Valeriu Ștefan Zgonea
Valeriu Ștefan Zgonea
Ședința Camerei Deputaților din 28 februarie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.14/09-03-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 28-02-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 februarie 2012

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.41 Valeriu Ștefan Zgonea - declarație politică având tema "Eternul pacient: sistemul sanitar românesc";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

"Eternul pacient: sistemul sanitar românesc"

În fiecare zi, ne convingem că statul reformat de Traian Băsescu și de PDL înseamnă să-i lași pe cetățeni în plata Domnului. În fiecare zi, descoperim că preocupările celor aflați astăzi la guvernare nu au nicio treabă cu problemele oamenilor. Pentru toate lucrurile grave care se întâmplă, nimeni nu își asumă răspunderea.

De mai bine de o săptămână, bolnavii de cancer din România supraviețuiesc fără morfină. Medicii oncologi de la cel mai mare spital din Oltenia spun că sunt realmente siderați de atitudinea la limita umanității a celor responsabili! În prezent, în România sunt 20.000 de bolnavi de cancer care depind de morfină. Dacă șeful CNAS poate dormi liniștit, pentru pacienți, lipsa morfinei înseamnă chinuri.

Faptul că Guvernul a reacționat abia după o campanie energică de presă nu schimbă datele problemei. S-au alocat 750.000 de lei din Fondul de rezervă bugetară, pentru a fi reluate importurile de morfină. Acești bani vor ajunge pentru aproximativ o lună.

Cum s-a ajuns la situația de criză în care viața bolnavilor să fie în pericol din cauza lipsei de morfină? Principalul furnizor al acestui medicament s-a retras de pe piața românească, nemulțumit de întârzierile cu care statul îi plătea facturile. Autoritățile știau din decembrie despre plecarea companiei, dar nimeni nu s-a gândit să rezolve problemele apărute, pentru că nimănui nu i-a păsat de viața oamenilor, de suferința bolnavilor.

Alocarea banilor din Fondul de rezervă pentru morfină nu este decât o soluție temporară. Cei responsabili ar fi trebuit să preîntâmpine această situație. Un astfel de blocaj s-ar putea produce oricând, pentru că sunt multe medicamente care nu au înlocuitor în România.

Lipsa morfinei aduce în prim-plan nenumăratele nereguli din sistemul sanitar românesc și managementul dezastruos prestat de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Raportul Curții de Conturi pe anul 2010 arată cum sunt tocați banii publici, fără niciun folos pentru pacienți. Sistemul Informatic Unic Integrat al CNAS a fost prost conceput și executat, dovedindu-se a fi o cheltuială imensă și inutilă. Contractul pentru realizarea acestui sistem informatic a fost încheiat fără a se respecta prevederile legale și cele conținute în caietul de sarcini referitoare la tipul de contract, finanțare, condițiile de predare, condițiile de rambursare. La nici o lună de la inaugurarea cu fast a sistemului, în ianuarie 2011, previziunile auditorilor s-au adeverit: sistemul s-a blocat, aruncând în haos activitatea caselor de sănătate din toată țara. "Rateurile" sistemului informatic al CNAS au fost traduse de Curtea de Conturi într-un prejudiciu de 5.850.000 de lei (1,4 milioane de euro). Cine răspunde pentru acest prejudiciu?

CNAS nu a urmărit și nu a controlat modul de utilizare a fondurilor alocate unităților sanitare de către casele de asigurări de sănătate județene pentru derularea programelor naționale de sănătate. S-au decontat medicamente în valoare de aproape 900.000 de euro în baza unor rețete întocmite pe numele persoanelor decedate. Asta e hoție, dar, iată, nimeni nu are vreo responsabilitate!

Totodată, CNAS nu a organizat, la nivel național, proceduri de achiziție publică (licitație deschisă), ceea ce a condus la tocarea necontrolată a fondurilor publice necesare derulării Programului Național de Oncologie și Programului Național de Diabet, cât și la crearea unor condiții de inechitate în repartizarea și utilizarea fondurilor la nivel teritorial.

Mai este vorba despre 800 de milioane de lei (aproape 200 de milioane de euro) bani necolectați, 500 de milioane de lei cheltuiți peste creditele de angajament și neînregistrați în evidențele contabile, contracte de achiziție publică fără respectarea procedurilor, lipsa de comunicare cu autoritățile care strâng taxele. Și neregulile descoperite nu se opresc aici. Concluzia este clară pentru toată lumea: incompetență, indiferență și iresponsabilitate.

Așteptăm cu interes Raportul Curții de Conturi pe anul 2011 și solicit, stimați colegi, să demarăm procedurile pentru discutarea în Parlamentul României a Raportului Curții de Conturi privind activitatea CNAS, să lămurim cum stau lucrurile și cine se face vinovat de neregulile grave din sistemul sanitar.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 8 decembrie 2021, 2:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro