Plen
Ședința Camerei Deputaților din 12 martie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.42/16-03-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 12-03-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 martie 2018

5. Dezbaterea Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.53/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr.53/2003 - Codul muncii (PL-x 365/2017). (rămas pentru votul final)

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

Mai departe.

4. Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 53 din 2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53 din 2003 - Codul muncii; PL-x 365/2017; lege organică.

Avem amendamente admise și amendamente respinse; procedură de urgență.

Vă rog, reprezentantul Guvernului, aveți cuvântul.

Domnul Adrian Vlad Chiotan:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Actul normativ reglementează definiția muncii nedeclarate, în concordanță cu noile realități sociale, din perspectiva formelor sub care se manifestă aceasta, care cuprind atât situațiile de neîncheiere a contractului individual de muncă, dar și pe cele de netransmitere a raportului de muncă în Registrul General de Evidență a Salariaților sau de prestare a muncii în afara programului de lucru stabilit în cadrul contractului de muncă cu timp parțial ori în perioada în care salariatul are contractul individual de muncă suspendat.

În același timp, mai reglementează înăsprirea regimului sancționator al muncii nedeclarate, prin creșterea cuantumului amenzii contravenționale aplicate și sistarea activității locului de muncă supus controlului sau stabilirea obligației angajatorului de a păstra la locul de muncă o copie a contractului individual de muncă și documente de evidență a timpului de muncă prestat zilnic de fiecare salariat.

Ministerul Muncii susține raportul de înlocuire al Comisiei pentru muncă asupra proiectului de lege.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Comisia, prezentarea raportului înlocuitor.

Vă rog.

Doamna Violeta Răduț:

Mulțumesc, doamnă președinte.

În temeiul art. 90 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 53/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii a fost retrimis Comisiei pentru muncă și protecție socială, prin adresa PL-x 365/2017 din 20 decembrie 2017, în vederea reexaminării și întocmirii unui nou raport.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, în sensul definirii muncii nedeclarate, stabilirii unor obligații pentru angajator în vederea eficientizării controalelor care au ca obiectiv identificarea muncii nedeclarate, înăspririi regimului sancționator al muncii nedeclarate prin modificarea cuantumului amenzii contravenționale, precum și stabilirea posibilității achitării a jumătate din amendă în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii/comunicării procesului-verbal de constatare.

În urma reluării dezbaterilor, în ședința din 6 februarie 2018, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea proiectului de lege cu amendamente.

Menționăm că prezentul raport înlocuiește raportul comisiei depus anterior.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 16 octombrie 2017.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art. 73 alin. (3) din Constituția României, republicată.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României și ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare.

În urma finalizării dezbaterilor, Comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege, cu amendamentele admise.

Și aș mai vrea să fac o corelare de tehnică legislativă. La nr. crt. 14 punctul 9, art. 1 punctul 9 se modifică și va avea următorul cuprins: "La art. 260, după alin. (3), se introduc trei noi alineate - alin. (4), alin. (5) și alin. (6), cu următorul cuprins..." - iar textul curge.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Din partea grupurilor parlamentare, domnul deputat Gheorghe Andrei Daniel.

Aveți cuvântul.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota împotriva acestui proiect de lege, deși regimul sancționator pare a fi unul foarte dur din punct de vedere financiar - și chiar este în esența acestor prevederi introduse în noua lege.

Există un punct unde, prin modificarea caracterului sancționator al persoanelor și al agenților comerciali care încadrează în muncă, fără contract individual de muncă, mai mult de cinci persoane - faptă care acum va deveni contravenție - acest lucru nu stimulează doar evaziunea fiscală, ci este și un factor de creștere a gradului de sărăcie, un factor care poate să supună la anumite riscuri o serie de angajați care, iată, lucrează la negru.

Din păcate, vedem cu toții ce se întâmplă cu colectarea amenzilor la bugetul public. Foarte multe dintre amenzile care se dau de organele abilitate de control nu se pun în aplicare, iar acel caracter mai dur ale legii inițiale avea, după părerea mea, un caracter de descurajare. Vorbim despre niște oameni care nu au asigurări de muncă, nu au asigurări de sănătate, nu pot beneficia de pensii după un stagiu de cotizare și care nici nu pot beneficia de nicio formă de asistență din partea statului, așa cum beneficiază oricare cetățean angajat.

Așadar, noi considerăm că, în fapt, această lege, deși pe undeva rezolvă o serie de probleme, lasă și o zonă mai mare de lejeritate în ceea ce înseamnă angajarea forței de muncă la negru, un factor de creștere a gradului de sărăcie și de creștere a periculozității în ceea ce înseamnă munca în România.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Dacă mai sunt alte intervenții?

Domnul deputat Seidler Cristian.

Vă rog.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

În Programul de guvernare - știți, documentul acela scris pe baza unei povești scrise într-o cărticică colorată - figura faptul că munca la negru se va combate prin creșterea la 5.000 de persoane, de la 2.400 în momentul de față, a inspectorilor de la inspecția muncii, de fapt. Nimic despre acest lucru nu s-a mai auzit de atunci. Este doar o altă ratare a majorității parlamentare actuale.

În schimb, se modifică Codul muncii, cresc amenzile, dar cum cresc amenzile - și v-am avertizat data trecută asupra acestui lucru, atunci ați fost de acord cu retrimiterea la comisie, doar că în urma retrimiterii la comisie nu s-a întâmplat nimic.

Cu alte cuvinte, dacă la un punct de lucru nu se vor găsi copii ale contractelor de muncă - atenție!, oamenii sunt înregistrați în REVISAL, contractele de muncă sunt încheiate legal, dar nu se găsesc copii ale contractelor de muncă, amenda va fi de 10.000 de lei pentru fiecare angajat al cărui contract de muncă nu se află în copie, accentuez, la punctul de lucru.

În 2017, creștem birocrația cu hârtii.

În 2017, creștem birocrația cu hârtii, doar pentru a avea posibilitatea de a da amenzi de 10.000 de lei, și cu această măsură veți impacta acei antreprenori autohtoni de care plângeți în comunicarea publică. În realitate, de fapt, îi îndoiți cu amenzi, pentru că aveți nevoie la bugetul de stat, pe care l-ați conceput într-o manieră iresponsabilă din punct de vedere financiar-fiscal.

Așadar, vă rog să vă exprimați prin vot dacă vreți birocrație, iar cine nu este dispus să participe la măsurile dumneavoastră birocratice va lua amendă de 10.000 de lei pentru fiecare lipsă de copie. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții dacă mai sunt?

(Domnul deputat Pavel Popescu solicită să ia cuvântul.)

Din partea PNL a vorbit deja un coleg de-al dumneavoastră. Fiind procedură de urgență, avem un singur vorbitor de la fiecare grup.

Alte intervenții dacă mai sunt, vă rog?

Dacă nu, voi ruga comisia să propună timpul de dezbatere.

Doamna Violeta Răduț:

Propunem 5 minute pentru dezbateri.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Cinci minute - vot, vă rog.

Cu 94 de voturi pentru, 64 de voturi împotrivă și 4 abțineri, au fost aprobate cele 5 minute de dezbateri.

Trecem la dezbaterea pe articole. Rog colegii să fie atenți, pentru că avem și amendamente respinse și dacă vor să intervină...

Voi merge pe numărul curent, numărul marginal care se află în stânga textului.

Dacă la nr. crt. 1 sunt obiecții la titlul legii? Nu. Adoptat.

La nr. crt. 2, obiecții? Nu. Adoptat.

La nr. crt. 3? Nu. Adoptat.

La nr. crt. 4, obiecții? Nu. Adoptat.

La nr. crt. 5, obiecții? Nu. Adoptat.

La nr. crt. 6 dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La nr. crt. 7 dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La nr. crt. 8 dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La nr. crt. 9 dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La 10, obiecții? Nu. Adoptat.

La 11, obiecții? Nu. Adoptat.

La 12 dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La 13 dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La 14 dacă sunt obiecții?

La nr. crt. 14 avem corelarea de tehnică legislativă - introducerea celor trei alineate, la propunerea Biroului Comisiei. Este practic o modificare de tehnică legislativă, pe care o supun votului.

Vot, vă rog.

Modificările au fost citite mai înainte. Fiți mai atenți!

Cu 101 voturi pentru, 19 voturi contra, 26 de abțineri, corelarea de tehnică legislativă la art. 260, nr. crt. 14, a fost adoptată.

La nr. crt. 15 dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La 16 dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La 17 dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

Proiectul de lege merge la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 9 decembrie 2021, 14:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro