Angel Tîlvăr
Angel Tîlvăr
Ședința Senatului din 15 mai 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.79/25-05-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 15-05-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 15 mai 2006

2. Declarații politice prezentate de domnii senatori:
  2.2 Angel Tâlvăr - Violența în școli și scrisoarea de răspuns a ministrului educației și cercetării.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Îl invit la tribună pe domnul senator Angel Tîlvăr, Grupul parlamentar PSD.

Aveți cuvântul, domnule senator.

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

La data de 3 aprilie 2006, de la această tribună, am făcut o declarație politică având ca subiect violența în școli. Ea venea după ce, atât din discuțiile purtate cu cetățenii, dar și din relatările presei, am considerat că este un subiect care merită să fie expus în fața dumneavoastră și a opiniei publice, cu atât mai mult cu cât fenomenul nu dădea și nu dă semne că ar scădea în intensitate sau ca număr de cazuri. Dimpotrivă.

Cred că toată lumea este de acord cu acest lucru, iar faptul că, de curând, un proiect legislativ având ca obiect tratarea sistemică a fenomenului violenței în școli a fost retrimis la comisie, pentru o mai atentă abordare, deși avea avizul negativ al Guvernului, denotă atât preocuparea, dar și buna intenție a senatorilor de la toate partidele politice vizavi de un subiect important pentru părinți, elevi și întreaga societate.

În declarația pe care am prezentat-o dădeam exemple din toată țara, îmi exprimam îngrijorarea față de fenomenul violenței, iar în final solicitam Ministerului Educației și Cercetării și Ministerului Administrației și Internelor să trateze cu mai multă responsabilitate fenomenul violenței. Atât și nimic la mult.

Stimați colegi,

Am primit, două săptămâni mai târziu, un răspuns la declarația mea de la domnul ministru Hărdău. Răspunsul nu conține nimic legat de situațiile menționate și nici de eventuale măsuri pe care ministerul le-a luat, le ia sau le va lua. Nici nu mă așteptam să primesc soluții sau proiecte, ținând seama de maniera rigidă și țâfnoasă în care comunică domnul ministru. Am primit, în schimb, într-un stil malițios, demn de o cauză mai bună, un atac demagogic adresat senatorilor, care mă face să cred că domnul ministru nu se află în conflict numai cu violența în școli sau, conform declarațiilor de astăzi apărute într-un cotidian central, cu primul-ministru și cu Guvernul, în general, ci și cu parlamentarii din Senat, pe care îi dojenește, îi pune la colț și îi trage la răspundere.

Pentru a vă face singuri o părere față de cum vede domnul ministru rezolvarea problemei violenței în școli, am să dau citire răspunsului pe care l-am primit.

Citez:

"Domnule senator,

Am luat cunoștință, cu stupoare dublată de indignare, de observațiile dumneavoastră în legătură cu fenomenul de violență în școli, o declarație politică, pe care o calific drept demagogică și lipsită de responsabilitate civică, atâta vreme cât diatribele oratorice rămân sterile luări de cuvânt.

Amintesc domnului senator că sistemul de învățământ - prioritate națională a trebuit să treacă printr-o grevă de trei săptămâni pentru a primi din partea celor ce-l apără verbal un minim procent din PIB, mult sub media europeană. Aș fi apreciat mult, la acea vreme, o declarație politică de susținere.

Precizez că de la numirea mea în funcție nu am primit nici o scrisoare de susținere efectivă, financiară, materială, logistică sau de altă natură, destinată elevilor cu cerințe educaționale speciale sau celor supradotați. Aș fi răspuns cu multă plăcere unei astfel de oferte.

Nu pot să nu remarc lipsa de interes pentru construcția de școli, fapt ce ar permite funcționarea în mediul urban, nu în două-trei schimburi, ci într-unul, corelat cu reale activități educative sub supraveghere. Aș aprecia mult o astfel de preocupare, materializată într-o declarație politică, care să prevadă alocarea din cifra de afaceri a mediului economic a unui fond pentru educație.

Subliniez și faptul că, dintr-o minimă decență, nu voi enumera nici cazurile de violență din cadrul Senatului, prezentate în media, vizualizate de către elevi și familiile lor. Nu voi aminti nici numeroasele situații în care, convocați fiind la Senat, ministrul educației sau secretarii de stat au așteptat îndelungă vreme, după ora planificată, spre a răspunde interpelărilor sau - și mai grav - au fost

amânați pentru o dată ulterioară, întrucât senatorii obosiseră între timp.

Consider că și timpul nostru este la fel de prețios, cu atât mai mult cu cât noi muncim și vinerea, și sâmbăta.

Sunt, de asemenea, convins că mai multă decență financiară în Senat ar fi permis plata salariilor pentru necesarii pedagogi și psihologi în fiecare școală, așa cum se întâmplă în țările civilizate, în care, din prea multă grijă a aleșilor, emigrează floarea tineretului. O inițiativă constructivă de susținere a tinerilor absolvenți nu ar fi lipsită de sprijin electoral.

Atrag atenția domnului senator asupra faptului că în sistemul nostru, în teritoriu sau la centru, prezența la datorie este, pentru elevi, de 90%, iar pentru personalul didactic, de 99%. Aș vrea să pot conta pe același procent la numărarea voturilor în Senat.

Nu ar fi lipsită de interes nici o vizită în școlile din satele unde nu există apă curentă sau în cele din cartierele urbane mărginașe, acolo unde familiile de șomeri ale elevilor subzistă din bursele speciale acordate de către Ministerul Educației și Cercetării. Un angajament politic în vederea eliminării acestor aspecte umilitoare ale societății românești ar fi primit cu mult entuziasm."

În final, domnul ministru încheie, spunând: "Apreciez preocuparea declarativă a domnului senator și sunt deschis oricăror soluții constructive, pe care, în evidentă cunoștință de cauză, domnul senator ni le poate propune, pentru a depăși momentele neplăcute prin care trece sistemul educativ."

Răspunsul domniei-sale conține și un post-scriptum, în care mă roagă să-i reamintesc suma donată de către membrii Senatului în vara anului 2005, în contul solidarității cu elevii din zonele inundate rămași fără adăpost și este specificată suma pe care au dat-o cei care lucrează la minister.

Am încheiat citatul. Deci, aceasta a fost scrisoarea domnului ministru al educației către mine, în care făcea referire la activitatea senatorilor.

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Fiecare dintre colegii senatori poate judeca dacă merită sau nu criticile adresate de un ministru care își face mincinos primul-ministru și Guvernul din care face parte. Fiecare dintre colegi poate hotărî singur dacă aceasta este maniera în care un membru al Guvernului se poate raporta la forul legislativ sau dacă răspunsul lui ironic are substanță.

Fiecare senator decide singur dacă tonul ales de domnul ministru este cel potrivit. Eu, personal, nu fac altceva decât să prezint în fața dumneavoastră o situație care mi se pare cel puțin inestetică, dacă nu arogantă și disprețuitoare.

Aș fi vrut să-i cer domnului ministru să prezinte scuze colegilor parlamentari. N-am s-o fac, pentru că nu stă în firea domniei-sale să-și asume ceva negativ, legat de domeniul pe care îl conduce. Nu stă în firea domniei-sale să aibă o atitudine constructivă. A da vina pe alții reprezintă o variantă de comportament la îndemâna oricui nu are deprinderea implicării clare, profesioniste, în rezolvarea unei situații concrete.

În schimb, stimați colegi, vreau eu să vă rog să primiți scuzele mele, pentru că, din cauza unei declarații politice, făcută conform mandatului primit, v-am pus în situația de a primi reproșuri, pe care, cu toate lucrurile care ne sunt reproșabile, de data aceasta, nu le meritați.

Vă mulțumesc foarte mult. (aplauze)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 6:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro