Plen
Ședința Senatului din 31 octombrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.166/07-11-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 31-10-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 31 octombrie 2005

10. Dezbaterea și adoptarea proiectului Legii serviciului de salubrizare a localităților.
 
consultă fișa PL nr. L318/2005

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem la proiectul de Lege...

Domnul Ion Mihai Dumitrescu (din sală):

Procedură, domnule președinte.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog. Ce procedură, domnule, că ne-ai și speriat ?! Microfonul nr. 2.

Domnul Ion Mihai Dumitrescu:

Mă scuzați, domnule președinte, mulțumesc.

Mai avem, în continuare, vreo patru legi care au termen de adoptare tacită pe 31 octombrie 2005. V-aș propune, dacă se poate să le punem în discuție acum, pentru că nu știm dacă vom ajunge la ele, până la ora 19,00.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog să nu vă faceți griji.

Trecem la poziția nr. 8, proiectul Legii serviciului de salubrizare a localităților.

Da, domnul senator Bindea.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Domnule președinte,

Este o propunere a unui domn senator și v-aș ruga să o supuneți votului plenului, pentru că există două riscuri, nu numai să nu ajungem, mai există și riscul să ajungem și, după ora 19,00, să nu fim în cvorum, și atunci ajungem în situația ca, independent de voința unora dintre noi, să fie adoptate tacit patru legi, ceea ce nu ar fi - după părerea mea - foarte onorant pentru Senat.

De aceea, vă rog să supuneți votului plenului propunerea formulată de domnul senator.

Din sală: A fost respinsă.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Suntem la poziția nr. 8 care are termen de adoptare tacită 31 octombrie 2005.

Din sală: La poziția nr. 9 !

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nr. 9 l-am terminat, stimați colegi, acum suntem la poziția nr. 8.

Vă rog foarte mult, domnule Bindea, vă rog, luați loc.

Domnule secretar de stat Mircea Nicu Toader, vă rog să faceți prezentarea. Microfonul nr. 8, vă rog.

Domnul Mircea Nicu Toader:

Mulțumesc, domnule președinte.

Această lege privind salubrizarea localităților, face parte din acest pachet de legi.

Sunt stabilite în legea cadru toate elementele generale. Legea specială stabilește cele două posibilități de acordare a acestei activități, în gestiune directă și cu delegare, iar cel mai important lucru este că stabilește, iarăși, criteriile în care se desfășoară aceste activități, în condiții de monopol sau de cvasimonopol.

Susținem raportul comisiei și vă rugăm să îl aprobați.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Domnule senator Cârlan, vă rog să prezentați raportul Comisiei pentru administrație publică și organizarea teritoriului.

Domnul Dan Cârlan:

Raport favorabil cu 33 de amendamente admise și vă rog să fiți atenți că sunt cuprinse într-o Anexă nr. 1, formată din două segmente: Anexa nr. 1 și completarea, plus 4 amendamente respinse în Anexa nr. 2. Avem avize favorabile de la Consiliul Legislativ, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și Comisia pentru sănătate, ecologie și sport.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Dezbateri generale, dacă sunt luări de cuvânt. Înțeleg că nu sunt. Trecem la amendamente respinse. Vă rog, dacă se susțin. Domnule senator Pascu, amendamentul de la poz. 1 art. 11 alin. 2, aveți cuvântul.

Domnul Corneliu Pascu:

Eu susțin în continuare ca contractul de reglare a gestiunii serviciului să fie menționat că se atribuie numai prin licitație publică, având în vedere încălcările grave care s-au făcut în această perioadă în încredințarea serviciilor publice de salubritate. De aceea, cred că menținerea acestei formulări este foarte binevenită, ca să se evite încredințarea directă, pe baza unor hotărâri a unor consilii ale administrației publice locale, care uneori, nu țin cont de legislația în vigoare și de modul de atribuire a delegării serviciului.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Domnul secretar de stat, microfonul 8.

Domnul Mircea Nicu Toader - secretar de stat în Ministerul Administrației și Internelor:

Mulțumesc. Nu putem accepta amendamentul domnului senator, deoarece înseamnă limitarea punctului de vedere și modul de organizare a fiecărei comunități locale. Licitația publică este o condiție, în care se pot acorda servicii, dar sunt anumite condiții în care nu poți să faci licitația, după două-trei încercări, dacă n-ai decât un singur ofertant și trebuie să accepți și alte modalități. Foarte transparentă, este adevărat, asta susținem și noi, dar introducerea numai cu licitație publică a serviciului poate să inducă probleme în rezolvarea acestui serviciu la nivelul comunității locale.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc. Domnul senator Cârlan, vă rog.

Domnul Dan Cârlan:

Da. Am așteptat să se aprindă beculețul. Comisia susține punctul de vedere al Guvernului. Art. 11 alin. 2 a venit într-o redactare îmbunătățită la amendamentul admis nr. 10, iar nevoia de a păstra și alte forme de atribuire decât licitația publică vine în întâmpinarea situației de gestiune delegată către un operator înființat chiar de către autoritatea publică locală, caz în care nu poți atribui contractul prin licitație, ci prin atribuire directă către propriul operator. De altfel, legea reglementează foarte precis situațiile în care se atribuie contractul către terți și atunci numai licitația este forma prin care se atribuie contractul. Este necesară, realmente, păstrarea redactării Guvernului, îmbunătățită prin amendamentul admis nr. 10.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc. Domnul senator Pascu, microfonul 3.

Domnul Corneliu Pascu:

Vreau să arăt că delegarea prin gestiune directă este o formă de încredințarea serviciului și este prevăzută în legislație, iar delegarea se face prin licitație și toate procedurile de licitație, chiar dacă e un singur operator, se urmează procedurile respective și se încredințează operatorului respectiv. Nu înseamnă să nu se facă licitație.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

S-a înțeles. Supun votului dumneavoastră amendamentul de la poziția 1, amendamentul domnului senator Pascu, respins de către Guvern și comisie.

Votând cu "da", votați cu amendamentul, votând "nu", votați cu Guvernul. Vă rog să votați.

Cu 35 de voturi împotrivă, 34 voturi pentru, 5 abțineri, amendamentul a fost respins.

Dacă se mai susține vreun amendament? Vă rog, domnul senator Pascu.

Domnul Petru Șerban Mihăilescu (din sală):

Aș avea o chestiune...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator Șerban Mihăilescu, fiecare avem câte o chestiune. (rumoare)Vă rog, să auzim chestiunea dumneavoastră. Vă rog.

Domnul Petru Șerban Mihăilescu:

Domnul președinte Cârlan, care asigură întotdeauna foarte multă transparență lucrărilor, a introdus la următoarele trei proiecte de lege încă un rând de amendamente admise. Aceste amendamente admise nu au nimic completat la coloana: "cine le-a inițiat", "când s-au discutat" și "de ce au devenit admise", fiindcă eu nu-mi amintesc ca discuțiile să fi fost încă o dată retrimise. Nu sunt rele, nu sunt nici bune, dar, dacă dânsul susține întotdeauna, cel puțin din partea comisiilor avizatoare, să fim foarte fermi și nu acceptă nici un fel de îndoială, îl rog ca și acum să explice în plen de unde a apărut, la fiecare lege, încă un rând de amendamente, când s-au discutat și când s-au aprobat. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Vă rog, dacă la amendamente respinse se mai susține vreun amendament? Domnul senator Pascu. Spuneți, vă rog, și poziția.

Domnul Corneliu Pascu:

La poziția 2, din formulare unitară, așa cum este prevăzută și în Legea serviciilor publice, s-a folosit termenul de "asociație de dezvoltare comunitară" și a fost admisă la toate amendamentele mai sus-menționate, inclusiv la art. 11, poziția 3. Dar, dacă se dorește o altă formulare, nu avem nimic împotrivă.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Cred că e bună formularea propusă de Guvern.

Domnul Corneliu Pascu:

N-am nimic împotrivă, dar comisia, în toate celelalte articole, la serviciile publice, are o astfel de formulare. Renunț la ea, nu e nici o problemă, dar la următorul, la nr. 3, renunțăm, de asemenea. La art. 4, însă, "responsabilitatea întocmirii regulamentului propriu al serviciului, în termen de 90 de zile, revine autorităților administrației publice locale" și de aceea dorim să se specifice acest lucru, pentru creșterea gradului de responsabilitate al acestora.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule secretar de stat, vă rog.

Domnul Mircea Nicu Toader:

Nu știu la ce s-a referit domnul senator, practic, dacă e vorba de "asociație de dezvoltare comunitară" este o redactare greșită, că toți am hotărât că asociația de dezvoltare comunitară... Dar amendamentul dumneavoastră a scos din context și din text societățile comerciale cu capital privat sau mixt. Acesta-i amendamentul dumneavoastră. Dacă ne referim la punctul 2.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu, nu, nu. Se referă la poz.4, care dorește să precizeze "întocmirea de către autoritățile administrației publice locale a regulamentului", ca să știm pe cine sancționăm.

Domnul Mircea Nicu Toader:

Suntem de acord. Dar nu-l văd scris aici.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Poziția 4 - amendamente respinse. Sună așa... Mă urmăriți?

Domnul Mircea Nicu Toader:

Eu vă urmăresc, dar ... Vă ascult.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Art. 29 alin. 2: "Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 la 30.000 lei următoarele fapte: b) neîntocmirea regulamentului propriu al serviciului, în termen de 90 de zile..." și continuă. Și domnul Pascu spune: "neîntocmirea de către autoritățile administrației ..."

Domnul Mircea Nicu Toader:

E în regulă. E vorba de adăugarea sintagmei "de către".

Domnul Nicolae Văcăroiu:

De acord?

Domnul Mircea Nicu Toader:

De acord.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă ascultăm, domnule senator Cârlan. Microfonul 7.

Domnul Dan Cârlan:

Mulțumesc. Amendamentul nr. 4... Noi ne uitam la nr. 2, de aceea am avut un moment de ezitare... Amendamentul nr. 4 al domnului senator Pascu a fost respins, pentru că, practic, ceea ce dorește dânsul a fost preluat în amendamentul admis nr. 22, din lista de amendamente admise, și este foarte corect și mult mai bine rezolvat textul prin amendamentul admis nr. 22, la același articol 29 alin. 1, în care se precizează foarte clar cine și cum.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da. S-a preluat acolo, la b. E adevărat.

Domnul Dan Cârlan:

Este preluat amendamentul 4, inclus în amendamentul admis nr. 22.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Litera b, spune așa: "întocmirea de către autoritățile publice locale a regulamentului propriu, în termen de 90 de zile", adică s-a preluat de acolo-acolo. Deci, renunțați. (discuții)

Stimați colegi,

Domnule senator Cârlan, spuneți-ne de unde vin amendamentele admise suplimentare. S-au discutat în comisie.... Vă rog.

Domnul Dan Cârlan:

Amendamentele admise suplimentare vin dintr-o eroare de redactare la nivelul comisiei. Vă rog să urmăriți volumul imens de amendamente și ne asumăm această greșeală, că la cele 4 legi sectoriale, la momentul redactării raportului au fost omise aceste amendamente. Drept pentru care s-a făcut o prelungire la Anexa nr. 1. Textele au fost discutate în comisie articol, cu articol.

Sigur, îmi asum această responsabilitate, domnule senator.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Deci, s-au dactilografiat pe pagini diferite... Bun. Dacă la cele de 33 de amendamente sunt intervenții? Înțeleg că nu sunt. Domnul senator Ștefan Viorel, vă rog. Acum vine treaba aceea...

Domnul Viorel Ștefan:

Am ajuns la anexa mea, domnule președinte. Deci, la poz. 7 art. 8 alin. 2. Vă rog să observați că formularea Guvernului este mult mai riguroasă și nu lasă loc de interpretare. Ce propune comisia lasă loc de interpretare. Comisia propune "să se plătească doar sumele convenite prin contract pentru prestațiile pe care aceștia le efectuează în beneficiul întregii comunități". Cine apreciază, cine măsoară, dacă a fost întreaga comunitate sau jumătate, când formularea Guvernului este clară: "conform prevederilor contractuale". Unde se poate detalia orice.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Ce spuneți, domnule secretar de stat?

Domnul Mircea Nicu Toader:

Am avut aceeași opinie în comisie, în orice contract, orice prevedere, dar fiindcă comisia a solicitat, așa s-a aprobat, s-a aprobat.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator Cârlan.

Domnul Dan Cârlan:

Explicația este foarte simplă: autoritățile administrației locale au obligația să achite operatorilor numai acele servicii care sunt contractate direct cu autoritatea publică, dar când operatorul contractează serviciul direct cu asociația de locatari sau cu consumatorul direct, nu mai este obligația autorității publice să achite contravaloarea contractului. Deci, numai pentru acele servicii publice prestate în interesul întregii comunități, ca, de exemplu, măturatul străzilor. Acolo, primăria, autoritatea publică încheie contractul cu operatorul și, prin urmare, are obligația de plată. Primăria nu poate avea obligația de plată a serviciului de salubritate la poarta cetățeanului.

Domnul Viorel Ștefan:

Dar vorbim despre contractul pe care-l încheie autoritatea administrației publice și nu cel pe care-l încheie asociația de bloc, hai să fim serioși.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator Ștefan, haideți, că ne grăbim.

Domnul Viorel Ștefan:

Nu, dar eu cred că susțin Guvernul și merită.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu, rugămintea mea e să fiți mai operativ. Am înțeles. Supunem la vot. Vă rog să așteptați mai întâi. Îl mai susțineți pe acesta?

Domnul Viorel Ștefan:

Da, domnule președinte.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Bine. Supun la vot propunerea făcută, legat de poz. 7, cu referire la art. 8 alin. 2, propunerea ca să se revină la formularea Guvernului. Înțeleg că, atât Guvernul, cât și comisia nu sunt de acord.

Supun la vot această propunere. Votând "da" votați cu domnul Ștefan Viorel, votând "nu", votați cu Guvernul și cu comisia. Vă rog să votați.

Cu 44 de voturi împotrivă, 34 voturi pentru, o abținere, amendamentul a fost respins.

Da, domnule senator Ștefan.

Domnul Viorel Ștefan:

La poz. 12, domnule președinte, art. 14, respectiv, art. 15, în formula propusă de comisie, vă rog să observați că la alin. 1 diferența între cele două texte constă în aceea că prin propunerea comisiei se elimină posibilitatea ca o administrație publică locală să asigure serviciul de salubritate printr-o structură proprie și impune obligativitatea creării unor operatori, persoană juridică și, exclusiv, astfel de operatori pot face servicii de salubritate. Propunerea Guvernului lăsa loc și pentru structurile proprii ale administrației locale și eu îmi imaginez că sunt și comunități mai restrânse unde serviciul de salubritate nu justifică înființarea unei societăți comerciale și atunci cred că legea ar trebui să acopere și această posibilitate, deci, susțin forma propusă de Guvern.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul secretar de stat.

Domnul Mircea Nicu Toader:

Un moment, că n-o găsesc aici, în materiale, dar dacă e formularea noastră și eu mă uit în legea inițială, mi se pare și mie corectă, dar poate domnul președinte de comisie găsește justificarea modificării.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Cârlan.

Domnul Dan Cârlan:

Domnule ministru, credeți că găsesc eu mai repede decât dumneavoastră? Mi-ați pasat pisica...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Art. 15 alin. 1.

Domnul Dan Cârlan:

La care amendament?

Domnul Viorel Ștefan:

Propunerea comisiei. Art. 14 în textul Guvernului...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Deci, art. 14 de la Guvern... Uitați-vă la poziția 12. Art. 14 - Guvern, care devine art. 15 la comisie. Se solicită să păstrăm redactarea Guvernului.

Domnul Dan Cârlan:

Îmi pare rău, este amendament convenit cu Guvernul și nu rezultă de nicăieri excluderea de care vorbește colegul nostru, domnul senator. Deci modul de organizare al operatorilor este detaliat în lege, sunt permise toate structurile, de la serviciul propriu, fără personalitate juridică, până la societate comercială organizată de către autoritatea locală. Nu rezultă condiționarea de care vorbiți dumneavoastră.

Domnul Mircea Nicu Toader:

Păi, eu așa înțeleg textul, pentru că în formularea Guvernului regăseam acolo și posibilitatea ca "bunurile proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale utilizate pentru prestarea serviciului să poată fi dată și acelor compartimente". Acum ați eliminat acest text și rămân doar "operatori organizați ca persoane juridice".

Domnul Dan Cârlan:

Toți sunt operatori, de aceea am simplificat exprimarea și le-am spus tuturor "operatori", indiferent de forma de organizare. De la serviciu public, fără personalitate juridică, trecând pe la compartiment, direcție, cu personalitate juridică, societate comercială cu acționar unic sau capital mixt...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Am băgat totul în generic. (discuții)

Domnul Viorel Ștefan:

Textul Guvernului nu lăsa loc de interpretare. Dacă vrem să citim așa textul propus de comisie, se poate. Dar se poate și cum l-am citit eu inițial.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Am înțeles, domnule Ștefan. Îl păstrați, da?

Supun votului dumneavoastră art.15 poz.12 în formularea comisiei, contra aceluiași articol, dar numerotat 14. Deci se vrea formularea Guvernului, respinsă, înțeleg, și de Guvern, și de către comisie.

Vă rog să votați. Da, sunteți de acord cu amendamentul domnului Ștefan, nu, sunteți împotrivă. Vă rog să votați.

Domnule Ștefan, mai aveți texte din acestea, că pierdem timp mult. Vă rog eu mult. Dacă sunt probleme de fond.

Cu 48 de voturi împotrivă, 30 pentru și o abținere, a căzut amendamentul.

Vă rog, domnule senator. Mai avem...

Domnul Viorel Ștefan:

Dacă este un păcat foarte mare să-mi doresc să scoatem o lege bună, eu pot să și renunț, dar nu înainte de a întreba comisia cum traduce sintagma "utilizatori direcți sau indirecți", de la poz.15, respectiv art.18 din formularea Guvernului, art.19 din formularea comisiei?

Dacă-mi traduce, cum poate cineva să fie utilizator direct sau indirect... Vă mulțumesc. (discuții)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule secretar de stat, microfonul 8.

Domnul Mircea Nicu Toader:

Da. Am să-i explic eu domnului senator Ștefan. Cel direct este, așa cum îi spune numele, angajează pe cineva direct, iar cel indirect este un intermediar ca și măturatul străzii. Eu am un contract cu utilizatorul și pot să angajez mai departe serviciul cu alt prestator.

Deci e cât se poate de clar direct și indirect. Așa este și în legea-cadru.(discuții) Antreprenor, poftiți. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu mai sunt alte intervenții. Voi supune votului dumneavoastră raportul cu cele 33 de amendamente admise.

Vă rog să votați, stimați colegi.

Cu 76 de voturi pentru, 2 împotrivă, 4 abțineri, a fost adoptat.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege. Vă rog să votați. Nu este organică, are caracter ordinar.

Cu 76 de voturi pentru, 2 împotrivă, 2 abțineri, s-a adoptat.

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 30 noiembrie 2021, 18:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro