Plen
Ședința Camerei Deputaților din 5 februarie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.19/08-02-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 05-02-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 februarie 2018

16. Prezentarea pe scurt a interpelărilor adresate membrilor Guvernului.  

   

După o scurtă pauză

 
 

Domnul Florin Iordache:

Continuăm, stimați colegi, partea a doua a ședinței noastre, consacrată prezentării interpelărilor.

La Grupul... doamna Mara Mareș, dacă e? 4 interpelări depuse în scris.

Ilie Toma - două interpelări depuse scris.

Vreți să prezentați?

Da, le-ați... au fost depuse...

 
 

Domnul Ilie Toma (din sală):

Aștept răspunsul.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Da. OK.

Următorul. Sorin-Ovidiu Bota - două interpelări depuse.

Domnul Nicolae Neagu - o interpelare depusă.

Domnii Victor Ponta și Alin Vasile Văcaru - o interpelare depusă.

 
Nicolae-Miroslav Petrețchi

Nicolae-Miroslav Petrețchi - două interpelări.

Vă rog, vreți să prezentați una din ele, vă rog.

 

Domnul Nicolae-Miroslav Petrețchi:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Interpelare adresată doamnei Viorica-Vasilica Dăncilă, prim-ministru.

Obiectul interpelării - "Starea de delăsare generală și de iresponsabilitate constantă devenită caracteristică în activitatea mai multor ministere și în mod special a Ministerului Transporturilor".

Stimată doamnă prim-ministru,

Debutul noii echipe guvernamentale a coincis cu deraierea trenului de cisterne în zona Balota, care a întrerupt pentru 15 ore și 15 minute circulația pe importanta magistrală feroviară București-Timișoara. A fost al cincilea accident de cale ferată survenit exact în aceeași zonă și, din câte suntem informați, din aceeași cauză: starea deplorabilă a căii de rulare, precaritatea reparațiilor făcute anterior. Rezultă că nu ne aflăm în fața unui eveniment grav, dar izolat, ci în fața simptomelor unei boli de sistem: dispariția oricărui simț al responsabilității în cadrul companiei care se ocupă de infrastructura feroviară.

Nu este vorba însă numai de o companie, ci de întregul departament de căi ferate. Vă semnalez un alt simptom de indolență din compania transport de călători. Unele trenuri internaționale au în compunere vagoane străine, cu o altă compartimentare și alt număr de locuri decât vagoanele CFR. Spre exemplu, vagoanele căilor ferate maghiare de clasa a doua au cu câte 22 de locuri mai puțin. Se știe că emiterea biletelor de călătorie se face computerizat, ceea ce ar trebui să asigure rigoarea. Totuși, zi de zi, pentru aceste vagoane se emit computerizat câte 22 de bilete peste locurile existente. Nimeni nu adaptează softul.

Dar starea de nepăsare totală se întâlnește și în celelalte departamente. Pentru cei care administrează drumurile naționale este deja antologică prăbușirea unui segment din autostrada Sibiu-Sebeș. A răspuns cineva? A plătit cineva?

Starea de indisciplină din Departamentul transporturilor aeriene s-a văzut cu mai multe prilejuri, ultimul fiind abandonarea pasagerilor cursei TAROM Bruxelles-București.

Se înțelege că asemenea situații grave nu sunt limitate la durata unui mandat sau altul. Este un balast care se transmite de la un guvern la altul și de la un mandat ministerial la altul, încât devine o boală a însuși sistemului de a guverna.

Pentru aceste motive facem această interpelare după instalarea noului Guvern, pentru a afla dacă are o politică pentru a se curma această transmitere de stil de muncă paralizant de la o perioadă la alta.

Am să mai citez o situație ilustrativă și pentru stilul legăturilor premier-miniștri. La începutul lui decembrie 2017, în cadrul unei întâlniri de lucru inițiate de fostul premier Mihai Tudose cu deputații...

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați.

 
 

Domnul Nicolae-Miroslav Petrețchi:

... Grupului parlamentar al minorităților naționale, Domnia Sa a privit cu interes un memoriu privind situația transportului public în județele de graniță, cu probleme concrete din Maramureș și Tulcea. Nici înainte, nici după schimbarea Guvernului nu am primit niciun răspuns. Este și aceasta o dovadă pentru situația că schimbarea demnitarilor șterge responsabilitatea pentru problemele deja cunoscute, reluându-se totul de la capăt, într-un perpetuum mobile al lipsei de răspundere.

Aștept răspuns, în conformitate cu prevederile art. 201-203 din Regulamentul Camerei Deputaților.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Constantin Codreanu

Vă reamintesc, potrivit Regulamentului, trebuie prezentate într-un timp maxim de trei minute.

Următorul.

Domnul Constantin Codreanu - cinci interpelări.

Prezentați una, vă rog, domnule deputat.

 

Domnul Constantin Codreanu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dintre cele cinci, voi alege una care vizează o problemă la a cărei soluționare țin în mod special.

Interpelarea este adresată domnului Teodor-Viorel Meleșcanu, ministrul afacerilor externe, și are ca obiect "Eliberarea pașaportului diplomatic și a pașapoartelor de serviciu clericilor care trec frontiera dintre România și Republica Moldova".

Mult stimate domnule ministru,

Discuția purtată cu dumneavoastră la ultima întâlnire a fost în contextul în care Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Preafericitul Părinte Daniel, i-a adresat Ministerului Afacerilor Externe, pe care cu onoare îl conduceți, o solicitare privind eliberarea unor pașapoarte de serviciu și a unui pașaport diplomatic clericilor, respectiv unui ierarh, care trec frecvent frontiera dintre România și Republica Moldova, în virtutea funcțiilor deținute în cadrul bisericii.

Vă reamintim mai jos solicitările Bisericii Ortodoxe Române, pe marginea cărora am discutat.

Conform art. 6 alin. (2), paragraful 7 din Statutul pentru organizarea și funcționarea Bisericii Ortodoxe Române, Mitropolia Basarabiei, autonomă și de stil vechi, și Exarhatul Plaiurilor, care reunește un număr de patru eparhii din Basarabia, este unitatea bisericească din afara granițelor României subordonată direct Patriarhiei Române.

În cadrul Mitropoliei Basarabiei există mai mulți clerici care traversează frecvent frontiera dintre România și Republica Moldova și care, din cauza faptului că sunt reținuți perioade îndelungate de timp în cadrul serviciului vamal, întârzie la programul liturgic și pastoral misionar din parohie.

Prin urmare, în contextul prezentat mai sus, în conformitate cu reglementările Legii nr. 24/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, respectiv, Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 48/29 ianuarie 2010 privind aprobarea normelor metodologice de funcționare a Centrului național de pașapoarte diplomatice și de serviciu, Patriarhia Română v-a adresat rugămintea, domnule ministru, de a elibera un pașaport diplomatic și 13 pașapoarte de serviciu clericilor care, în virtutea funcțiilor lor, trec frontiera în mod frecvent.

Astfel, având în vedere cele expuse mai sus, vă rugăm respectuos să ne transmiteți:

  1. Considerați oportună rezolvarea în mod favorabil a situației prezentate mai sus?
  2. Dacă da, când previzionați ca persoanele pentru care s-a făcut solicitarea vor putea intra în posesia pașapoartelor de serviciu, respectiv a pașaportului diplomatic?

Răspunsul se transmite oral și în scris Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
Tamara-Dorina Ciofu

Doamna deputat Cristina Iurișniți. Dumneaei are o interpelare.

Domnul deputat Marilen-Gabriel Pîrtea - 4 interpelări.

Florin-Claudiu Roman - o interpelare.

Tamara Ciofu.

Doamnă, aveți 6 interpelări. Vreți să prezentați una dintre ele?

 

Doamna Tamara-Dorina Ciofu (din sală):

Da.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, doamnă doctor.

 
 

Doamna Tamara-Dorina Ciofu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea este adresată doamnei ministru al sănătății, Sorina Pintea, și obiectul interpelării este redeschiderea și amenajarea cabinetelor stomatologice în unitățile de învățământ și asigurarea personalului medical specializat în regim de plată cu ora.

Prezenta interpelare vă adresează solicitarea de a susține demersurile pentru înființarea rețelei de medicină școlară, prin care să fie asigurate cabinetele stomatologice funcționale, în care să-și desfășoare activitatea personal medical specializat, în regim de plată cu ora.

Statisticile din prezent arată că mai mult de jumătate dintre români nu au trecut pe la dentist în ultimul an și 70% au probleme dentare. Acestea trebuie prevenite încă din copilărie, de aceea este importantă redeschiderea cabinetelor stomatologice în școli și asigurarea fondurilor pentru plata medicilor.

Datele centralizate de autoritatea sanitară arată că românii au lăsat pe ultimul loc îngrijirea danturii, astfel încât în acest moment cel puțin 32% dintre ei suferă de o afecțiune stomatologică pe care, din motive financiare sau pur și simplu din neglijență, nu o rezolvă.

Din păcate, sunt prea puține cabinete stomatologice școlare, iar profilaxia și tratamentele nu mai sunt gratuite nicăieri, în afara acestor spații.

Având în vedere situația prezentată mai sus, vă rog să-mi comunicați modalitatea prin care Ministerul Sănătății se va implica în redeschiderea cabinetelor stomatologice în unitățile de învățământ din fiecare județ și soluția pe care o va identifica pentru asigurarea personalului medical specializat, în regim de plată cu ora.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, doamnă doctor.

 
Andrei Daniel Gheorghe

Neculai Iftimie - o interpelare depusă.

Florinel Stancu - o interpelare depusă.

Cătălin Ioan Nechifor - o interpelare.

Simona Bucura-Oprescu - 5 interpelări.

Corneliu Ștefan - două interpelări.

Oana Bîzgan - o interpelare.

Matei-Adrian Dobrovie - 5 interpelări.

Silviu Dehelean - 3 interpelări depuse.

Cristina-Mădălina Prună - 6 interpelări.

Dan Rădulescu - 3 interpelări.

Tudor Rareș Pop - o interpelare.

Daniel Andrei Gheorghe, PNL.

Vă rog, aveți două interpelări.

Vreți să prezentați una, da?

Vă rog.

 

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am două interpelări.

Una privește tronsonul de centură a Capitalei, dintre Otopeni și Mogoșoaia, și probleme de siguranța traficului care apar frecvent acolo; unele se mai rezolvă, altele mai puțin.

Dar astăzi voi prezenta tot o interpelare care vizează traficul rutier în zona București - Ilfov și se adresează, bineînțeles, domnului ministru al transporturilor, Lucian Șova.

Domnule ministru,

Vă supun atenției situația dezastruoasă a traficului rutier pe șoseaua de centură a Capitalei, în zona de sud, la intrarea în localitatea Berceni.

Astfel, deși au existat promisiuni că lucrurile se vor mișca în direcția cea bună, șoferii se confruntă în continuare cu cozi inimaginabile, activitățile economice au de suferit, iar siguranța traficului lasă mult de dorit.

Proiectul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - CNAIR -, privind realizarea unui pasaj pentru decongestionarea și fluidizarea traficului în zonă, trenează de foarte mult timp, iar nervii șoferilor au fost întinși la maximum.

Acest blocaj permanent, pe lângă pierderile financiare pe care le provoacă agenților economici din București și județul Ilfov, duce la afectarea zilnică a vieții locuitorilor din sectorul 4 al Capitalei, din localitățile ilfovene Berceni, Vidra, Popești-Leordeni, Jilava, dar și din comunele Vărăști, Gostinari, Grădiștea, Colibași și Valea Dragului din județul Giurgiu.

Domnule ministru, în ce stadiu se află proiectul menționat și care sunt perspectivele de avansare rapidă a lucrărilor, astfel încât infernul șoferilor români să ia sfârșit?

Solicit răspuns scris și verbal.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Vlad-Emanuel Duruș

În continuare, domnul deputat Emanuel Duruș - o interpelare.

Vreți să o prezentați?

Vă rog. Aveți trei minute.

 

Domnul Vlad-Emanuel Duruș:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Interpelarea este adresată ministrului economiei și are ca obiect poluarea râului Săsar cu ape reziduale de mină.

Stimate domnule ministru,

Activitatea Remin S.A. se desfășoară sub coordonarea Direcției resurse minerale din cadrul Ministerului Economiei și constă în activități de conservare, închidere, monitorizare, care ar trebui să aibă la bază planul de încetare a activității, aprobat prin hotărâri ale Guvernului.

Fondurile necesare acestei activități au fost aprobate prin hotărâri de Guvern și sunt alocate de S.C. Conversmin S.A. București, în baza contractelor comerciale încheiate de acesta.

Principalele activități desfășurate de Compania Remin sunt axate pe supravegherea și diminuarea efectelor factorilor poluanți, rezultați în urma exploatării zăcămintelor din subteran și a anexelor și dependințelor tehnice la suprafață (iazuri, halde de steril), iar în subteran: galerii, puțuri și suitori, a căror demolare poate periclita securitatea lucrărilor, așa cum prevede art. 37 din Legea nr. 85/2003, respectiv Legea minelor.

Întreruperea sau sistarea pe o anumită perioadă a oricăreia dintre aceste două activități are efecte deosebit de grave, atât la nivel național, cât și transfrontalier.

Din păcate, în județul Maramureș s-a ajuns tocmai în această situație. Din cauza nealocării în ultimii ani a unor fonduri suficiente pentru activitățile de conservare, închidere și ecologizare, se produc tot mai multe accidente de mediu, cu impact pe termen lung.

Asistăm periodic la deversări în râul Săsar, de ape de mină încărcate cu metale grele, provenite de la fostele exploatări miniere sau spălări ale solului contaminat, de la depozitele de deșeuri miniere: iazul de decantare Bozânta, depozitul de pirită arsenioasă și perimetrele flotațiilor Baia-Sprie și Săsar.

Ultimul eveniment care a stârnit importante reacții publice a fost în 8 ianuarie anul curent. Din galeria Minei Șuior, care are o lungime de 6,3 kilometri, s-au scurs ape de mină care au antrenat precipitatul depus pe galerie.

Mina Șuior prezintă o particularitate față de alte perimetre miniere, reliefată printr-o exploatare mixtă a zăcământului, în carieră și în subteran, și având o mineralizație puternic reactivă și alterabilă. Acestea conduc la riscuri de acumulări de ape acide, încărcate cu suspensii sub formă de pungi, sub presiune și surpări pe tunelul minei.

Apa Săsarului, acolo unde au ajuns deversările, a avut timp de mai multe ori o culoare ruginie. Îngrijorător este faptul că reprezentanții Guvernului în teritoriu continuă să minimalizeze astfel de evenimente.

În bazinul minier Baia Mare nu au fost realizate studii prin care să se estimeze și să se evalueze riscurile privind acumulările de ape în spațiile subterane, timpii de acumulare, căile de evacuare și scenariile de intervenție.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați.

 
 

Domnul Vlad-Emanuel Duruș:

Imediat, domnule președinte.

Neglijarea efectelor produse de aceste deversări și continuarea politicii de indiferență față de starea în care se găsesc cea mai mare parte a acestor perimetre miniere închise creează premise pentru producerea unor dezastre ecologice cu efecte greu de cuantificat, nu doar asupra mediului sau a sănătății, ci și în plan internațional.

Vă rugăm să ne comunicați care sunt măsurile pe care le veți lua pentru reducerea și stoparea poluării râurilor Săsar și Someș, cauzate de exploatările miniere, flotațiile și haldele de steril și calendarul de aplicare a acestora.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Emil-Marius Pașcan

Claudiu Năsui - 15 interpelări depuse.

Ion Tabugan - o interpelare.

Eugen Tomac - 5 interpelări.

Marius Pașcan - două interpelări.

Vreți să prezentați una?

Vă rog. Aveți trei minute.

 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Bună seara, tuturor!

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Sunt două interpelări pe care le adresez Ministerului Educației. Voi prezenta, pe scurt, una dintre acestea, care vine în sprijinul unui program de formare continuă a personalului din învățământul preuniversitar din România.

Am fost sesizat la biroul parlamentar, de reprezentanți ai conducerii Universității Ecologice "Dimitrie Cantemir" din Târgu Mureș, întrucât această universitate intenționează proiectarea unui program de formare continuă a personalului din învățământul preuniversitar, adresat în special cadrelor didactice din instituțiile de învățământ din țară, precum și din sistemele de învățământ din Uniunea Europeană, cu posibilitatea de a li se elibera diplome care să ateste parcurgerea programelor de formare continuă, acreditate conform legii în țara noastră.

Deși există o reglementare în acest sens, prin ordin al ministrului, acesta privește doar învățământul universitar și postuniversitar, prin urmare se impune o completare a legislației noastre cu prevederi legate de aceeași posibilitate și în cazul învățământului preuniversitar, care ar conduce la atragerea de absolvenți de liceu, de liceeni, către universitățile din România, din afara României, bineînțeles, și acest lucru ar fi benefic pentru România.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Corneliu Bichineț

Domnul Corneliu Bichineț.

Vă rog.

 

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule ministru,

Două sunt motivele care mă aduc la acest microfon: primul, plăcerea de a dialoga cu dumneavoastră, în acest moment de seară, și în al doilea rând, de a mai adresa o întrebare, a mai face o interpelare Ministerului Sănătății.

Și, pentru că s-a schimbat ministrul, îi cer doamnei Sorina Pîntea să nu meargă pe calea bătătorită și nefastă a predecesorului Domniei Sale, Bodog, fostul ministru al sănătății, care mi-a dat șapte răspunsuri diferite, la aceeași interpelare.

Când, în ce fel, se va redeschide Spitalul Orășenesc din Negrești, închis în 2010, după ce fusese modernizat, pe bani grei, europeni, pe multe milioane de euro?

De aceea, dorindu-i noului ministru un mandat, dacă se poate, mai lung de trei luni, fructuos, să zăbovească asupra problemelor sănătății din România și pentru județul Vaslui să redeschidă spitalul, închis de o minte bolnavă, în urmă cu opt ani de zile.

50.000 de oameni din zona Negrești, Băcești, Roman veneau la acest spital. Am depus la minister un memoriu semnat de peste 4.000 de oameni și aștept nu un răspuns clișeu, ci, cum, când și în ce formă se va redeschide acest spital?

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Aștept răspuns scris, favorabil.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc dumneavoastră.

Sper să primiți un răspuns favorabil de la doamna ministru; are toată bunăvoința.

 
Ilie Toma

În continuare, domnul Ilie Toma, PSD.

Vă rog.

Cu pensiile, nu?

Vă rog.

Pe scurt, vă rog.

 

Domnul Ilie Toma:

Vă mulțumesc.

Pe scurt. O să fac un rezumat, pentru că sunt multe pagini în această interpelare.

Am dorit să expun, pentru că am discutat foarte mult cu reprezentanții pensionarilor din județul Hunedoara, ca fost director al Casei de Pensii, și avem mari așteptări în județul Hunedoara, fiind referire directă la Legea nr. 192, care reprezintă legea - să spunem așa - care îndreaptă anumite inechități în decursul timpului pentru grupa I și a II-a de muncă. Și aici am să dau citire, pe scurt, la ce e mai important.

Pensionarii sistemului public de pensii, a căror drepturi de pensii au fost stabilite, potrivit legislației, anterior datei de 1 ianuarie 2011 și au desfășurat activități în locuri de muncă încadrate în grupa I și grupa a II-a de muncă, potrivit legislației anterioare datei de 1 aprilie 2001, respectiv activități în locuri de muncă încadrate în condiții deosebite și/sau condiții speciale, potrivit legii, beneficiază de o creștere a punctajelor anuale, în aceste perioade, după cum urmează: cu 50% pentru perioadele în care și-au desfășurat activități în locuri de muncă încadrate în grupa I sau în locuri de muncă încadrate în condiții speciale și cu 25% pentru perioadele pentru care au desfășurat activități în locuri de muncă încadrate în grupa a II-a sau în locuri de muncă încadrate în condiții deosebite.

Am să concluzionez, să nu țin foarte mult.

"În cazul persoanelor prevăzute la alin. (2), la numărul total de puncte realizate de aceștia, până la data prezentei recalculări, se adaugă numărul de puncte corespunzător majorării, rezultate în urma aplicării alin. (1), la determinarea punctajului mediu anual, utilizându-se stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărei situații în parte".

Am citit acest articol, deoarece Legea nr. 192 a intrat în vigoare începând cu 1 ianuarie 2016 și se desfășura pe o perioadă de 24 de luni. Nici în această clipă nu sunt nici jumătate din numărul total de dosare recalculate și repuse pe noua lege la zi.

E o neconcordanță între Legea nr. 192 și ordonanța care reglementează cum se aplică această lege, deoarece stagiul de cotizare utilizat la recalculare nu este cel favorabil pensionarilor.

Noi, grupul de parlamentari ai județului Hunedoara, grupul de parlamentari ai PSD - și aici fac referire la toți colegii mei - am depus memorii la Ministerul Muncii, la secretariatele de stat din Ministerul Muncii, am discutat cu toți factorii decidenți, urmând să primim un răspuns.

Sper ca pe viitoarea Lege a pensiilor - și aceasta și face tema respectivei interpelări pe care am depus-o Ministerului Muncii - să se corecteze această nedreptate.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Încheiem aici dezbaterile.

Ne revedem mâine dimineață la 8,30, la declarații politice.

La revedere!

Bună seara!

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 17,21.

 
     

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 0:53
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro