Plen
Ședința Camerei Deputaților din 22 decembrie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.202/31-12-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 22-12-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 decembrie 2010

6. Propunerea legislativă privind taxa de solidaritate. (PL-x 688/22.11.2010) (retrimisă comisiei).  
 
consultă fișa PL nr. 688/2010

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Ultimul punct pe ordinea de zi este Propunerea legislativă privind taxa de solidaritate.

Domnul Eugen Nicolăescu. Vă rog.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte,

Ca să nu mai încurcăm ițele în Camera Deputaților, să nu mai stăm să invocăm proceduri regulamentare, pentru că aici este vorba de proceduri regulamentare. La nivelul comisiei, noi nu am discutat acest proiect de lege. Astăzi, intempestiv, s-a convocat comisia, nu știm de cine, s-a făcut, chipurile, un raport, cu toate că plenul nu aprobase ca să lucreze comisia concomitent cu plenul.

Deci, din punctul nostru de vedere, este un raport ilegal. Dar, ca să nu tot invocăm probleme regulamentare și să intrăm în normalitate, vă propun să retrimitem la comisie acest raport și, după aceea, sigur, pe măsură ce comisia va lucra, lucrurile să intre pe făgașul normal.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc și eu, domnule deputat.

Supun votului dumneavoastră această propunere de retrimitere la comisie.

Vă rog să votați.

99 de voturi pentru, 37 împotrivă, 7 abțineri.

Propunerea a fost însușită de Cameră.

Proiectul se întoarce la comisie.

Termen - 10 februarie 2011.

Am rugămintea, stimați colegi, să rămâneți în apropiere. Așteptăm membrii Comisiei pentru buget, finanțe și bănci să vină cu raportul pe Ordonanța nr.50, când o să vă rog să dăm și votul final.

Doamnelor și domnilor deputați, membri ai Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, vă rog să ocupați locurile în sala de ședință.

Doamna deputat, aveți cuvântul.

Vă rog.

Doamna Maria Eugenia Barna:

Domnule președinte,

V-aș ruga să propuneți și să fiți de acord să retrimitem pentru discutarea raportului la comisie Legea privind taxa de solidaritate acum, deoarece se discută și Ordonanța nr.50, comisia este întrunită și v-aș ruga să dați termen astăzi. Este vorba de suplimentare de venituri la buget. Eu nu înțeleg de ce se opune lumea. Dacă tot s-a întrunit Comisia pentru buget, finanțe și bănci, putem să discutăm și acele două-trei amendamente care sunt la proiectul nostru de lege. Și vă rog să aveți în vedere, comisia este întrunită, haideți să discutăm astăzi acest raport. Mai mult de 10 minute nu ne poate lua să discutăm 3-4 amendamente.

Domnul Ioan Oltean:

Domnul Mircea Dușa. Vă rog.

Domnul Mircea Dușa:

Domnule președinte,

Am apreciat de nenumărate ori felul în care dumneavoastră conduceți ședința și respectați regulamentul. Și o mai fac odată, chiar în prezenta președintelui dumneavoastră de partid. Nu suntem la talcioc și nici la târg. Am dat un vot, nu repetăm votul din Parlamentul României.

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi, mai doriți să interveniți?

Domnul deputat vicelider Eugen Nicolăescu.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte de ședință, aș putea fi rău, dar nu o să fiu, în sensul în care puteam să vă rog să dispuneți ca acei colegi care nu știu regulamentul să facă meditații.

Doamna, stimata noastră colegă nu știe regulamentul. Dacă s-a dat un vot, nu se revine asupra votului, stimată colegă! Dacă dumneavoastră veți găsi în regulament un singur cuvânt sau un singur rând care ne permite nouă să repetăm votul, o să facem acest lucru. Așa ceva nu există.

Ca atare, vă rog să studiați regulamentul!

Domnul Ioan Oltean:

Domnul Mircea Toader.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Vreau să-i spun domnului Nicolăescu că nu repetăm votul. Doamna a solicitat ca la comisie să se dezbată în seara asta.

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi, domnilor colegi, vă rog să mă ascultați cu atenție. Nu am să repun votul dumneavoastră retrimiterea la comisie, noi am votat retrimiterea la comisie. Am să revin însă asupra termenului pe care eu l-am fixat, termenul pe care eu l-am fixat, 10 februarie, fără să am o consultare cu liderii grupurilor parlamentare.

În urma unor discuții purtate cu o parte dintre aceștia, s-a apreciat că acest termen este mult prea lung. În această situație, în calitatea mea de președinte de ședință, stabilesc un alt termen, care este de 15 minute, din acest moment.

Deci, legea se retrimite comisiei pentru 15 de minute. Rog comisia să se întrunească pentru a analiza punctele de vedere avute în discuție.

Domnul deputat Máté. Vă rog.

Domnul Máté András-Levente:

Stimați colegi,

Domnule președinte,

Eu mă bucur că dumneavoastră ați retrimis pentru 15 minute. Într-adevăr, probabil este nevoie de taxa de solidaritate. Dar, așa cum este formulat, înseamnă că nu se poate aplica. Și vă citesc doar art.2: "persoanele fizice cu cetățenia română care dețin bunuri imobile..."; a deține nu este o noțiune juridică. Eventual ar trebui scris cei care „dețin în proprietate", pentru că deține și este detentor precar inclusiv chiriașul. Cred că acest chiriaș nu ar trebui să plătească această taxă de solidaritate. Ar trebui făcută o excepție cu privire la pensionari, mai ales la acele persoane care au redobândit, în baza Legii nr.10, ca restituire a patrimoniului confiscat.

De asemenea, ar trebui să facă excepție cei care au moștenit, dar nu se face această excepție.

De asemenea, nu apare nicăieri în lege unde se plătește și cine va recupera eventual, când nu se plătește, această taxă. Și aici mă abțin în ceea ce privește carențele. subliniez: într-adevăr, este nevoie de o taxă de solidaritate, dar a face doar o lege, așa, care nu poate fi aplicată... nu cred că Parlamentul se poate face de râs. (Aplauze.)

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Eugen Nicolăescu. Vă rog.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte,

Chiar credeam că dumneavoastră sunteți mai bun decât Roberta Anastase, în sensul că știți regulamentul și-l aplicați corect.

Vreți să ne demonstrați contrariul în seara asta. Să ne pară rău după Roberta Anastase. (Râsete.) Dacă intenționați, asta o să reușiți dacă veți continua în acest mod.

Dar, revenind la lucruri serioase, încerc să vă spun că dumneavoastră, dacă ați spus un termen, acel termen rămâne. Pentru că, altfel, dumneavoastră ne spuneți că suntem la piață aici. Și care dă mai mult, care dă mai puțin, poate să facă ce dorește. Totuși, suntem în Parlament. În consecință, eu cred că dumneavoastră glumiți, dacă spuneți că modificați termenul. pe de o parte.

Când v-am cerut retrimiterea la comisie a raportului, v-am specificat că, atunci când s-a făcut pretinsul raport, nu se întruneau condițiile regulamentare. ce să mergem să constatăm acum, într-un sfert de oră, ceva ce știm precis că este neregulamentar?

Deci, dacă vreți să fim serioși și să respectăm legea, încercați și dumneavoastră să vă comportați serios, așa cum cred că ar fi normal să facă un președinte de ședință al unui Parlament al unei țări membre a Uniunii Europene.

Dacă dumneavoastră nu doriți și persistați în greșeala în care nu știu cine v-a dus, probabil dragostea față de UNPR sau mai știu eu ce alte interese ascunse aveți și nu le-ați făcut publice, atunci nu avem decât o singură cale: să nu fim părtași la încălcarea brutală a regulamentului și să părăsim sala de ședință.

Vă rog să ne spuneți cum să procedăm: ori stăm aici, corect, și ne desfășurăm activitatea conform regulamentului, ori plecăm și vă lăsăm pe dumneavoastră să încălcați regulamentul. Hotărâți-vă cum să facem!

Domnul Ioan Oltean:

Domnule deputat, o singură precizare: termenul este atributul exclusiv al președintelui de ședință; termenul, stabilirea termenului este atributul exclusiv al președintelui de ședință.

Deci, în privința aceasta, nu am încălcat regulamentul. Am revenit asupra unui termen stabilit și nimic altceva. Din considerentele pe care eu le iau în calcul, și nu dumneavoastră.

Domnul deputat Dobre.

Domnul Ciprian Minodor Dobre:

Domnule președinte,

Distinse doamne colege și distinși domni colegi,

Nu mai există niciun fel de dubiu. Acestea sunt motivele pentru care Franța și Germania nu ne acceptă în spațiul Schengen! (Amuzament în sală.)

Din acest moment, în care nu există decizie politică instituțională, ci doar voința unuia care, din rândurile noastre, conduce o ședință a Camerei Deputaților și schimbă termenul din 10 februarie 2011, în ziua de astăzi, peste 15 minute, o astfel de instituție condusă de astfel de domni colegi ai noștri nu poate întruni considerentele politice pentru a sta de la egal la egal în fața unor țări europene, în care Parlamentul și instituțiile statului funcționează altfel. (Rumoare, vociferări.)

Răspundeți, răspundeți pentru acest lucru! Veți vedea, fără niciun fel de tăgadă, ați văzut și ieri, și veți vedea că atâta vreme cât vă veți purta cu imaturitate față de statalitatea românească, nimeni, niciodată, nu o să vă acorde credibilitate.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Mugurel Surupăceanu. Vă rog.

Domnul Mugurel Surupăceanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau să vă spun că am fost unul dintre cei care, din Comisia pentru buget, finanțe și bănci, am refuzat să particip la dezbaterile pe Proiectul de Lege privind taxa de solidaritate, dintr-un motiv foarte simplu. Este, poate, pentru prima oară când o inițiativă legislativă se face în interesul unui grup.

Taxa de solidaritate pe care Uniunea Națională pentru Progresul României a inițiat-o, pe lângă faptul că este un plagiat grosolan asupra unui proiect de lege lansat de mine cu multe luni înainte, este de fapt și o inițiativă care prevede, în mod intenționat, excluderea unor proprietăți de la legiferare.

De ce credeți că în această inițiativă lipsește, de exemplu, taxa de solidaritate aplicată bunurilor imobile de tip spații de birouri, bunurilor imobile de tip spații de depozite și alte tipuri de asemenea bunuri. În schimb, sunt prevăzute a fi impozitate doar bunuri care sunt asimilate locuințelor sau terenurilor.

Am să vă spun eu de ce lipsește această prevedere. Pentru că inițiatorii, o bună parte dintre ei, dețin asemenea bunuri. Este pentru prima oară când eu, în Parlament, în doi ani de zile de când sunt membru al acestei înalte instituții a democrației, observ că un grup de parlamentari, în frunte cu Gabriel Oprea, președintele UNPR, inițiază o lege în favoarea domniilor lor. Și vă spun că am avut aceste discuții și cu unii dintre foștii colegi de la PSD, actualmente la UNPR, le-am explicat că legiferează în interes propriu, că este o prevedere care oarecum poate fi asimilată unei încălcări chiar a legii și chiar a Codului penal și că este extrem de periculos să facem așa ceva în Parlamentul României.

Vă rog, stimați colegi, haideți să ne gândim mai bine, înainte de a introduce o lege care să legifereze și care să instituie o taxă doar pe o parte dintre bunuri, doar pentru că celelalte bunuri cad în zona de interes a unui grup clientelar dintr-un partid parazit în Parlamentul României, un partid care a fost până acum de toată lumea contestat, de toată lumea democratică contestat, și care vine să ne demonstreze că oricând, oricine poate să aducă în interesul propriu o lege care să-i servească și care să-i determine să obțină un anume avantaj. Este extrem de periculos să facem așa ceva.

De aceea, domnule președinte, stimați colegi, vă rog să lăsăm acel termen pe care dumneavoastră l-ați propus pentru luna februarie 2011. Avem suficient timp să medităm și să gândim mai bine la Comisia pentru buget, finanțe și bănci o formă care să corespundă și interesului național și bugetului României și, mai ales, să nu cadă sub prevederile Codului penal. Este foarte important să facem o lege bună, și nu o lege în pripă.

De aceea, haideți să lăsăm termenul din februarie 2011, mai ales că, domnule președinte, noi credeam că, odată cu evenimentul nefericit, numit "Roberta Anastase", am reușit să aducem în Parlament o mai bună disciplină și o mai bună respectare a regulamentului.

Aprobarea tacită pe care dumneavoastră și termenul pe care dumneavoastră l-ați propus, care, până la urmă, a fost aprobat tacit de plen, este, zic eu, indiscutabil și nu poate fi supus unui alt vot, cu atât mai mult cu cât cred că stabilim și o, să-i spunem, periculoasă excepție de la regulament.

Eu sper că va învinge rațiunea și sper că nu vom avea ocazia, tocmai la sfârșit de an, să ne facem de râs în fața oamenilor.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Stimați colegi, am asistat cu toții la discuțiile controversate legate de modul în care doriți să soluționăm această propunere legislativă. Este clar că lucrurile sunt controversate.

Am să vă propun o soluție de compromis. Comisia pentru buget, finanțe și bănci, care este abilitată să se pronunțe și asupra acestei propuneri legislative, este în acest moment întrunită în sala de ședințe.

Rugămintea mea ar fi ca această comisie să se pronunțe dacă pot acum să vină cu un proiect pe care să-l supunem dezbaterii astăzi, sau, dacă nu, proiectul rămâne pentru altă dată pe care comisia o va aprecia că se va putea respecta.

Domnule președinte, vă rog.

Domnul Viorel Ștefan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Dacă îmi este permis să vorbesc în numele comisiei, dacă-mi mai este permis și mai sunt recunoscut că reprezint această comisie, vă mulțumesc că mi-ați dat cuvântul.

Deci, noi am avut deja consultări în cadrul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci pe marginea acestui proiect de lege. Din punct de vedere politic, grupul nostru parlamentar s-a poziționat în favoarea acestui proiect de lege.

Pe de altă parte, eu, personal, am avut o consultare cu unul dintre inițiatorii principali. Am discutat circa o oră pe marginea acestui proiect, pe argumente tehnice de cea mai bună-credință și eu și bănuiesc că și dânsul. Concluzia acestei discuții a fost următoarea: complexitatea abordării introducerii unei astfel de taxe în sistemul fiscal românesc impune o analiză foarte atentă, impune o analiză comparată cu legislația europeană care stă la originea sau din care s-au inspirat inițiatorii. Și, atunci, am concluzionat că luna ianuarie este o lună în care putem face consultări, putem să facem analize, putem lua puncte de vedere și de la alți specialiști din învățământul universitar, de la Academie, și în luna februarie putem, la nivelul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, să ne pronunțăm în cunoștință de cauză.

A introduce în sistemul fiscal românesc o invenție, așa cum se profilează, soluția aceasta este o invenție fără cap, fără coadă, fără nimic. Înseamnă să ducem în derizoriu o idee care poate fi bună, pe care au mai avut-o și alții, cum spunea colegul nostru Mugurel Surupăceanu, acum un an de zile, ne spunea pe televizor că vrea un astfel de impozit și au fost discuții ample. Nu e o problemă simplă.

De aceea, eu, în numele comisiei, vă solicit, domnule președinte, haideți să respectăm termenul din luna februarie și eu mă angajez în numele comisiei că vom veni în fața plenului cu un raport elaborat într-o manieră profesională.

Aceasta este poziția mea și poziția comisiei, îmi permit să fac această ultimă afirmație.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte, aș vrea din capul locului să precizez că nimeni n-a pus și nu va pune la îndoială calitatea dumneavoastră de președinte al acestei comisii, echilibrul dumneavoastră, rațiunea pozitivă este cunoscută.

Am rugămintea, însă, asupra următorului lucru: tot ceea ce dumneavoastră ați exprimat aici, neîndoielnic, cu maximă sinceritate, aș vrea să fie punctul de vedere al întregii comisii.

De aceea, v-aș ruga, durează doar cinci minute, să vă retrageți, să discutați cu comisia, să vă întoarceți, dacă acesta este punctul de vedere, rămânem pe acest punct de vedere. Am această rugăminte și rog membrii Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, este vorba de 3-4 minute.

Între timp, noi ne pregătim pentru a dezbate ordonanța. Vă rog, în sala Biroului permanent, membrii Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, pentru a vă pune de acord în această privință.

În același timp, începem dezbaterile pe Ordonanța nr.50.

Aștept raportul, până când comisia se hotărăște să redacteze raportul suplimentar.

Domnul deputat Dobre, vă rog.

Domnul Ciprian Minodor Dobre:

Domnule președinte,

Aceeași chestiune pe care am mai ridicat-o: care va fi termenul de depunere a amendamentelor. Aș vrea să primesc și eu în seara aceasta textul și poate am de făcut un amendament sau două, pe această taxă de solidaritate sau cum îi spuneți dumneavoastră sau alți domni, că eu cred că și asta-i interesează pe distinșii colegi, atât din majoritate, cât și din Opoziție, care este termenul pentru amendamente.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Așteptăm raportul suplimentar al comisiei pentru a intra în dezbatere.

Domnilor colegi,

Vă rog să ocupați locurile în sala de ședință.

Dați-mi voie să îi urez domnului Prigoană Silviu La mulți ani!, astăzi este ziua domniei sale.

La mulți ani, domnule deputat! Să vă dea Dumnezeu tot binele din lume și mulți, mulți ani! (Aplauze.)

Domnule președinte,

Vă rog să informați plenul Camerei cu soluția pe care ați găsit-o la nivelul comisiei.

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Noi nu dăm o soluție, ci facem o propunere plenului. Deci, comisia vă propune următoarea abordare: în cursul vacanței din ianuarie, după 20 ianuarie, comisia să aibă o sesiune extraordinară, în care să ia în dezbatere acest proiect și termenul de depunere a raportului să rămână cel de la începutul lunii februarie. Deci să depunem raportul, totuși, în prima jumătate a lunii februarie, pentru că, mai mult ca sigur, nu vom putea tranșa această inițiativă și nu vom putea întocmi raportul într-o singură dezbatere.

Deci începem din 20 ianuarie și respectăm termenul de depunere a raportului în 10, 11 februarie, nu știu, nu mi-e clar exact cum cade ziua respectivă.

Aceasta este concluzia însușită cu unanimitate de voturi de membrii comisiei.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolăescu, vă rog. Nicolicea. M-ați omorât astăzi, cu toții.

Domnul Eugen Nicolicea:

Cred că suntem supărați amândoi pentru confuzie. Fiecare va fi supărat pentru confuzia asta.

Vroiam să vă spun că, împotriva evidenței și a calendarului, nu avem ce să facem, asta este. Sper ca, până la data aceea, toți deputații să înțeleagă că e timpul să sacrifice o parte din averea șefilor lor, pentru că din cauza asta nu s-a făcut niciodată o astfel de lege, pentru că șefii de la toate partidele sunt foarte bogați și-și apără privilegiile și averea.

Voci din sală:

Boc nu e bogat!

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi,

Domnule Eugen Nicolăescu, dacă toți șefii ar fi bogați ca șefii Partidului Democrat Liberal, ar fi vai și vai de lumea asta.

Domnul coleg, vă rog.

Domnul Horia Cristian:

Domnule președinte,

Totuși, n-am înțeles care-i termenul de depunere a amendamentelor, că eu am vreo sută de amendamente la această lege și aș vrea să știu când le depun, ca să le dezbatem în comisie.

Care-i termenul de depunere a amendamentelor?

O voce din sală:

2020!

Domnul Ioan Oltean:

Domnule deputat și domnilor colegi,

Noi astăzi suntem în fața unui raport. Amendamentele au fost depuse la vremea când s-a dezbătut, la nivelul comisie, raportul respectiv. Astăzi suntem în fața unei prelungiri sau o retrimitere a raportului pentru o nouă reexaminare, o aprofundare a acestui act normativ.

În consecință, domnule Viorel Ștefan, amendamente mai pot fi depuse la comisie?

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte,

De multe ori, chiar cu riscul de a încălca regulamentele noastre, noi, la comisie, am luat în dezbatere și amendamentele depuse peste termen, pentru că am apreciat că oricând poate să vină o idee bună și ar fi păcat să regretăm că n-am luat-o în dezbatere.

De aceea, rugămintea mea este, până intrăm în dezbatere în sesiune extraordinară, să primim amendamentele dumneavoastră și în timpul dezbaterilor le primim.

Cu o singură rugăminte, nu cumva după aceea, să vină secretarul general să facă anchetă dacă nu cumva s-au depus amendamente peste termen, așa cum s-a întâmplat la Legea bugetului, când stafful comisiei, în loc să ne asiste la dezbateri, a trebuit să reconstituie la minut cum s-au depus 13000 și ceva de amendamente, ca să concluzioneze că s-au depus peste termen doar 194, ceea ce a dezamăgit foarte mult conducerea executivă a Camerei.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Eu recomand comisiei să încerce până în 20 ianuarie să finalizeze raportul, în așa fel încât în prima săptămână a ședinței din sesiunea din februarie să poată intra în dezbaterea în plenul Camerei Deputaților.

Domnul Mircea Dușa.

Domnul Mircea Dușa:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau doar să fac o precizare și o corectare de eroare materială a domnului Nicolicea: nu toți șefii partidelor sunt bogați. Domnul Boc, de exemplu, nu este un șef de partid bogat. (Râsete în sală.)

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 27 ianuarie 2022, 5:07
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro