Valeriu Ștefan Zgonea
Valeriu Ștefan Zgonea
Ședința Camerei Deputaților din 27 martie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.26/06-04-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 27-03-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 martie 2012

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Valeriu Ștefan Zgonea

  Declarații politice și intervenții ale deputaților: Valeriu Ștefan Zgonea - declarație politică: PSD cere stoparea imediată a PNDI;

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

"PSD cere stoparea imediată a PNDI"

În orice țară democratică, rolul guvernării este de a asigura dezvoltarea statului și a societății pe baze sănătoase și durabile. Aceasta presupune fundamentarea deciziilor pe politici publice, întocmirea, monitorizarea și implementarea unor planuri naționale care să vizeze identificarea nevoilor reale ale societății și a pârghiilor de satisfacere a acestora - toate având ca destinatar final cetățeanul.

Ce se întâmplă astăzi în România contravine, însă, tuturor principiilor de bună guvernare. Un exemplu elocvent în acest sens este așa-numitul Program Național de Dezvoltare a Infrastructurii, despre care am mai vorbit și despre care, sunt convins, vom mai avea ocazia să vorbim.

PNDI a fost lansat de Guvern prin OUG nr.105, în noiembrie 2010. Scopul Programului era dezvoltarea într-un mod accelerat a sistemului de infrastructură din România. Nimeni nu contestă faptul că infrastructura României are nevoie de investiții și dezvoltare, în special în mediul rural. Dar trebuie subliniat faptul că, la momentul lansării PNDI, erau deja în derulare alte programe, instituite prin OG nr.7/2006 și Măsura 3.2.2., care aveau același obiectiv - modernizarea satului românesc.

În baza Programului de dezvoltare a infrastructurii din spațiul rural, instituit prin Ordonanța Guvernului nr.7/2006, avem proiecte de alimentare cu apă și canalizare și de asfaltare începute în 400 de localități, proiecte nefinalizate până la această oră. Nu s-au mai acordat fonduri. Peste un milion de cetățeni din aceste localități stau și așteaptă bani pentru terminarea proiectelor. S-au colmatat puțurile, se alege praful de banii investiți până acum, dar guvernanților nu le pasă.

Pe Măsura 3.2.2. "Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunătățirea serviciilor de bază pentru economia și populația rurală și punerea în valoare a moștenirii rurale", avem peste 800 de proiecte eligibile și nefinanțabile. Desigur, cele mai multe dintre acestea se regăsesc la primăriile PSD și PNL. Oamenii au muncit, și-au pus speranțele în aceste proiecte, dar fondurile erau cu "destinație", culoarea politică fiind un criteriu de bază în distribuirea banilor.

Așadar, funcționau în paralel mai multe programe care, independent unul de celălalt, propuneau aceleași obiective de investiții, ceea ce demonstrează clar că nu există nici un studiu de impact care să stabilească oportunitatea programelor de politici publice, nu există nici o strategie sau analiză de etapă necesară implementării lor corespunzătoare și nici un raport post-implementare.

Așa cum vă spuneam, în noiembrie 2010 a fost aprobată Ordonanța de urgență a Guvernului nr.105 care reglementa PNDI, iar în februarie 2011 a fost adoptată Legea nr. 15 pentru aprobarea și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105. E inutil să mai spun că toate amendamentele PDL au fost adoptate, iar cele ale PSD au fost respinse. Dar este important să spun că parlamentarii PDL au avut grijă să modifice destinația banilor. Astfel, "modernizarea satului românesc" s-a transformat "modernizarea localităților", moment în care municipii precum Arad, Cluj și Suceava au putut să concureze pentru banii puși la bătaie de doamna Udrea cu niște comune de câteva sute de locuitori.

În noiembrie 2011 a fost instituită o comisie tehnico-economică la Ministerul Dezvoltării Regionale și a Turismului, în fruntea căreia s-a așezat doamna Udrea. Această comisie avea responsabilitatea de a selecta și a de prioritiza proiectele depuse de autoritățile locale.

Aproape 60% din totalul lucrărilor au fost realizate în localități conduse de primari PDL, chiar dacă, la nivelul întregii țării, PDL are mai puțin de o treime din primării. Există cifre clare pe proiecte, pe localități, pe județe, nu fac nicio afirmație care nu poate fi probată cu cifre.

Cele mai mari sume au ajuns în județele conduse de președinți de consilii județene înregimentați la PDL: Suceava (360.456.451 RON), Bistrița-Năsăud (311.280.645 RON).

Cele mai mici sume au ajuns în județe cu președinți de CJ de la PSD și PNL, precum Brăila (178.675.000 RON) și Călărași (193.862.903 RON).

Cele mai multe lucrări le găsim în județe conduse de PDL: Alba și Arad. Cele mai scumpe lucrări - în Bistrița-Năsăud, Botoșani, Cluj, Covasna. La acest capitol apare întrebarea: cât costă un kilometru de asfalt în România? În baza prevederilor legale în materie, prin care se stabilesc standardele de cost pentru obiectivele de investiții finanțate din fonduri publice, am calculat costul mediu al unui kilometru de drum reabilitat/modernizat, iar rezultatul este următorul: 890.000 RON (fără TVA) pentru un kilometru de drum comunal și 1.500.000 RON (fără TVA) pentru un kilometru de drum județean. Precizez că am avut în vedere cazul extrem în care se aplică toate majorările, la nivelul maxim, prevăzute de lege pentru condiții deosebite.

Atunci cum se explică diferențele uriașe de preț? În Bistrița-Năsăud, un kilometru de drum costă aproape 2,5 milioane RON. În Covasna, Botoșani și Caraș-Severin - în jur de 1,8 milioane RON. Mult mai puțin costă în Argeș, Dolj, Gorj, Giurgiu, Ialomița, Olt, Vâlcea - sub un milion RON.

Revenind la modul de selectare a lucrărilor, în Bihor, Timiș, Bacău și Brăila, localitățile conduse de primari PDL au primit cele mai multe lucrări, deși atât PSD cât și PNL au un număr semnificativ de primari în toate aceste județe.

Este firesc să ne întrebăm cum se explică faptul că în 6 județe - Bacău, Bihor, Brăila, Galați, Timiș și Teleorman - nu au fost realizate lucrări de reabilitare drumuri în niciuna din localitățile conduse de primari PSD. Iar acest lucru s-a întâmplat, deși județele respective au primit fonduri consistente prin PNDI, numai că toți banii au ajuns la PDL.

Am cerut în repetate rânduri oprirea acestui program clientelar, care se adresează primăriilor PDL, președinților de Consilii PDL și clientelei politice de partid.

Reprezentanții instituțiilor financiare internaționale și ai Comisiei Europene au cerut și ei oprirea PNDI, pentru că acest program nu face altceva decât să toace banii din bugetul statului, fără niciun control și fără niciun rezultat.

Ce au făcut guvernanții? Au introdus un amendament la Legea nr. 15/2011 prin care se prevede că "prin legile bugetare pot fi devansate creditele de angajament și creditele bugetare destinate PNDI". Și astfel au apărut 50 milioane de lei în bugetul PNDI pe anul 2012, deși, conform OUG nr.105, fondurile urmau să fie alocate abia în 2013.

Marii constructori, prieteni ai PDL, își freacă mâinile mulțumiți, acceptând chiar să contracteze credite din care să-și acopere investițiile inițiale, urmând să-și primească banii în 2013, de la Guvern, care Guvern o fi el atunci.

PNDI, un program de 21 de miliarde de RON, a fost exact instrumentul de care aveau nevoie actualii guvernanți pentru a-și umple pușculița înainte de campanie.

PNDI încalcă toate practicile fiscale europene, încalcă Strategia fiscal bugetară 2011-2013 trimisă la CE și la FMI, agravează deficitul bugetar pe termen lung și creează o îndatorare a statului care nu se vede în bugetul de stat.

Cerem din nou prim-ministrului stoparea imediată a PNDI în toată România, pentru că nu este un program pentru cetățeni, ci pentru PDL și clientela politică a celor aflați astăzi la guvernare.

       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 8 decembrie 2021, 3:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro