Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 februarie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.29/27-02-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 19-02-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 februarie 2018

3. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.  

   

După o scurtă pauză-

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Continuăm cu partea a doua a ședinței, consacrată primirii răspunsurilor orale la interpelările adresate.

Domnul Codreanu, Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Muncii și Justiției Sociale. Înțeleg că...

Domnule Codreanu, sunteți în sală? Aveți mai multe. La prima? Sau doar asta? Înțeleg că la prima ați primit răspuns, da? Bun.

Ministerul Muncii și Justiției Sociale, domnul Toma Ilie, cu domnul secretar de stat Rîndunică. Este în sală? Ați discutat?

Mulțumesc.

Ministerul Economiei, domnul Duruș, cu doamna Anca Chiser. E aici? Domnul Duruș este în sală? Nu este. Scris.

Domnul Codreanu, din nou. Cu Ministerul Afacerilor Externe - "Eliberare pașaport diplomatic..."? Este rezolvată, da? Bun.

Din nou, domnul Toma Ilie, cu domnul Mareș la... Ați rezolvat? Bun.

 
Cristina-Mădălina Prună

Doamna Prună Cristina, cu domnul Vișan, de la Ministerul Energiei, da? Este domnul Vișan?

Vă rog, la microfon, la tribună.

 

Domnul Doru Vișan (secretar de stat, Ministerul Energiei):

Mulțumesc.

Stimată doamnă deputat Cristina-Mădălina Prună,

Referitor la interpelarea dumneavoastră, având ca obiect "În ce stadiu se află planul de retehnologizare a minelor din cadrul Complexului Energetic Hunedoara", vă comunicăm următoarele:

Societatea Complexul Energetic Hunedoara a transmis, la finele anului 2017, Planurile de dezvoltare a activității miniere și energetice pe perioada 2018-2024, respectiv, 2018-2030, în conformitate cu angajamentul asumat și în termen.

Propunerile societății reprezintă în principal măsuri care ar trebui luate de Guvern și de Parlament, pentru modificarea legislației în vigoare, astfel încât să fie sprijinită activitatea, preponderent prin acordarea de sprijin financiar, de subvenție.

Menționăm că societatea a fost beneficiar al unui ajutor de salvare acordat în anul 2016, ajutor care nu a fost returnat, respectiv transformat în program de restructurare, fapt pentru care solicitarea de mai sus reprezintă o dificultate majoră, fiind supus atenției Comisiei Europene, fapt materializat prin depunerea unei documentații, în vederea accesării unui ajutor de stat de tip SIEG - serviciu de interes economic general.

Programul depus de societate arată că, pentru continuarea activității în condiții de siguranță, sunt necesare investiții în valoare de 168.213.000 lei, pentru perioada 2018-2024, întreaga finanțare fiind solicitată de la bugetul de stat, societatea neavând resursele necesare.

În ceea ce privește aprecierea unui termen de finalizare a documentelor, aceasta este condiționată de avizarea de către Comisia Europeană a documentațiilor depuse pentru: organizarea unui ajutor de stat de tip SIEG, serviciu de interes economic general, cuprinzând Grupul 3 de la Mintia și Grupul 4 de la Paroșeni; pre-notificarea este în analiză, la Comisia Europeană, pentru definitivarea și transmiterea notificării.

În desfășurare. S-au depus diligențele necesare. Săptămâna... acum aproximativ 10 zile am avut o videoconferință cu ei și am cerut detașarea problemelor, în sensul să urgenteze acest ajutor care este absolut necesar pentru companie, legat de nereturnarea ajutorului de stat obținut în 2016.

Al doilea element - decalarea termenelor de închidere și prelungirea funcționării minelor Lonea și Lupeni, prin modificarea planului de închidere și ajutorului de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive din România, prin includerea celor două mine, în temeiul Deciziei nr. C(2016) 7719 final din 24 noiembrie 2016.

Vă informez că decizia a fost adoptată vineri, comunicată, urmând să se publice, în sensul prelungirii și pentru mina Lupeni până în 2018, la finele anului 2018, activitatea de extracție și, un lucru bun, prelungirea activității de închidere pentru ambele unități, până în 2024.

Referitor la solicitarea dumneavoastră, precizăm faptul că reprezentanții organizațiilor sindicale au participat la elaborarea programului de dezvoltare elaborat de conducerea Complexului Energetic Hunedoara, precum și la discuții cu conducerea ministerului, privind identificarea de soluții viabile...

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Vișan:

... pe tema continuării activității societății, în condițiile economiei de piață.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc, domnule...

 
 

Domnul Doru Vișan:

Vă mulțumesc frumos.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, doamnă Cristina Prună, dacă aveți...?

Un minut pentru lămuriri suplimentare, vă rog.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat pentru acest răspuns.

În primul rând, aș vrea să vă întreb, dacă puteți să-mi puneți la dispoziție acest plan, atât pentru perioada 2018-2024, cât și pentru 2018-2030?

Și, în al doilea rând, văd că unul dintre puncte este decalarea termenelor de închidere și de prelungire a funcționării minelor Lonea și Lupeni.

A avut loc, în luna octombrie, un accident grav la mina Lupeni, care s-a soldat cu moartea a trei oameni.

Eu am coborât în mină și am văzut care sunt condițiile din această mină, care necesită, de altfel, retehnologizări urgente.

Și aș vrea să vă întreb dacă faptul că am decalat aceste termene de închidere a minelor nu afectează în vreun fel securitatea muncii de acolo și nu pune în pericol viața minerilor?

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule ministru, un minut, lămuriri.

 
 

Domnul Doru Vișan:

Referitor la prima solicitare. Voi dispune companiei să analizeze și să vă prezinte o sinteză a programului, în conformitate cu cerința dumneavoastră, și care să cuprindă elementele esențiale de care aveți nevoie.

Referitor la cea de-a doua solicitare, apreciez mult efortul dumneavoastră și curajul, efectiv, de a cunoaște activitatea de acolo și sunt convins că ați înțeles profunzimea și dificultatea acestei activități, în contextul unor decizii europene de reducere a acestei activități, în contextul regulilor de piață care impun companiei să funcționeze într-o piață liberă, în care, din păcate, costurile lor sunt mult mai mari.

Prelungirea... de fapt, nu este numai o prelungire, este vorba de acordarea unui ajutor de stat, de închidere pe această perioadă, care acoperă toate costurile, inclusiv diferența pe prețul tonei de cărbune și respectiv pe asigurarea condițiilor de siguranță, pe toată perioada desfășurării activității.

Adică, să rezum, activitatea, conform Legii minelor, se va desfășura cu o bugetare corespunzătoare, care acoperă toate costurile. Acesta a fost și dezideratul nostru, de a nu pune în pericol viețile oamenilor.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Constantin Codreanu

Domnul Codreanu.

Următorul, cu Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul pentru Românii de Pretutindeni.

Este în regulă? Nu.

Atunci, Attila Gyorgy.

 

Domnul Attila Gyorgy (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Bună seara!

Stimate domnule deputat,

Referitor la interpelarea dumneavoastră cu titlul "Criteriile obiective care stau la baza alocării de fonduri bugetare organizațiilor reprezentative ale minorităților naționale din România, în comparație cu cele utilizate pentru alocarea de fonduri organizațiilor reprezentative ale românilor de pretutindeni. Verificarea și controlul oficial al modului de utilizare a fondurilor alocate", potrivit sferei de competență a Ministerului Finanțelor Publice, vă voi citi principalele pasaje din răspunsul scris pe care vi l-am înmânat astăzi.

Finanțarea cheltuielilor destinate sprijinirii organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, altele decât cele care primesc subvenții de la bugetul de stat, și finanțarea unor programe și proiecte interetnice și de combatere a intoleranței, se realizează de către Departamentul pentru Relații Interetnice, din sumele alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.

În contextul celor prezentate, în ceea ce privește criteriile de repartizare a sumelor propuse în fiecare an, pentru a fi alocate organizațiilor reprezentative ale minorităților naționale din țară, considerăm că Secretariatul General al Guvernului și Departamentul pentru Relațiile Interetnice sunt în măsură să vă ofere informații în acest sens.

De asemenea, în ceea ce privește fondurile alocate pentru finanțarea organizării reprezentative ale românilor de pretutindeni, considerăm că Ministerul pentru Românii de Pretutindeni este în măsură să ofere informații.

În acest sens, având în vedere că potrivit Hotărârii Guvernului nr. 17/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, precum și modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 857/2013 privind organizarea și funcționarea Institutului "Eudoxiu Hurmuzachi" pentru românii de pretutindeni, cu modificările și completările ulterioare, acest minister elaborează și aplică politica statului român, în domeniul relațiilor cu românii de pretutindeni.

În ceea ce privește verificările efectuate de Curtea de Conturi și alte organe de control ale statului, privind modul de utilizare a fondurilor alocate organizațiilor reprezentative ale românilor de pretutindeni, precum și rezultatele acestor verificări, precizăm că la nivelul Ministerului Finanțelor Publice nu sunt disponibile astfel de informații.

Ca urmare, considerăm că posibilitatea unificării criteriilor de alocare a fondurilor organizațiilor reprezentative ale minorităților naționale din România și organizațiilor reprezentative ale românilor de pretutindeni, menționate la punctul 7 din interpelare, va avea în vedere aspectele precizate anterior, precum și responsabilitatea instituțiilor implicate.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Șaramet.

 
 

Domnul Veaceslav Șaramet (secretar de stat, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate domnule deputat,

Referitor la interpelarea dumneavoastră, privind criteriile obiective care stau la baza alocării de finanțări organizațiilor minorităților naționale, noi vă putem răspunde la ceea ce ține de Organizația Românilor de Pretutindeni și vă comunicăm următoarele.

După cum foarte bine știți, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni acordă finanțări nerambursabile organizațiilor românilor de pretutindeni, în conformitate cu prevederile Legii nr. 321/2006.

Criteriile obiective la care faceți referire, în interpelarea dumneavoastră, sunt definite la art. 6 din respectiva lege, astfel: "Finanțarea nerambursabilă se aprobă ținându-se seama de următoarele criterii generale: satisfacerea nevoii legitime a persoanelor care aparțin comunităților românești de pretutindeni de a-și păstra, dezvolta și exprima identitatea lor etnică, culturală, lingvistică și religioasă; anvergura internațională, națională, regională ori locală a programelor, proiectelor sau acțiunilor; oportunitatea programelor, proiectelor sau acțiunilor, în raport cu nevoile comunităților românești de pretutindeni; numărul, diversitatea și distribuția geografică a comunităților românești de pretutindeni; existența unor surse de finanțare proprii sau atrase ale solicitantului; capacitatea organizatorică și funcțională de realizare a programelor, respectiv, a proiectelor sau acțiunilor; efectele multiplicatoare ale programelor, ale proiectelor sau ale acțiunilor, în scopul îmbunătățirii imaginii comunităților românești din țara de reședință și a coagulării organizațiilor acestora".

Totodată, alin. (2) - "Criteriul prevăzut la alin. (1) lit. f) se dovedește prin: experiență în derularea programelor, proiectelor sau acțiunilor; calitatea activităților organizate; calificarea membrilor echipei care derulează programele, proiectele sau acțiunile; colaborările și parteneriatele cu alți finanțatori, autorități publice, organizații guvernamentale sau neguvernamentale; asigurarea continuității programelor, proiectelor sau acțiunilor".

Referitor la evaluarea modului în care solicitarea de finanțare nerambursabilă, primită de la Organizațiile românilor de pretutindeni, respectă aceste criterii sau nu, aceasta este realizată de o comisie de evaluare din cadrul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, în conformitate cu prevederile art. 4 din aceeași lege.

Noi vă mulțumim frumos pentru interesul acordat acestei problematici și vă asigurăm de toată disponibilitatea și dialogul cu privire la subiectele pe care dumneavoastră le aveți în competență și pe care le avem și noi, ca minister.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Un minut.

 
 

Domnul Constantin Codreanu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Vreau să fac precizarea că interpelarea respectivă a fost adresată inclusiv doamnei Vasilica-Viorica Dăncilă, prim-ministrul României.

Din păcate, nu avem un punct de vedere din partea secretarului general al Guvernului și am văzut că ambele ministere, și Ministerul Finanțelor Publice, și Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, ne direcționează spre secretariat, în acest sens.

Așteptăm cu viu interes răspuns și din partea Guvernului. Până atunci m-aș mulțumi, să spun, cu un răspuns la a șaptea întrebare, cel puțin, atât din partea MFP, cât și din partea MRP, dacă ei consideră că este normal ca, atât criteriile pentru minoritățile naționale, cât și pentru organizațiile reprezentative ale românilor din afara granițelor țării, să aibă un numitor comun, mai ales că acest subiect a făcut parte din discuția pe care am avut-o la finanțe, buget, la sfârșitul anului 2017, și a fost unul dintre argumentele care a permis majorarea bugetului MRP pentru anul 2018.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Aveți răspuns la ce v-a întrebat? (Vociferări.)

Este altceva? Este altceva decât în interpelare?

Punctul 6, pentru că asta am înțeles... cine? DRP.

Un minut.

 
 

Domnul Veaceslav Șaramet:

Vă mulțumesc.

Referitor la modalitățile de acordare, sau de legiferare, sau de criteriile acestea obiective, acestea țin de partea legislativă, iar noi, Guvernul, știți foarte bine că punem în aplicare legea. Cât de corect sau nu, poate fi dezbătut, după părerea noastră, și într-un ulterior proces legislativ, dar, în momentul de față, noi operăm după Legea nr. 321 a finanțărilor acordate în afara țării și cam aceasta este. Cât de corect sau nu, urmează...

Dacă vreți, vă putem răspunde și în scris, ulterior.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Neagu este? Nu.

Celelalte sunt cu amânare.

Mulțumesc.

Declar ședința închisă.

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 18,36.

 
     

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 5 decembrie 2021, 6:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro