tot din categoria legilor ordinare, a fost dezbătut de comisie la aceeași dată cu precedentul, a fost votat, la fel, în unanimitate.

Vă rog să îl supuneți spre dezbatere și adoptare plenului Camerei Deputaților, în forma și fondul prezentate deja în raport.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă dorește cineva să participe la dezbateri generale?

Domnule secretar Leonăchescu.

Domnul Nicolae Leonăchescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În această convenție este vorba de o situație de referință, o situație standard a poluării, în raport cu care se vor judeca procesele reale viitoare.

Eu am înțeles din expunerea de motive și din textul convenției că această situație standard de referință nu este elaborată. Deci noi adoptăm un act normativ fără să avem reperul fix. Pe această temă, doresc să obțin explicații.

Domnul Valer Dorneanu:

Rog inițiatorul să răspundă la această problemă.

Domnul Ioan Jelev:

Această convenție are ca reper emisiile în atmosferă de gaze cu efect de seră, gaze cu efect de seră care cuprind în principal bioxidul de carbon, vaporii de apă, oxizii de azot, metanul și altfel de astfel de gaze care rezultă în special din procesul arderii combustibililor fosili în termocentrale, dar și în transport, poate să rezulte și din gropile de gunoi neecologice, unde nu se captează gazul metan, și aceste emisii la nivelul României, care au fost luate ca reper, sunt emisiile în anul 1989. Convenția dă acest drept ca fiecare țară să-și aleagă ca an de reper anul pe care îl consideră că a fost caracterizat prin emisiile maxime de gaze cu efect de seră. Pentru România acest an a fost 1989, cifra de emisie a fost undeva în jur de 210 milioane de tone, echivalent gaze cu efect de seră, de CO2, s-ar putea să fie plus sau minus față de această cifră o mică cantitate, exact nu știu în acest moment cifra , dar e undeva în jur de 210 milioane.

În prezent, emisiile de gaze cu efect de seră în România sunt în jur de 160 de milioane. Deci, diferența care există între emisiile reale și emisiile la care România are dreptul pot fi valorificate într-un fel sau altul.

Aș dori să precizez că această valorificare nu se realizează din, să spunem, direct din această rezervă, ci în momentul în care România dorește să realizeze un proiect, de exemplu o instalație de încălzire la o anumită localitate sau o centrală termică pentru încălzirea unei localități, emisiile care rezultă din acest proiect, dacă sunt realizate cu un proiect cu o tehnologie mai avansată, care provine dintr-o țară care dispune de o tehnologie mai avansată, diferența care rezultă prin diminuarea emisiilor ca urmare a unei promovări a unei tehnologii mai avansate și cea care rezultă prin același proiect din folosirea, să spunem, tehnologiilor de care dispui, poate fi preluată contra cost de țara care finanțează această activitate.

În acest context, de exemplu, pentru realizarea unei astfel de centrale termice, o anumită țară, să spunem Austria în acest caz, dacă un investitor austriac poate veni cu o tehnologie mult mai avansată, în contul respectiv de reduceri, care se plătește cu o anumită sumă care rezultă pe piața aceasta a tranzacțiilor de emisii cu reduceri de emisii cu bioxid de carbon, vine și contribuie cu fondul echivalent la realizarea acelui proiect. Deci, practic proiectul se realizează cu o investiție mai mică din partea investitorilor din țara noastră, întrucât statul care preia reducerile care rezultă în urma aplicării proiectului contribuie cu fonduri la realizarea acestui proiect.

Dacă am înțeles bine, aceasta este situația.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Leonăchescu mai dorește o precizare.

Domnul Nicolae Leonăchescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

O primă chestiune pe care o ridică intervenția colegului nostru, inițiator al legii, este aceea că nu s-au indexat toate gazele tri și poli atomice care pot concura la efectul de seră. Ele sunt selective, lucrează pe anumite benzi de lungimi de undă, este o problemă pur tehnică și se pot complementa în efectul de seră. Mă gândesc la produșii sulfului care rezultă din arderea unor cărbuni, a unor combustibili care conțin mult sulf, inclusiv păcură cu mult sulf. Și sunt și alți compuși tri și poli atomici neindexați încă. Cred că în raport cu anul de referință la care ne-am propus să fixăm situația standard suntem cam în întârziere. Între timp au apărut alte tehnologii mai performante și a accepta produse vechi, care produc poluanți cu efect de seră, mizând pe diferența de preț plătită de vânzător, s-ar putea să nu ne avantajeze.

Eu am rețineri din acest punct de vedere. nu voi vota contra legii, mă voi abține.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc, stimați colegi.

Dacă nu mai sunt alte intervenții, vă rog să-mi permiteți să vă supun votului și dezbaterii textele proiectului.

La titlul acestuia dacă aveți obiecțiuni? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Cuprinsul articolului unic, care cuprinde și dispoziția de ratificare a memorandumului aflat în anexa prezentei legi. Dacă aveți obiecțiuni? Nu sunt. Votat cu o abținere și majoritatea celor prezenți pentru.

Stimați colegi,

Vom supune votului final acest proiect astăzi.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 2 decembrie 2021, 0:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro