Valeriu Ștefan Zgonea
Valeriu Ștefan Zgonea
Ședința Camerei Deputaților din 20 martie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.25/30-03-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 20-03-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 martie 2012

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Valeriu Ștefan Zgonea

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:

  Valeriu Ștefan Zgonea - declarație politică având tema Revizuirea Constituției nu este refren electoral;

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

"Revizuirea Constituției nu este refren electoral"

Din când în când, mai ales când interesele de moment o cer, se readuce în discuție modificarea Constituției. Suntem acuzați că blocăm revizuirea Legii fundamentale, că opoziția nu vrea să schimbe nimic în Constituție. Cred că trebuie să fac câteva precizări. În primul rând, USL este de acord cu revizuirea Constituției, cu o condiție, însă: ca această revizuire să fie făcută în interesul României.

Comisia specială pentru revizuirea Constituției a fost înființată în urmă cu aproape doi ani. Dacă nu știați că există o asemenea comisie, aflați acum. S-a întrunit această comisie, a dezbătut ceva? Nu! De ce s-a bătut pasul pe loc? Cred că ne poate răspunde mai bine la aceste întrebări domnul Daniel Buda, care conduce comisia cu pricina. În toamna anului trecut, același domn a anunțat că discuțiile vor fi "mutate" în Comisiile juridice ale celor două Camere. Îi rog pe colegii mei din Parlament să spună când au fost convocați ultima oară la o dezbatere pe această temă. Oricum, vă spun eu, nu s-a discutat nimic, nu s-a întâmplat nimic.

Am auzit diverși politicieni ai puterii care ne acuză că nu vrem să reducem numărul parlamentarilor. Știm că minciuna și hoția sunt armele de bază ale actualei guvernări, nu ne mai miră nimic, dar există o limită în toate și nu poți să spui cu seninătate asemenea neadevăruri!

Suntem de acord cu reducerea semnificativă a numărului de parlamentari, păstrând o normă democratică și europeană de reprezentare. Mai mult decât atât, am inițiat un proiect de lege în acest sens, proiect depus în Parlament de mai bine de o jumătate de an și care ar rezolva mult mai repede această problemă, pentru că poate fi votat printr-o procedură legislativă normală. Vom veni la dezbateri, dacă cei de la putere sunt de acord să discute această lege. Actualizarea numărului de parlamentari trebuie oricum realizată în lumina rezultatelor recensământului.

Pe de altă parte, considerăm că este periculos pentru viitorul democrației în România să desființăm o Cameră a Parlamentului. Putem vorbi despre regândirea atribuțiilor Senatului, putem avea alegeri diferite pentru Cameră și pentru Senat, dar avem nevoie de două Camere ale Parlamentului. Dezavantajele unicameralismului țin de potențialele riscuri pentru democrație și de calitatea activității legislative: o reprezentare mai scăzută și mai puțin fidelă a voinței electoratului, o reflectare mai slabă a unui spectru cât mai larg de interese și aspirații, pericolul subordonării sau dominării Parlamentului de către partidul care deține majoritatea sau de către Guvern, plus scăderea calității și consistenței actului legislativ, în favoarea celerității.

Nu suntem de acord să transformăm revizuirea Constituției într-o temă de campanie electorală.

Avem nevoie de o dezbatere democratică adevărată despre modificarea Constituției, și nu de o simplă simulare grăbită. Sunt și alte aspecte importante care trebuie discutate, analizate. S-a văzut, în multe rânduri, cât de neclară este Constituția și câte interpretări îngăduie.

Dezechilibrul dintre Executiv și Legislativ, în favoarea celui dintâi, este unul dintre efectele structurale ale semiprezidențialismului. Am asistat, în ultimii ani, la o subminare fără precedent a Legislativului. Guvernul legiferează prin ordonanțe de urgență și asumări de răspunderi. Parlamentarii majorității stau țintuiți în bănci, execută ordine, nu au niciun cuvânt de spus. La conducerea Camerei Deputaților se află, în continuare, un președinte care s-a compromis prin conduita incorectă.

O constituție trebuie să conțină mai ales garanții împotriva derapajelor de putere. Ne putem întreba dacă România are nevoie de o altă organizare instituțională, dacă sistemul parlamentar ar aduce beneficii României, românilor, democrației din România, nu unui partid sau altul, nu unei persoane sau alta. Reforma instituțională nu poate fi decât rezultatul unei dezbateri largi, fondate pe expertiză imparțială. După alegeri, noul Parlament poate pune în discuție întregul eșafodaj constituțional.

Revizuirea Constituției nu este și nu poate fi nici refren electoral, nici sarcină de partid. Constituția este Legea fundamentală a unei țări și de stabilitatea ei este legată stabilitatea întregului sistem juridic dintr-un stat. În acest moment, un astfel de demers reprezintă doar o abordare pur politicianistă, lipsită de finalitate. Pentru revizuirea Constituției este nevoie de acordul a 2/3 din parlamentari, ceea ce nu este posibil în actuala configurație. Astăzi, Parlamentul României nu mai reprezintă voința românilor, atâta vreme cât nu se respectă configurația politică rezultată din alegeri. Așadar, Constituția României se poate revizui numai cu un Parlament cu o reprezentare corectă, reieșită din alegeri.

     

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 29 noiembrie 2021, 0:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro