Antonie Iorgovan
Antonie Iorgovan
Ședința Senatului din 14 februarie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.11/21-02-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 14-02-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 14 februarie 2005

3. Declarații politice prezentate de către domnii senatori:
  3.2 Antonie Iorgovan (PSD) - "corsarul moralist".

Stimați colegi, îl invit la microfon pe domnul senator Cristian Diaconescu.

Din sală: Primul este domnul senator Iorgovan.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu este aici.

Din sală: A venit acum.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

A venit? Scuzați-mă, atunci. S-a înscris primul... Domnule senator Antonie Iorgovan, aveți cuvântul. Ați venit bine.

Domnul Antonie Iorgovan:

Domnule președințe,

Onorat Senat,

Declarația mea politică ar putea fi intitulată "Lupta împotriva corupției, prin simbolul la vârf, între formal și real". (intervenție din sală, neinteligibilă) Atunci, să-i spunem mai scurt: "Corsarul moralist".

În urmă cu mai mulți ani, nu foarte mulți ani, unul dintre deputații din Parlamentul României, cu foarte multă agitație și cu foarte multă mediatizare, fiind acuzat de multe în ale fărădelegilor, își dă demisia din Parlamentul României și se pune - spune domnia sa - "la dispoziția autorităților competente". Și de aici o anumită imagine a respectivului personaj în viața publică și politică, mai ales, a României.

Despre ceea ce n-a spus nici un cuvânt și nu s-a mediatizat, și s-a trecut cu tăcerea, ca și cum n-ar fi existat, au fost aspectele legate de niște conturi dintr-o bancă din Anglia, probleme care au fost anchetate de Procuratura României, a României - și Procuratura este o instituție, prevăzută ca Minister Public, în Constituție, iar România pretinde, prin Constituție, că este stat de drept - dar acea bancă nu a dat informațiile respective. Așa a gândit ea la momentul respectiv și, când personajul în chestiune a avut certitudinea că autoritățile care îi anchetează faptele pe care le-a săvârșit nu au probe, s-a pus la dispoziție: "Verificați-mă, să văd de unde aduceți probe".

În sfârșit, acel dosar s-a mișcat și, când el a intrat pe rolul instanțelor, cu denumirea cunoscută, respectivul personaj, de data asta, a trecut în postură de victimă. Deci, "sunt lovit sub aspect politic, dosarul este o manevră"... Și exemplele pot continua. A păcălit opinia publică și a ajuns unde a ajuns.

Recent - și este pe rolul presei - opinia publică află cu uimire, ca și când în legătură cu acest personaj, care are fărădelegea în modul lui de a fi, pentru care nu există Constituție, nu există lege și se vede, cum am să demonstrez foarte rapid, că nu există nici Cod penal, nu s-au scris atâtea, află opinia publică că a făcut niște matrapazlâcuri, spun unii, niște găinării, spun alții, mă rog, oarecum, tratându-l cu îngăduință, inclusiv reputați profesioniști ai mass-media.

Există o vorbă la noi, cu ulciorul, și mai există alta, cu lupul. Spune românul, în înțelepciunea sa, că "Lupul își schimbă părul, dar năravul niciodată".

Că se poate spune, din punct de vedere gazetăresc, că este o găinărie, că se poate spune că este o șmecherie, o inginerie imobiliară - și metaforele aparțin oamenilor din presă - sigur, aparțin presei, dar o spune un profesionist, atât cât este el, al dreptului și un om politic format pe un fond de profesionist al dreptului, că ceea ce a săvârșit cetățeanul Traian Băsescu înseamnă concurs real de infracțiuni.

Codul penal în vigoare - când acest Cod încetează să producă efecte, intră altul în vigoare, care nu dezincriminează aceste fapte - vorbește despre abuz în serviciu, vorbește despre infracțiunea de fals în declarații și despre infracțiunea de uz de fals.

Să lămurim lucrurile, să nu rămână cineva cu impresia că este o declarație politică fără acoperire. Nu, stimați senatori, onorat Senat. Este vorba de încadrarea pe care o dăm, sub aspect penal, faptei de a fi mințit și, prin această declarație mincinoasă, ți-ai creat avantaje juridice. Pentru că Legea nr.10, care a intrat în vigoare în 2001, spune că "imobilele destinate ca locuințe și care nu au fost restituite în natură persoanelor îndreptățite pot fi vândute, potrivit legislației în vigoare". Sintagma "potrivit legislației în vigoare" din Legea nr.10/2001 trimite la legislația în materie, iar legislația în materie este Legea nr.112/1995, pe care, de altfel, nici măcar documentul oficial de la Cotroceni nu a putut să o conteste. Au invocat-o, numai că au invocat-o într-o manieră șmecherească, pentru că în art.9 alin.6 din Legea nr.112 se spune: "Chiriașii titulari ai contractelor de închiriere sau membrii familiilor care au dobândit sau înstrăinat o locuință proprietate personală după 1.01.1990 în localitatea de domiciliu - și citez - "nu pot să cumpere apartamente în temeiul Legii nr.112/1995".

"Nu pot să cumpere" este valabil pentru toți cetățenii României, inclusiv pentru cel care, într-o anumită perioadă, era primar general al Capitalei.

Faptul că a avut o locuință proprietate personală, pe care a înstrăinat-o, ca să-și creeze situația de persoană fără locuință proprietate personală, nu înseamnă exonerare de răspundere penală și nu înseamnă, de fapt, înlăturarea laturii obiective a înfracțiunii de fals în declarații.

Și cum această declarație, care este falsă, și nu cred că este cazul să insist asupra conceptului noțiunii de fals din Codul penal, pentru că oricine poate să deschidă Codul penal - și să mă urmărească la 292 din Codul penal - mai departe s-a făcut uz de ea, s-a uzat de fals, ceea ce înseamnă o altă infracțiune, cea prevăzută la art.291 din Cod penal. Și cum toată această combinație, zisă juridică, în optica cetățeanului Traian Băsescu și a altora care l-au sprijinit, care devin complici în această afacere penală, s-a realizat de către un funcționar public în exercițiul funcțiunii sale, în dauna intereselor altor persoane și a interesului serviciului public, s-a ajuns la altă infracțiune. Aici are organul de urmărire penală de a aprecia dacă sunt întrunite elementele atât ale infracțiunii de la 246, care înseamnă "abuzul contra intereselor persoanelor", pentru că acel apartament nu trebuia să ajungă la cetățeanul Traian Băsescu, el trebuia scos, în final, la licitație, și din banii respectivi trebuia să fie despăgubite persoanele îndreptățite care nu au putut să primească locuințele în natură, cât și ale infracțiunii prevăzută de art.248.

Aceste aspecte, apreciem noi că îndreptățesc Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție să se sesizeze.

Și-mi îngădui să fac o scurtă precizare, pentru că este pentru prima dată în istoria post-revoluționară a României, când se solicită, pentru fapte săvârșite înaintea ocupării funcției de președinte, să se sesizeze Parchetul.

Potrivit art.84 alin.2 din Constituție, republicată, președintele României se bucură de imunitate.

Imunitatea este o soluție de protecție pe care nu o prevede numai Constituția României, o prevăd multe constituții. Legiuitorul constituant s-a înscris într-un curent de idei, dar imunitatea președintelui nu înseamnă exonerarea de răspundere a cetățeanului României Traian Băsescu. Parchetul general are obligația, iar partidul pe care am cinstea să-l reprezint își rezervă dreptul de a formula un denunț penal redactat în termeni tehnici, juridici, să instrumenteze în faza care se cheamă faza actelor premergătoare, urmând ca, în funcție de probatoriul administrat, împotriva cetățeanului Traian Băsescu, să se pună în mișcare acțiunea penală, atunci când nu va mai exista această interdicție constituțională.

Iese în evidență din ceea ce am evocat mai sus că, de fapt, suntem departe de a fi în prezența unui cruciat al luptei împotriva corupției, dimpotrivă suntem în prezența unui personaj care a promovat prin funcția pe care a avut-o și a săvârșit acte de corupție, a săvârșit fapte care intră sub incidența acestei legi.

Vă mulțumesc. (aplauze)

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 8 decembrie 2021, 18:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro