Plen
Ședința Senatului din 31 octombrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.166/07-11-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 31-10-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 31 octombrie 2005

7. Dezbaterea și adoptarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.103/2005 privind modificarea și completarea Legii nr.1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Industrie Alimentară și Dezvoltare Rurală și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.142/2000 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției SAPARD pentru implementarea tehnică și financiară a instrumentului special de preaderare pentru agricultură și dezvoltare rurală. (reexaminare la solicitarea președintelui României).
 
consultă fișa PL nr. L335/2005

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem la Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.103/2005 privind modificarea și completarea Legii nr.1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Industrie Alimentară și Dezvoltare Rurală și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.142/2000 privind

înființarea, organizarea și funcționarea Agenției SAPARD pentru implementarea tehnică și financiară a Instrumentului special de preaderare pentru agricultură și dezvoltare rurală.

Domnul secretar de stat Dănuț Apetrei, vă rog să faceți prezentarea.

Microfonul 10, vă rog.

Comisiei pentru agricultură, industrie alimentară și silvicultură este prezentă. Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Dănuț Apetrei - secretar de stat în Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Bună seara doamnelor și domnilor senatori.

În conformitate cu angajamentele asumate de către România în cadrul Tratatului de aderare la Uniunea Europeană, Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale trebuie să ia toate măsurile necesare privind construcția instituțională în vederea derulării fondurilor destinate finanțării politicilor agricole comune pe pilonul 1 și pilonul 2.

În acest sens, după cum bine știți, prin Legea nr.1/2004 a fost înființată Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Industrie Alimentară și Dezvoltare Rurală care trebuia să gestioneze banii proveniți din Fondul European de Orientare și Garantare a Agriculturii (FEOGA).

În urma unor analize ulterioare, desfășurate la nivelul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, precum și în urma consultărilor avute cu experții Comisiei Europene s-a stabilit ca soluție optimă înființarea a două agenții de plăți și anume o Agenție de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură, ambele agenții menite să gestioneze măsurile de sprijin finanțate din fondurile europene, precum și cele finanțate din bugetul de stat al României.

S-a avut în vedere și faptul că reglementările europene în materie de implementare a politicii agricole comune, prin intermediul fondurilor FEOGA, sunt în proces de modificare în sensul transformării acestor fonduri în două fonduri separate destinate plăților directe și măsurilor de piață, precum și dezvoltării rurale.

Cu alte cuvinte, această ordonanță de urgență a mai trecut prin fața dumneavoastră, în sensul în care s-a reîntors de la președinția României pentru modificarea art. 1, dat fiind faptul că Agenția de Plăți și Intervenție nu poate fi finanțată decât cu venituri de la bugetul de stat și, totodată, pentru clarificarea unui aspect legat de numărul de personal, în sensul în care alin.3 al art.5 se modifică și va avea următorul cuprins: "Posturile necesare Agenției se asigură prin suplimentarea numărului de posturi aprobat de Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale cu 3.953 de posturi". Cu alte cuvinte, dorim ca această instituție, Agenția de Plăți și Intervenție, să aibă circa 5.000 de posturi. Vă mulțumesc frumos.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Dau cuvântul domnul președinte Corneliu Pascu, pentru a prezenta raportul Comisiei pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală.

Domnul Corneliu Pascu:

Proiectul de lege are avizul favorabil al Consiliului Legislativ, al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci și al Comisiei pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului.

Comisia noastră a dezbătut proiectul de lege în ședința din 19 octombrie și, în urma dezbaterilor generale și pe articole, membrii săi au hotărât cu majoritate de voturi întocmirea raportului favorabil, cu amendamentele cuprinse în anexa la prezentul raport, care au fost prezentate, de altfel, de domnul secretar de stat. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult. Dezbateri generale. Domnul senator Petre Daea. Microfonul 3, vă rog.

Domnul Petre Daea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Ne pare rău pentru faptul că în faza inițială, când această ordonanță a trecut prin chingile comisiei și apoi ale plenului, nu s-a putut reține o propunere pe care a făcut-o opoziția, colegii din Comisia pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală, care viza ceea ce astăzi reprezentanții ministerului ne precizează în corectarea actului normativ, și anume, că acel supliment de posturi să fie supliment și nu prin redistribuire. Ne pare rău pentru că putea fi legea operațională mai devreme. Noi vom aproba actul normativ așa cum a fost prezentat.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult. Dacă mai sunt luări de cuvânt? Domnul senator Ștefan Viorel. Microfonul 3, vă rog.

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte, nu aș vrea să complic lucrurile, însă aș vrea să fac o precizare. Noi ne aflăm în fața dezbaterii unei cereri de reexaminare. Nu a fost foarte clar, în maniera în care a fost prezentată problema de către reprezentantul Guvernului, și nici citind raportul comisiei nu rezultă acest lucru. Plecând de la această premisă, cred că trebuie să clarificăm un lucru. Așa cum ni se propune prin raport, anexa cu amendamente excede obiectul cererii de reexaminare. Aș vrea să fiu de acord, și sunt de acord, și cu ce a spus colegul Daea, și cu inițiatorul, și cu comisia, dar mă simt obligat să fac această precizare ca nu cumva să ne trezim că de la Cotroceni mai vine o dată legea spre reexaminare, că nu am respectat procedurile de adoptare. Cred că dacă procedăm în acest mod, creăm un precedent în activitatea parlamentară, ia naștere o cutumă și trebuie să o facem în cunoștință de cauză. Dacă ne-o asumăm, măcar să știm. Să se rețină acest lucru. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog, dacă mai sunt intervenții din sală? Domnul președinte Pascu Corneliu, aveți cuvântul. Microfonul 7, vă rog.

Domnul Corneliu Pascu:

Noi supunem atenției, solicităm votul, așa cum este formulată. Ea a fost corectată pentru că avea o inadvertență privind modul de suportare a cheltuielilor pentru această agenție și ea este prinsă, acum, clar, foarte clar, cheltuielile sunt suportate din bugetul de stat pe acest an. Azi am analizat și bugetul Ministerului Finanțelor și s-au luat măsuri ca bugetul de anul viitor să aibă inclusă această poziție pentru suportarea numărului de posturi suplimentare necesar Agenției de Plăți.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi, domnule secretar de stat Apetrei, președintele României a cerut reexaminarea numai pe un singur text și anume, se referea la art. 1 alin. 1. Deci, pe cale de consecință, noi nu putem extinde la alin. 3 de la art. 5, cu redistribuirea de posturi. Suntem în situația unei cereri de reexaminare și trebuie să ne referim expres la solicitarea președintelui. Suntem de acord cu ea sau nu? Deci, domnule secretar de stat, vreau răspunsul dumneavoastră aici. Microfonul 10, vă rog. Deci, la cererea de reexaminare nu avem voie să abordăm decât articolul semnalat prin cererea de reexaminare, în speță alin. 1. Pe cale de consecință, ar însemna ca art. 5 alin. 3 nu are ce să caute că nu a fost atacat.

Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Dănuț Apetrei:

Domnule președinte, cu tot respectul, chiar dacă ar fi să abordăm calea pe care o deschideți dumneavoastră, noi tot trebuie să asigurăm construcția instituțională a acestei Agenții de Plăți și Intervenție. Efectiv ne trebuie acest număr de personal. Deci, nu se poate realiza nimic în domeniul dezvoltării rurale, în domeniul agriculturii, dacă nu avem acești oameni care să ne facă Registrul fermelor și să facă acel IACS despre care știți cu toții, acel sistem de administrare și control integrat. (replică neinteligibilă din sală)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Aveți nevoie de alin. 3 de la art. 5?

Domnul Dănuț Apetrei:

Absolut.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Atunci veniți cu o propunere separată. După ce punem în vigoare legea, veniți cu corectura. Domnul senator Berceanu. Microfonul 3, vă rog.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Domnule președinte, intervenția mea este una mai mult legată de procedură. Eu nu știu nici un text de Regulament sau o altă reglementare care să ne împiedice ca o lege trimisă la reexaminare să fie reexaminată. Nu reexaminată în locul fix în care a fost indicată reexaminarea de către președinte.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnu...

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Pot să fie și implicații. Președintele poate să trimită legea spre reexaminare, indicând un anumit articol, dar modificarea acelui articol să determine alte modificări în corpul legii care să fie necesare pentru a pune lucrurile în concordanță.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu e cazul aici, stimate coleg.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Nu e cazul, sau e cazul, dar, repet, eu nu cred că avem un text care să ne împiedice ca atunci când o lege a fost trimisă spre reexaminare, s-o reexaminăm ca atare.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Am să...

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Și, oricum, Agenția de Plăți face parte din ...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator, domnule Berceanu, rămâneți puțin la microfon. Deci, ceea ce ne cereți dumneavoastră este următorul lucru.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Nu, eu nu cer nimic.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu, că asta vreți să spuneți. Deci, în cadrul cererii de reexaminare, conform cutumei și logicii elementare, nu poți aborda decât ce s-a cerut la reexaminare. Vreți să extindem. Asta înseamnă că legea pleacă din nou în amândouă Camerele, iar se trimite la reexaminare și poate veni din nou... În contextul în care atacăm numai reexaminarea cu "da" sau "nu" prin votul nostru, atunci legea merge la promulgare. Altfel, redeschideți procedura din nou cu posibilitatea de reexaminare. Nu e atât de complicat. Iar între ele nu există nici o legătură.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Nici nu am spus că... Eu am ridicat numai o problemă de procedură legată de existența, undeva, a unui text care să ne împiedice să facem acest lucru. Sigur, pe cutumă, pe logică și așa mai departe, putem să cădem de acord asupra acestei chestiuni, că e foarte bine să analizăm textul acela și să ne oprim. Dar nu există o prevedere regulamentară care ne indice expres acest lucru. Oricum, Agenția de plăți în agricultură face parte din chestiunile impuse pentru aderarea la Uniunea Europeană. Deja e steguleț roșu, dacă e să luăm semnalizarea care a fost făcută în presă în săptămânile trecute, și cred că trebuie rapid rezolvată această problemă.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Petre Daea, după care doamna senator Verginia Vedinaș.

Domnul Petre Daea:

Domnule președinte, există o legătură între ceea ce face obiectul reexaminării directe și anume, faptul că acolo se precizează că susținerea va fi din fonduri bugetare și extrabugetare. În momentul în care s-a exclus susținerea extrabugetară, e firesc că s-a putut lega cu numărul efectiv de posturi care intră în construcția bugetară. Motiv pentru care, eu socot că există temei pentru a trece la vot și această formalitate pe care o avem, sigur, de discutat și de analizat în Senatul României, să conducă spre aprobarea acestui act normativ, având în vedere importanța și urgența lui. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nimeni nu a spus că nu este urgent, mai ales că suntem pe reexaminare. Doamna senator Verginia Vedinaș. Nu uitați că discutăm bugetul. În buget nu am prins acum 4.000 de posturi în plus.

Din sală: Am prins.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Lăsați-o încolo de treabă. Dați totul peste cap așa dintr-o dată. Doamna senator Vedinaș.

Doamna Verginia Vedinaș:

Da. Mulțumesc, domnule președinte. Cu tot respectul pentru domnul senator Berceanu, vreau să fac câteva precizări care vor contrazice perspectiva domniei-sale și îl asigur că o fac din perspectiva specialistului care se ocupă, prin profesiunea pe care o are, de această activitate. Dreptul de a cere reexaminarea legii aparține președintelui, ca un corespondent al dreptului președintelui de a promulga legea. În egală măsură în care președintele poate să sesizeze și Curtea Constituțională în cadrul controlului prealabil de constituționalitate. Se subînțelege că noi, ca și Cameră căreia i s-a cerut reexaminarea, suntem ținuți în activitatea pe care o desfășurăm de obiectul cererii de reexaminare. De aceea, din punctul meu de vedere, acest obiect nu poate să fie extins la alte chestiuni decât cele care au fost cuprinse în cererea președintelui. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Ștefan Viorel, după care domnul senator Iorga Nicolae.

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte. Sigur, eu care am provocat discuția, mă simt îndreptățit acum să am un punct de vedere față de susținerea domnului senator Daea Petre. Și eu cred că modificarea operată ca urmare a cererii de reexaminare, schimbând regimul de finanțare a acestei instituții, a făcut necesar, deci pe cale de consecință, a fost necesar să se modifice articolul legat de numărul de posturi care urmează a se crea în cadrul acestei instituții. Și în această idee cred că nu încălcăm procedurile, nu încălcăm cutumele, ci mergem pe ceea ce s-a întâmplat până acum. Deci, este o modificare pe cale de consecință, o modificare rezultată ca urmare a examinării cererii președintelui. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Pentru că nu mai sunt și surse extrabugetare, dăm 4.000 de posturi că sunt bani de la buget. Mulțumesc, domnule Ștefan Viorel, ești un finanțist de clasă. Domnul senator Iorga Nicolae. Microfonul 1, vă rog.

Domnul Nicolae Marian Iorga:

Domnule președinte, eu vă mărturisesc dumneavoastră și colegilor mei că nu pot să nu mă răcoresc. Văd că vine Guvernul sau reprezentanți ai Guvernului, doresc posturi, posturi care necesită bani, bani de la buget. Deci, bugetul are bani. Are bani pentru toate ministerele, pentru toate asociațiile, pentru toate agențiile naționale, pentru o singură instituție nu există bani la buget, pentru Senatul României care aprobă bani la buget altora și care Senat al României va intra în curând în incapacitate de plată datorită faptului că domnul Constantin Călin Anton Popescu Tăriceanu își permite să taie dumnealui din bugetul instituției noastre. Vă mulțumesc. Nu am nimic împotrivă, să le dăm banii.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul președinte Corneliu Pascu.

Domnul Corneliu Pascu:

Domnule președinte, dacă citim observațiile de la Președinție, vedem că cele solicitate care aveau inadvertențe sunt prinse în amendamentele pe care le-am făcut la comisie și pentru a justifica și numărul de posturi real, și să se poată calcula un buget, v-am informat că, astăzi, în avizul pentru bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, a fost prevăzută suma pentru suplimentarea aceasta de posturi. Deci bugetul de stat pe anul 2006 are în vedere această suplimentare și finanțare, prin reașezarea bugetului, și am trecut-o ca atare în amendamentele de la buget.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Și pe ce bază, dacă nu este lege. Un buget se face pe legi aprobate. Un buget se construiește pe acte normative în vigoare. Pe ce bază s-a pus în buget 4000 de posturi în plus ?

Domnul Corneliu Pascu:

Pe baza faptului că noi avem, astăzi, în dezbatere și aveam acest amendament la comisie...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Și de unde știți că se aprobă ?

Domnul Corneliu Pascu:

El este cuprins prin redistribuirea bugetului, adică, în interiorul bugetului, vor face...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Am înțeles.

Stimați colegi, s-a spus tot ce era de spus.

Dați-mi voie să supun la vot. Avem cele două amendamente.

Supun votului dumneavoastră raportul favorabil cu cele două amendamente. Votând DA, votați pentru raport cu cele două amendamente admise.

Vă rog să votați.

Cu 58 de voturi pentru, 2 voturi împotrivă și 4 abțineri, a fost adoptat.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege.

Vă rog să votați.

Cu 56 de voturi pentru, 14 voturi împotrivă și 7 abțineri, s-a adoptat.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 30 noiembrie 2021, 16:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro