Plen
Ședința Senatului din 20 februarie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.16/02-03-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 20-02-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 20 februarie 2006

15. Dezbaterea și respingerea propunerii legislative privind amplasarea unor monumente ale Poetului Național MIHAI EMINESCU.
 
consultă fișa PL nr. L590/2005

Domnul Radu Mircea Berceanu:

................................................

Trecem la pct.11, propunerea legislativă privind amplasarea unor monumente ale poetului național Mihai Eminescu.

Din partea inițiatorilor, are cuvântul, de la microfonul 8, domnul senator Gheorghe Funar.

Din partea comisiilor, vă rog, să poftească aici un reprezentant al Comisiei pentru cultură, artă și mijloace de informare în masă și un reprezentant al Comisiei pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului.

Legea este o lege... (Domnul senator Dan Cârlan solicită cuvântul pe procedură.)

Imediat. Termin fraza asta...

Din partea Guvernului participă domnul Ioan Onisei, secretar de stat în Ministerul Culturii și Cultelor.

O problemă de procedură, domnul senator Dan Cârlan.

Microfonul 2, vă rog.

Domnul Dan Cârlan:

Domnule președinte,

Vă rog să observăm că la punctul precedent, nici raportul, nici legea nu au avut majoritatea voturilor exprimate pentru. Este adevărat... (proteste din sală)

Au fost 41 de voturi pentru, dintr-un total de 83 de opțiuni exprimate.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Legea este o lege ordinară și se adoptă cu majoritatea voturilor exprimate.

Domnul senator Gheorghe Funar, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Gheorghe Funar:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Această propunere legislativă îi are ca inițiatori pe senatorii Corneliu Vadim Tudor, Adrian Păunescu, Ilie Ilașcu și subsemnatul.

Anul trecut, când am aniversat jubileul a 155 de ani de la nașterea poetului național, a "poetului nepereche" sau a "omului deplin al culturii române", ne-am gândit și vă supunem atenției această propunere legislativă, care vizează realizarea unui program național pentru înălțarea de statui și busturi ale lui Mihai Eminescu în toate municipiile și orașele din România.

Până acum, din păcate, în puține așezări ale patriei s-au ridicat monumente închinate lui Mihai Eminescu și, ca urmare, românii, mai ales tinerii, nu au unde să se adune în zilele de 15 ianuarie și 15 iunie pentru a depune o floare și pentru a-l omagia pe Luceafărul poeziei românești.

Mihai Eminescu a fost cel dintâi român sărbătorit pe plan mondial, odată cu intrarea în mileniul III. Cu acest prilej, eminescologi din România, Republica Moldova, comunitățile românești și alți iubitori ai poetului din întreaga lume au elaborat un CORPUS EMINESCU, 10 volume, care este, vorba anticului Horațiu, "mai durabil decât bronzul".

Eminescologii au încercat să realizeze monumentul liric al poetului. Senatorii și deputații, primarii și consilierii locali din municipii și orașe au șansa și obligația morală de a contribui la înălțarea unor monumente din bronz, din marmură, din granit, pentru poetul nostru național.

România, așa cum știți, are șansa să devină membră cu drepturi depline a Uniunii Europene, doar prin păstrarea specificului național, întruchipat, în mod strălucit, de Mihai Eminescu.

Propunerea noastră legislativă vizează ca, în perioada 2006 - 2009, Guvernul să asigure amplasarea unor monumente ale poetului național Mihai Eminescu, în municipii și orașe, cu excepția celor unde există statui sau busturi ale acestuia. Acest termen este stabilit în funcție de sărbătorirea, în anul 2010, a jubileului celor 160 de ani de la nașterea lui Eminescu, care va fi omagiat și de UNESCO.

Primarii de municipii și orașe sunt obligați să inițieze proiecte de hotărâri și să le susțină în ședințele consiliilor locale pentru amplasarea unor statui sau busturi ale poetului național.

Monumentele închinate poetului național Mihai Eminescu vor fi amplasate în piețe publice, în parcuri sau în fața unor instituții publice.

Cheltuielile pentru realizarea statuilor sau busturilor poetului național Mihai Eminescu urmează să fie suportate 50% din bugetele locale ale municipiilor sau orașelor și 50% din bugetul de stat, prin Ministerul Culturii și Cultelor.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Da...

Domnul Gheorghe Funar:

Aș vrea să vă informez în încheiere - permiteți-mi, domnule președinte - și să mulțumesc Comisiei pentru cultură, artă și mijloace de informare în masă și Comisiei pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului, care au întocmit un raport de admitere. De asemenea, să mulțumesc Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, care a dat aviz favorabil propunerii legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Are cuvântul, din partea Guvernului, domnul secretar de stat Onisei. Scurt.

Domnul Ioan Onisei - secretar de stat în Ministerul Culturii și Cultelor:

Dincolo de generozitatea ideii, vă rog să observați că propunerea legislativă nu respectă o serie de prevederi din Constituție, printre care, autonomia locală și nevoia de a indica surse clare pentru asemenea investiții, de asemenea, Legea finanțelor publice și Ordonanța Guvernului privind finanțele publice locale.

Un ultim considerent. O idee atât de generoasă trebuie servită, în opinia noastră, cu metode adecvate. Dacă vă veți opri cu atenție asupra propunerii legislative, veți vedea că este redactată de o manieră aproape inaplicabilă.

Să vă dau un singur exemplu. Se prevăd, de pildă, sancțiuni pentru consiliul local care nu este de acord cu amplasarea unei statui, în condițiile în care, poate, unii dintre consilieri vor fi fiind de acord, și alții nu, dar se prevede contravenționalizarea autorității administrației publice locale în ansamblul ei.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc. Deci, Guvernul nu este de acord.

Din partea comisiilor, domnul președinte Dan Cârlan. Microfonul 7.

Domnul Dan Cârlan:

Mulțumesc.

Domnule președinte, stimați colegi,

Pe acest proiect de lege au fost sesizate în fond pentru întocmirea raportului două comisii: Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului și Comisia pentru cultură, artă și mijloace de informare în masă. A rezultat un raport comun, bazat exclusiv pe numărătoarea voturilor exprimate în cele două comisii, pentru că pozițiile celor două comisii pe acest proiect au rămas, totuși, în divergență. În vreme ce Comisia pentru cultură, artă și mijloace de informare în masă a acordat vot unanim în favoarea proiectului, prevalând considerentele legate de actul de cultură, de memoria poetului național, Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului a avut o poziție opusă, un vot în majoritate împotriva propunerii legislative, având în vedere argumentele invocate și de către Guvern, și pentru care noi apreciem că acest proiect de lege încalcă principiul autonomiei locale, libertatea totală de decizie pe care trebuie s-o aibă autoritățile locale în materie de urbanism, în materia gestiunii fondurilor, și considerăm că nu poate fi vorba de autonomie locală cu pistolul la tâmplă și sub amenințarea cu sancțiunea unei amenzi contravenționale de 50 de milioane lei pentru primar, respectiv, 150 milioane lei pentru consiliul local.

Deși raportul comun bazat pe numărătoarea voturilor este raport favorabil, în interiorul acestui raport avem vot împotrivă din partea Comisiei pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului și vot pentru din partea Comisiei pentru cultură, artă și mijloace de informare în masă.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Am înțeles. (Domnul senator Valentin Dinescu solicită cuvântul.)

Vă rog. Microfonul 1.

Domnul Valentin Dinescu:

Mulțumesc.

Eu îl rog pe distinsul domn președinte al Comisiei pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului să nu-și depășească mandatul, pentru că nu e frumos. S-a prezentat aici... Dumnealui a vorbit ca președinte. Ca președinte, trebuia să spună exact cum sunt cele două rapoarte sau cum este raportul comun. A venit cu puncte de vedere personale, de la același microfon, și ne-a înnebunit de cap, că nici nu știi, de fapt, e raport de admitere sau nu?

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Dacă erați atent, nu vă înnebunea...

Domnul Valentin Dinescu:

Nu, nu, nu... Lăsați, domnule președinte! Are puncte de vedere personale, vă rog, să folosească alt microfon.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

A spus foarte clar: raportul este de admitere. În votul celor două comisii, Comisia pentru cultură, artă și mijloace de informare în masă a dat preponderență și a votat pentru, Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului, preponderent, a votat împotrivă, dar, per total, raportul este de admitere.

Domnul Valentin Dinescu:

De acolo pornim.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Așa scrie și aici.

Domnul Valentin Dinescu:

De acolo pornim, domnule președinte.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Vă rog. Să trecem... (Domnul senator Adrian Păunescu solicită cuvântul.)

Domnule președinte, dacă doreați să vorbiți, aveați posibilitatea, ca președinte, să ne vorbiți.

Domnul Adrian Păunescu:

Vorbesc ca senator, domnule...

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Ca senator, ne vorbiți pe o problemă de procedură, domnule senator.

Domnul Adrian Păunescu:

Domnule Berceanu...

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Vă rog!

Domnul Adrian Păunescu:

În general, aș vrea să nu mă mai învățați cum să mă port. Vă rog, vedeți...

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Domnule senator, eu sunt pus aici să respect Regulamentul. Deci, vă rog, haideți să trecem...

Domnul Adrian Păunescu:

Să respectați și personalitățile și valorile care vă trec prin față. Vă rog mult de tot.

Aici apare un aspect care nu e drept. Eu nu am nimic împotriva exprimării unor opinii personale în interiorul exprimării vădite a ceea ce s-a întâmplat în cele două comisii. La propunerea Comisiei pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului, am căzut de acord să facem un raport comun, după ce făcusem fiecare câte un raport separat. A ieșit rău raportul separat, pentru că la un grup sau la altul s-a stabilit să nu se susțină cererea și atunci rămânem cu impresia că e paritate. Nu e paritate. În cele două comisii au fost voturi pentru și împotrivă la Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului și voturi pentru la Comisia pentru cultură, artă și mijloace de informare în masă.

Eu cred că nu ne putem lega numele de o perspectivă atât de tristă, și anume, de a da un vot negativ unei asemenea inițiative, chiar dacă, datorită împrejurărilor cu care țara va continua să se confrunte, lucrurile nu se vor putea face imediat și vor putea exista derogări, vor putea exista amânări, pentru că noi, între noi, putem rezolva totul.

De aceea, eu susțin că este o inițiativă care merită respectul și atenția dumneavoastră, că nu împiedică întru nimic dezvoltarea capitalistă a României. Mai mult decât atât, ea este o contribuție majoră la încercarea de a păstra și diferența specifică în acest cor permanent și uneori asurzitor al genului proxim, al globalizării și așa mai departe.

Așa că, rog frumos să se respecte ceea ce s-a stabilit și să încercăm să susținem o idee care nu ne face decât bine.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Legea este o lege ordinară. Cele două comisii au dat un raport de admitere, fără amendamente. De aceea, am să supun votului dumneavoastră raportul de admitere și legea.

Vă rog să votați.

Deci, au fost 45 de voturi împotrivă, 34 de voturi pentru și nici o abținere.

Propunerea legislativă nu a fost adoptată.

Vă rog să dați liste.

Pentru că urmează întrebări și interpelări în transmisie radio, ne oprim aici.

Aș atrage atenția, pentru pct.13 și 14, Agenției Naționale pentru Sport să vină domnul președinte, care are rang de secretar de stat. În conformitate cu Regulamentul, nu putem să discutăm cu domnul vicepreședinte, care are rang de subsecretar de stat. Dacă doriți să fie discutate legile respective.

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 29 noiembrie 2021, 11:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro