Plen
Ședința Senatului din 4 aprilie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.41/11-04-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 04-04-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 4 aprilie 2005

9. Dezbaterea și adoptarea proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 18/2005 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2005, personalului din învățământ, salarizat potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr.68/2004 privind unele măsuri în domeniul învățământului și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.196/2002 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anii 2003 și 2004 personalului din învățământ, salarizat potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 8/2000 pentru modificarea și completarea Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, referitor la stabilirea salariului de bază al personalului din învățământ și pentru abrogarea unor dispoziții din Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar și a indemnizațiilor pentru persoane care ocupă funcții de demnitate publică.
 
consultă fișa PL nr. L72/2005

Domnul Teodor Meleșcanu:

................................................

Vă propun să trecem la punctul următor. Este pct.7, proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.18/2005 privind creșterile salariale ce se vor acorda, în anul 2005, personalului din învățământ, salarizat potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr.68/2004 privind unele măsuri în domeniul învățământului și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.196/2002 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anii 2003 și 2004 personalului din învățământ, salarizat potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr.8/2000 pentru modificarea și completarea Legii nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic, referitor la stabilirea salariului de bază al personalului din învățământ și pentru abrogarea unor dispoziții din Legea nr.154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar și a indemnizațiilor pentru persoane care ocupă funcții de demnitate publică.

Legea este ordinară. Inițiator este Ministerul Educației și Cercetării. Participă domnul secretar de stat Miron, din partea Guvernului, împreună cu domnul Olteanu. Raport: Comisia pentru muncă, familie și protecție socială și Comisia pentru învățământ, știință și tineret.

Rog reprezentantul Guvernului să introducă proiectul de lege. Vă rog, domnule secretar de stat.

Domnul Dumitru Miron - secretar de stat în Ministerul Educației:

Doamnelor și domnilor senatori, venim în fața dumneavoastră cu o ordonanță de urgență care pleacă de la premisa că învățământul este prioritate națională și că în aceste condiții valorile bază ale învățământului se transpun în practică cu oameni cât se poate de bine motivați.

Pornind de la aceste considerente, vreau să spun că pentru egalitate de tratament, pentru ca salariații bugetari din învățământ să beneficieze de aceeași atenție ca și ceilalți colegi din alte sectoare de activitate, această lege vine și în două etape, de fapt, 55% din creșterea aferentă de 12%, deci o creștere de 6,6% a salariului de bază din decembrie 2004 sau o creștere de 55% din diferența între salariul preconizat pentru octombrie 2005 și decembrie 2004, urmând ca de la 1 octombrie 2005 să se ajungă la creșterea de 12% prevăzută pentru întregul sector bugetar.

Considerăm că este un lucru firesc și susținem în fața dumneavoastră aprobarea acestui act normativ.

Domnul Teodor Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat. Domnul senator Popa Aron, raportul comun să fie introdus. Domnul doctor Irinel Popescu. Vă rog, domnule senator.

Domnul Irinel Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte. Cele două comisii reunite au primit această ordonanță de urgență, având ca obiect de reglementare creșterile salariale de 12% din anul 2005 pentru personalul didactic și didactic auxiliar din învățământ, precum și posibilitatea acordării de creșteri salariale pe baza evaluării performanțelor profesionale din anul 2004.

Această creștere se acordă în două etape: în martie-septembrie, 55% din suma corespunzătoare creșterii, octombrie-decembrie 45%,

Proiectul a primit avize favorabile de la Comisia economică și Comisia pentru buget, finanțe și bănci și are avizul favorabil, cu observații și propuneri, al Consiliului Legislativ.

Legea este ordinară, Camera decizională fiind Camera Deputaților.

Ca urmare a examinării proiectului de lege amintit, împreună și cu reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării și anume, domnul secretar de stat Dumitru Miron, domnul director general Mihai Păunică și domnul director Gheorghe Ghelmez, cele două comisii au hotărât să adopte raport favorabil spre a fi dezbătut în plenul Senatului, cu un amendament admis în unanimitate și unul respins - 6 voturi pentru, 6 împotrivă și o abținere - prezentate în anexele la prezentul raport.

Domnul Teodor Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule doctor, pentru introducerea raportului.

Vă propun să trecem la dezbateri generale. Îl invit pe domnul senator Ardelean.

Domnul Aurel Ardelean:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Distinși colegi, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.18/2005 privind creșterile salariale ce se vor acorda în acest an personalului din învățământ este o hotărâre care trebuie apreciată în mod deosebit, fiind printre puținele favorabile cadrelor didactice în această etapă.

Tocmai de aceea vreau să resusțin în fața plenului amendamentul pe care l-am făcut în cele două comisii reunite și anume: referitor la art.3 pct.1 din interpretarea în forma actuală prevede pe lângă creșterea salarială, ce se acordă conform ordonanței, și posibilitatea de a beneficia de o creștere salarială în funcție de performanțele profesionale, care sunt cele pe care le cunoaștem, știți cum, stabilite de către minister.

Este o prevedere care încurajează, într-adevăr, activitatea acelor cadre didactice care au rezultate deosebite. Acest lucru trebuie însă certificat. Cadrele didactice sunt motivate astfel să îndeplinească acele criterii de evaluare. Trebuie menționat nu faptul că "pot beneficia". Acest "pot" implică în etimologia limbii române o serie de interpretări, ci faptul că "beneficiază" sigur de acele măriri, în cazul în care au avut rezultate.

Articolul trebuie să exprime cu claritate românească acest lucru fără a lăsa loc la interpretări.

În art.3 pct.1 expresia: "poate beneficia" trebuie înlocuită cu următoarea: "beneficiază". În acest context trebuie să existe certitudinea, că dacă sunt îndeplinite criteriile de evaluare a cadrelor didactice, acestea beneficiază de o creștere salarială.

Este o problemă de interpretare, cum spunea și domnul președinte, în comisii am avut paritate 6:6. Deci art.3 paragraful 1 ar urma să fie formulat în felul următor:

"În anul 2005, personalul didactic salarizat între limitele corespunzătoare funcției beneficiază..." Deci nu "pot", ci "beneficiază". "Pe lângă criteriile salariale"... Încolo nu se schimbă nimic.

Aș dori să sprijinim certitudinea acestor oameni, acestor dascăli care au salarii la ora actuală mici, față de alte categorii, și față de ceea ce ei realizează atât în învățământul preuniversitar, cât și în învățământul universitar.

Ar fi o certitudine acest cuvânt "beneficiază" și o apreciere din partea Senatului a activității pe care o depun. Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Meleșcanu:

Vă mulțumesc. Numai o precizare. Am înțeles că nu am mai făcut dezbateri generale, ci am intrat direct pe procedura de amendamente respinse, pentru că, de fapt, intervenția domnului profesor Ardelean se referă la un amendament respins, pe care îl aveți în anexa nr.2 la raportul comun al celor două comisii.

Dacă nu sunt, într-adevăr, intervenții cu caracter general, vom continua cu această dezbatere. Numai un moment. L-am avut pe domnul senator Athanasiu, din partea Grupului PSD, pe domnul Zoltan Puskas, pe domnul Funar și în această ordine vă rog să interveniți dacă este pe amendamentul respins sau pe intervenții generale.

Domnul senator Athanasiu.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Domnule președinte,

Distinși colegi,

Îmi iau îngăduința, sper acceptată de președintele nostru de ședință, întrucât s-a demarat o discuție care viza într-adevăr un amendament respins la limită cu 6 voturi pentru, 6 împotrivă și o abținere. Să-mi îngăduiți, în primul rând, să spun că această Ordonanță de urgență a Guvernului nr.18/2005 vine cu o oarecare întârziere, dar bine că vine, în sensul alinierii din punct de vedere al ajustării salariale pentru personalul didactic cu tot personalul bugetar. Regretabilă întârziere, dar mai bine mai târziu decât după trecerea anului bugetar. Într-adevăr, politicile salariale în privința personalului didactic nu au reușit să satisfacă în decursul timpului nevoile acestui corp profesional, ele însă au demarat o anumită strategie. Un demers de predictibilitate în creșterea progresivă concretă și binevenită a salariilor profesorilor s-a făcut prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.68/2004, care a consfințit cea mai substanțială creștere pentru personalul didactic, excepție făcând profesorii universitari, unde a fost o dublare a salariilor.

Știm cu toții, cei din Senatul României, ca și foarte mulți politicieni și, totodată, opinia publică, că există o revendicare a personalului didactic exprimată și de colegii lideri de sindicat - îl văd aici și pe domnul Aurel Cornea - în sensul unei dublări a salariilor profesorilor, sigur, într-un anumit calendar bine etapizat și cu anumită predictibilitate a politicilor de ajustare.

Aș încheia această parte a expozeului meu privind acest proiect de lege spunând că eu cred că, pe lângă evidenta și necesara, ușor întârziata ajustare salarială care se realizează prin intermediul Ordonanței de urgență a Guvernului nr.18/2005, trebuie, în continuare, asigurate majorări salariale care să conducă, într-un interval de timp bine determinat, la acel deziderat legitim al profesorilor, de a se dubla salariile, pentru că, altfel, s-ar perpetua o discriminare supărătoare în raport cu creșterea de 100%, operată din 1 ianuarie 2004, în privința salariilor profesorilor universitari. Și știți mai bine decât mine că, dacă adevărul se găsește greu și poate sau nu să producă supărări, nedreptatea e mult mai vizibilă și supără tot timpul.

Cât privește amendamentul respins cu acea proporție de voturi, v-aș învedera faptul că, din punct de vedere al dreptului - iar președintele nostru de ședință este un rafinat jurist, sensibil la nuanțe - vreau să vă spun că acea formulare facultativă sau opțională a textului de lege "poate beneficia" - mă refer la personalul didactic, de aceea formularea este la singular - nu face decât să evidențieze o vocație, nu un drept.

Întrucât textele de lege, de regulă și în mod imperios, obligă la instituirea de drepturi sau, după caz, de obligații, mă simt dator față de colegii senatori să învederez faptul că, din punct de vedere al acurateței formulării, este de dorit, dacă nu chiar necesar, să introducem formularea "beneficiază".

Amendamentul aparține, într-adevăr, domnului senator Ardelean, amendament la care noi, membrii comisiei din partea Grupului parlamentar PSD, am subscris, întrucât doar așa dăm concretețe și efecte juridice unui text. Altfel, rămânem în lumea dezideratelor, ceea ce, într-un text de lege, de regulă, este neavenit.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc domnului senator Athanasiu.

Următorul era domnul senator Valentin Zoltan Puskas.

Vă rog.

Domnul Puskas Valentin Zoltan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul nostru parlamentar susține aprobarea acestei ordonanțe de urgență, mai cu seamă având în vedere faptul că în februarie, dacă vă amintiți, am avut o intervenție la acest microfon al Senatului, prin care, într-o declarație politică, am spus că i-am uitat pe slujitorii neamului, pe dascăli, și ar trebui să întocmim un proiect de lege prin care salariile acestora să fie aduse la un nivel acceptabil.

Această ordonanță de urgență mă face să cred că și în Guvern s-a auzit, în sfârșit, o declarație politică și a apărut această ordonanță de urgență, care ne scutește de efortul de a face un proiect de lege, o inițiativă legislativă, dar susținem această ordonanță, având în vedere că ajută, într-un anumit fel pe dascălii noștri, pe slujitorii neamului, și, în privința viitorului, sperăm că această ordonanță este doar un început. Vor urma alte legi, care vor fi benefice acestui segment foarte important din activitatea noastră, învățământul, și, așa cum am spus și în declarația politică, viitorul României, viitorul națiunii depinde de cei care sunt acum în băncile școlii și cei care sunt instruiți, educați de către dascălii noștri. De aceea, sperând că este doar un început, vom vota această ordonanță de urgență și așteptăm și continuarea.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc și eu.

Din partea Grupului parlamentar al Alianței "Dreptate și Adevăr" PNL - PD, domnul senator Paul Păcuraru.

Domnul Paul Păcuraru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că această ordonanță a fost promovată și în comisie, și în grupul parlamentar, la nivelul alianței, ea este, categoric, votată favorabil.

Aș vrea să fac o precizare, totuși, că, în raport cu negocierile care au avut loc, în timp, între sindicate și Ministerul Educației și Cercetării, există un angajament care nici până în momentul de față nu este respectat - probabil că Guvernul are în vedere să ajungă la îndeplinirea sa - respectiv, realizarea unei legi a salarizării personalului didactic. O astfel de lege, în momentul de față, lipsește. Noi avem acte normative succesive, care reglementează, ajustează sau majorează nivelul salariilor pentru personalul didactic, nedidactic sau pentru personalul TESA și așa mai departe, dar nu avem un act normativ de sine stătător, care să reglementeze cadrul de salarizare, o lege unică a salarizării personalului din învățământ.

Am înțeles că ministerul are în vedere acest aspect. Probabil că domnul secretar de stat ne va da detalii. Mie mi se pare foarte important, pentru că, altfel, vom fi tot timpul în situația de a face comparații care nu stau în picioare.

Opinia mea este - și cred că toți cei care se ocupă puțin de sistemul de salarizare din România vor putea observa că, în momentul de față, avem un sistem care nu mai este unitar, ci este un sistem spart în diverse componente, fiecare s-a autonominalizat în ceea ce privește salarizarea și bine ar fi ca și pentru acest important corp profesional să avem o lege distinctă a salarizării.

În ceea ce privește amendamentul pe care l-a propus colegul nostru în comisie, în reuniunea comună a celor două comisii - Comisia pentru muncă, familie și protecție socială și Comisia pentru învățământ, știință și tineret - până la urmă, amendamentul a fost respins, pentru că, la o lectură atentă, se poate observa că întreg textul poate să lipsească și nimic nu se modifică. Deci, el este, dintr-un anumit punct de vedere, superfluu. El nu constituie drepturi, aduce în situația de a beneficia sau de a nu beneficia anumite persoane.

Reglementarea privind promovarea profesională, ocuparea posturilor disponibile și promovarea pe post există deja și nu era nevoie, obligatoriu, de acest art.3, care să fie acum supus amendamentelor.

Grupul Alianței "Dreptate și Adevăr" și membrii din comisie s-au opus aprobării acestui amendament, tocmai pentru că, de fapt, el nu era în măsură să clarifice nimic, el fiind superfluu. Chiar formularea întregului text poate să lipsească și nimic din ceea ce înseamnă salarizarea sau procedura de promovare profesională în învățământ nu are de suferit, fiind obiectul altor legi și altor reglementări.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul senator Funar.

Domnul Gheorghe Funar:

Domnule președinte,

Onorat Senat,

Ne bucură faptul că avem pe masa de lucru acest proiect de lege. Ne-am fi așteptat ca Guvernul Năstase să fi îndrăznit la vremea respectivă să propună prin ordonanță o creștere mai însemnată a drepturilor salariale ale profesorilor.

Este cunoscut că în domeniul natalității se vorbește, din păcate, în ultimii 15 ani, de un spor negativ al populației. Am o întrebare pentru reprezentanții Guvernului.

Această creștere salarială, propusă prin acest act normativ, corelată cu explozia sau valul uriaș de scumpiri de la 1 aprilie - marea zi a păcălelilor pentru români - creșterile uriașe de prețuri, tarife, impozite, accize - dacă aceste două acte normative, două ordonanțe corelate, ale Guvernului Năstase și ale Guvernului Tăriceanu, duc, în final, la un spor negativ de salarii pentru dascăli?

Până când veți pregăti răspunsul la această întrebare, aș vrea să vă fac cunoscut că Grupul parlamentar al Partidului Popular România Mare susține proiectul de lege și amendamentul care a fost motivat aici de către domnul senator Ardelean.

Mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

Domnule secretar de stat, dacă puteți răspunde, vă rog.

Domnul Dumitru Miron:

Este adevărat, conținutul art.3 se găsește reglementat întocmai în acte normative în vigoare și cu aserțiunea "poate să beneficieze". În al doilea rând, există condiționalitatea acestui "poate". El poate să lipsească, poate să fie, dar tot este condiționat de promovarea unor criterii de performanță profesională individuală și de existența resurselor bugetare, și atunci nu impietează în nici un fel.

De ce l-au mai cuprins în text inițiatorii? Pentru consolidare, nu pentru schimbarea filosofiei ordonanței, pentru că ar fi existat o temere și ea era firească la unele cadre didactice: nu cumva această creștere este în locul celor care existau?

În al doilea rând, s-au ridicat aici niște probleme.

Domnule profesor Funar, vreau să spun că pot să asigur plenul Senatului că vom analiza efectele acelor scumpiri de prețuri, măriri de tarife la servicii, la momentul în care va fi posibilă o analiză ex-post. Deci, noi facem o evaluare ex-ante. Ceea ce pot să spun este că, la acest moment, din binomul la care se făcea referire și care ne preocupă pe toți, noi putem să spunem care este impactul preliminat al acestei creșteri. Care este coeficientul de eroziune datorat altor elemente care se vor produce, vom analiza la momentul potrivit.

În altă ordine de idei, închei prin a spune că la Ministerul Educației și Cercetării nu avem nevoie decât de acest impuls pe care l-am primit astăzi. Dumneavoastră ne-ați dat impulsul să elaborăm și să înaintăm Camerelor Legislativului o lege a salarizării în învățământ. Vă asigurăm că venim cu ea. Problema este următoarea: dacă și resursele bugetare sunt acoperitoare pentru aceste intenționalități și, evident, dacă și Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei sprijină această inițiativă.

Împreună cu partenerii noștri sociali, vom demara procesul de finalizare a unui act normativ în această direcție. Venim cu ele spre Legislativ.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc foarte mult.

Dacă mai sunt intervenții? Vă rog, din partea Grupului parlamentar al Partidului Umanist din România - Social Liberal.

Domnul Gheorghe Constantin:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al Partidului Umanist din România - Social Liberal susține această lege, cu atât mai mult cu cât, considerăm noi, este un pas, nu tocmai mare, pe baza unei normalizări a situației salariale din învățământ, și credem că este, așa cum a remarcat și colegul senator Puskas, un început în acest domeniu.

Deci, vom vota această lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Și eu vă mulțumesc.

Stimați colegi,

În aceste condiții, vă propun să procedăm în felul următor. În primul rând, să decidem asupra amendamentului care a fost respins.

Din luările de cuvânt ale domnului senator Ardelean și ale altor colegi senatori, am înțeles că amendamentul respins se susține. În aceste condiții, obligația mea este să-l supun votului în plen, în ideea că cine votează "pentru" înseamnă că sprijină reformularea art.3 alin.1, prin schimbarea formulării "poate beneficia", cu "beneficiază".

Deci, v-aș ruga, respectuos, să vă pregătiți de vot. Cine votează "pentru" votează în favoarea acestui amendament respins, cine votează "împotrivă" votează pentru a rămâne textul așa cum a fost în raportul comisiei. (discuții în sală)

Vă rog să procedați la vot, cine este pentru, împotrivă sau se abține la acest amendament respins, din Anexa 2.

Cu 47 de voturi pentru, 39 împotrivă și 3 abțineri...

Din sală: A trecut. (discuții la masa prezidiului)

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Deci, după calcule "savante", vă informez că acest amendament a fost acceptat. În consecință, textul art.3 alin.1 va fi "beneficiază", în loc de "poate beneficia" ...

Din sală: Listă!

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă rog?

Din sală: Listă.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Lista neagră, da.

Da, cu listă, la cererea Grupului PNL - PD, cu această reformulare a art.3, vă supun la vot amendamentele în ansamblul lor, adică și primul, și al doilea amendament, și vă rog să votați, de asemenea.

Cine votează "pentru" este, evident, în favoarea amendamentelor.

Vă supun la vot raportul comisiei, așa cum a fost modificat.

100 voturi pentru, nici un vot împotrivă, raportul comisiei a fost adoptat.

Încurajat de cooperarea dumneavoastră, vă supun la vot proiectul de lege, în ansamblul, său pentru aprobarea ordonanței Guvernului privind creșterile salariale.

Vă vot să votați.

Cu 98 de voturi pentru, un vot împotrivă, nici o abținere, s-a adoptat.

Cine a solicitat lista? Domnul senator Bindea, deci să se dea lista și un singur nume. Cine a votat împotrivă.

Vă mulțumesc foarte mult.

Mulțumesc și domnilor președinți.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 15:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro