Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 martie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.46/23-03-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 19-03-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 martie 2018

5. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.76/2017 privind înființarea Societății Editura Didactică și Pedagogică-S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome "Editura Didactică și Pedagogică" prin transformare (PL-x 600/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 600/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

Punctul 7, procedură de urgență, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 76/2017 privind înființarea Societății Editura Didactică și Pedagogică-S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome "Editura Didactică și Pedagogică" prin transformare.

Comisii?

Comisia pentru învățământ.

Vă rog, doamnă, nu... lăsați-mă pe mine să fac aici ordinea.

Doamna Camelia Gavrilă:

Raportul comun al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport și al Comisiei pentru politică economică... (I se întrerupe microfonul) Da, probabil că l-am supărat...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu eu, nu eu...

Doamna Camelia Gavrilă:

... asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 76/2017 privind înființarea Societății Editura Didactică și Pedagogică-S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome "Editura Didactică și Pedagogică" prin transformare.

În baza prevederilor art. 95 și ale art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, cele două comisii, Comisia pentru învățământ, respectiv Comisia pentru politică economică, au primit spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, Proiectul de Lege menționat... (Defecțiune tehnică.) la înființarea Societății Editura Didactică și Pedagogică-S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome "Editura Didactică și Pedagogică" prin transformarea acesteia.

Prin proiectul de act normativ, Editura Didactică trece din coordonarea în subordonarea Ministerului Educației Naționale.

Proiectul de Lege face parte din categoria legilor ordinare.

În conformitate... cu completările ulterioare, comisiile au dezbătut proiectul de lege în ședința comună din 27 februarie 2018.

La lucrări au fost prezenți 31 de deputați, din totalul de 45 de membri ai comisiei.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din decembrie 2017, în condițiile art. 115 alin. (5) teza a treia din Constituția României, republicată.

În urma finalizării dezbaterilor, membrii celor două comisii, cu 17 voturi pentru, 13 voturi împotrivă și o abținere, au hotărât să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege în forma adoptată de Senat.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale, doamna Cherecheș.

Doamna Florica Cherecheș:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

PNL va vota împotriva acestui proiect de lege prin care se dorește transformarea juridică a Editurii Didactice și Pedagogice din regie autonomă în societate pe acțiuni, astfel încât acestei edituri să-i dăm pe mână toată producția de manuale din România. Culmea, o transformare care nu se face conform legii, ci se face doar prin ordin de ministru sau prin hotărâre de Guvern.

Într-o Românie anormală, cea mai neperformantă editură, cu o cotă de piață de doar 4%, în condițiile unei competiții reale, va deține monopolul asupra unei industrii de 15 milioane de lei pe an. Această decizie încalcă flagrant Legea concurenței și dovedește o conduită de tip comunist.

Într-o Românie normală, Editura Didactică și Pedagogică ar fi fost declarată falimentară, iar statul ar fi elaborat norme și ar fi cerut condiții, astfel încât această industrie să funcționeze pe principiul unei piețe libere.

Motivul invocat în preambulul acestei ordonanțe este acela că la începutul anului școlar 2017-2018 lipseau peste 70% din manualele pentru clasa a V-a. Acest lucru este adevărat, dar nu se poate lua o decizie atât de importantă pe baza unei experiențe dintr-un an.

Pe de altă parte, cu toții știm că în ultimii 5 ani elevii nu au avut toate manualele la începutul anului școlar, și problema întârzierii apariției manualelor pe băncile școlilor arată de fapt incompetența, neștiința și lipsa de interes din partea celor care au organizat licitațiile.

Iar soluția pe care acum a improvizat-o PSD-ul, aceea de a institui un monopol, este profund dăunătoare, antidemocratică și antiprogres.

Nu editurile, stimați colegi, au fost de vină pentru că elevii au început școala fără manuale, ci greșelile făcute de Ministerul Educației, licitațiile întârziate, rezultatele viciate, contestațiile tărăgănate, cu grave suspiciuni de corupție.

Dimpotrivă, editurile au investit resurse considerabile, pentru a-și pregăti resursa umană și a veni cu manuale de bună calitate.

Alianța de guvernare nu ține cont nici de avizul Consiliului Legislativ, care constată neconstituționalitatea, nelegalitatea și netemeinicia actului legislativ propus spre aprobare.

Prin introducerea acestor prevederi, prin care o singură editură va tipări manualele școlare, va scădea profund calitatea manualelor din România și, practic, 251 de titluri de manuale editate de o editură unică - Editura Didactică și Pedagogică - nu au cum să apară pe masa și pe băncile copiilor noștri, în anul viitor școlar 2018-2019.

Vă rog, doamnelor și domnilor deputați, să votați împotriva acestei inițiative legislative, așa cum va face și Partidul Național Liberal, pentru că altfel vom ajunge să retrăim trecutul. Trecutul este acest manual, pe care eu l-am avut la școală, cu poza tovarășului pe prima pagină. (Arată manualul.)

Iar viitorul spre care ne îndreptăm, Legea editurii unice și a manualului unic, este acesta! (Arată un alt manual.) Este doar o altă poză, a unui alt tovarăș! (Aplauze.)

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Huncă.

Doamna Mihaela Huncă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Nu este o problemă doar a anului școlar trecut, a anului școlar 2017 sau a anului școlar 2018. Este o problemă care în momentul de față s-a perpetuat în fiecare guvernare, indiferent de componenta politică, din cauza procesului de achiziții și de contestații care generează întârzieri în editarea, tipărirea manualelor școlare, iar cei care au de suferit sunt elevii, sunt generații de elevi.

Dacă suntem onești, trebuie să admitem că lucrurile nu mai pot continua așa.

De aceea, statul trebuie să-și asume această rezolvare, pentru că vorbim de sistemul public de educație.

Acest Guvern - PSD-ALDE - și-a asumat această răspundere.

Dacă în septembrie elevii vor începe școala cu toate manualele pe bănci, atunci înseamnă că decizia Guvernului a fost cea corectă.

Proiectul de act normativ emis de Guvern prevede trecerea Editurii Didactice și Pedagogice, societate cu capital integral de stat, de interes național, în coordonarea și subordinea Ministerului Educației Naționale, astfel încât toate manualele, pentru toate ciclurile și tipurile de învățământ, să fie editate de această instituție.

În acest fel, nu vor mai apărea întârzieri în tipărirea manualelor școlare, din cauza lipsei ofertelor sau contestațiilor rezultatelor licitațiilor organizate.

Societatea "Editura Didactică și Pedagogică" S.A. va avea ca obiect principal de activitate editarea de manuale școlare pentru învățământul preuniversitar, în limba română și în limbile minorităților, și alte lucrări specifice pentru învățământul preuniversitar și universitar.

De asemenea, va edita manuale pentru școli profesionale și de maeștri, tratate, lucrări, materiale grafice, în domeniul mijloacelor de învățământ, precum și alte lucrări necesare învățământului.

Complementar, Societatea "Editura Didactică și Pedagogică" poate desfășura și alte activități conexe, pentru realizarea obiectului său de activitate.

Finanțarea programelor de investiții și de retehnologizare a Societății "Editura Didactică și Pedagogică" S.A. se asigură din surse proprii și din alte surse atrase.

Patrimoniul Regiei Autonome "Editura Didactică și Pedagogică" se preia de Societatea "Editura Didactică și Pedagogică" S.A., prin protocol de predare-preluare, în conformitate cu prevederile legale.

Personalul Societății "Editura Didactică și Pedagogică" S.A. va fi preluat, în totalitate, de la Regia Autonomă "Editura Didactică și Pedagogică", fără să le fie afectate drepturile avute la data preluării.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Năsui.

Domnule Solomon, este procedură de urgență, un singur vorbitor! Și dumneavoastră!

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Mulțumesc, domnule președinte.

Această lege ne reamintește de un mod de a opera, al statului și, din păcate, al statului român, în mod special.

De ce avem probleme cu manualele, cu întârzierile și cu toate acestea? Din cauza statului român, care nu începe la timp procedurile de avizare, de licitație pentru aceste manuale și așa mai departe.

Deci statul român, prin Ministerul Educației Naționale, nu-și face treaba, după care apar întârzieri, și furnizori privați de manuale nu pot să vină cu ele, să le propună mai departe statului român, iar copiii să le aibă în școli în momentul în care începe anul școlar.

Și care este soluția cu care veniți dumneavoastră la această problemă? Nu una în care, haideți să îl penalizăm pe acela care a greșit! Haideți să găsim un alt sistem, în care să depindă lucrurile mai puțin de minister! Veniți cu cealaltă parte și ziceți: "Dacă statul nu-și face treaba, deja, cu bucata de responsabilitate pe care o are, haideți să extindem responsabilitatea, haideți să oprim acea piață de manuale care până acum funcționa, dar se pare că nu vă mai place, și să facem o idee nouă în istoria umanității, o companie de stat, un monopol de stat care să facă manuale, aceleași pentru toți, cum ni le-a arătat și antevorbitorul nostru, niște manuale standard, de data aceasta bune, pentru că se știe că un monopol de stat o să dea întotdeauna rezultate mai bune decât o piață competitivă, nu-i așa?!

Soluțiile pe care le propuneți, cum au fost - îmi pare rău, domnule Tudose, și ale dumneavoastră - cu Șantierul Naval Mangalia, sunt unele care ne reamintesc de o vreme trecută. Nu așa funcționează o economie de piață, cum ar trebui să aibă România, însăși prin Constituție.

Prin urmare, USR va vota împotriva acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Domnul Băișanu.

Domnul Tudose, drept la replică.

Doamna Gavrilă, intervenție de la comisie, la final.

Vă rog, domnule Băișanu.

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Stimați colegi,

ALDE va vota pentru și o să spun și de ce.

Dacă tot este vorba de economie de piață, haideți să lăsăm ca legile acestui tip de economie să funcționeze atunci când vindem pere, prune, șaibe, piulițe. Aici este vorba de cărți pentru toți copiii României, iar până în momentul de față am văzut că, din cauza unor licitații și a unor bătălii care să reușească până la urmă să facă un tip de carte, avem întârzieri și, la momentul în care cartea ar trebui să fie pe banca elevului, lucrul acesta nu se întâmplă, tocmai din cauza unor contestații care curg, de la un an la altul.

Consider că ministerul face un lucru bun, Guvernul face un lucru bun. Nu exagerez când spun că trebuie să fie un monopol, atâta vreme cât este vorba despre educația copiilor noștri.

Pe de altă parte, am să spun că eu am făcut școala și aveam o fotografie pe care o colegă mi-a arătat-o mai înainte. Aveam pe toate cărțile fotografia lui Ceaușescu. Credeți-mă că eu nu l-am învățat pe Ceaușescu, ci am învățat ce scria după acea fotografie și, dacă nu mă înșel, suntem generația care a făcut școala atunci.

Dacă hulim cartea după care am învățat noi, cei care astăzi suntem în Parlamentul României și conducem România, înseamnă că ne hulim pe noi, hulim Parlamentul și atunci ar trebui să plecăm cu toții acasă.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Drept la replică, domnul Tudose.

Domnul Mihai Tudose:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Am fost acuzați 20 de ani - toți cei care au fost la putere - că am vândut țara, că au dispărut combinate, că au dispărut resurse minerale, că s-au dus CAP-urile și așa mai departe.

Când statul român începe să-și asigure o infrastructură necesară bunei funcționări, în special în educație, apare un coleg care folosește sintagma "ca copiii noștri să învețe nu știu ce...", dovadă că manualele oricum nu le-au folosit la nimic, (Aplauze.) să ne povestească că e bine să avem patru tipuri de interpretare a istoriei, șase tipuri de interpretare a, știu eu, Teoremei lui Pitagora, cu 20 de tipi care se bat pe manuale, pentru ca ele să nu fie gata la 15 septembrie, indiferent, stimați colegi, când începe Ministerul Educației licitațiile, fiindcă întotdeauna - nu-i așa?! - trăim într-o țară liberă și există un drept de a contesta o licitație, a contesta caietul de sarcini, a contesta vremea de afară, pentru ca pe data de 15 septembrie să poată fi folosite, imperios necesare, acele caiete suport, substitute de manuale, care mai costă. Spunea colega noastră de nu știu câte milioane. Da, calculul arată că, făcute în regie proprie - și vă spun, ca inițiator, cumva, a acestui proces, împreună cu ministrul educației de atunci, cu domnul Pop, costurile sunt cel mult la jumătate din suma actuală, cu garanția manualelor pe bancă.

Dacă vreți dumneavoastră, în continuare, trei manuale alternative de sport, care să nu fie gata pe 15 septembrie, ci pe 15 septembrie să avem trei tipuri de caiete suport alternative, care costă de 10 ori mai mult, este dreptul dumneavoastră! Dar jefuiți țara dumneavoastră, când ajungeți la putere, pe răspunderea dumneavoastră! Noi ne-am asumat altceva la guvernare, să nu mai jefuim nimic, ci, dimpotrivă, să păstrăm. (Aplauze.)

A trecut neobservat, stimați colegi, faptul că la Sistemul ro.alert au fost alocați de Guvern 35 de milioane de lei pentru achiziționare și s-au folosit din ei - ghiciți cât?! - vreo 13 milioane de lei. Da? Atâta tot!

Nu... plângeți de grija editurilor? Am înțeles! Nu știu cine vă mână în luptă, doamnă?! Nu știu cine vă mână în luptă! Noi vrem ca banii să rămână la stat! (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnule Tomac, v-ați retras? (Vociferări.)

Sunteți doi! Hotărâți-vă!

Domnul Bichineț.

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Să iei cuvântul după fostul prim-ministru, este un privilegiu. Sper ca după Paște să pot vorbi după doamna Viorica Dăncilă! (Râsete. Aplauze.)

Dar acum să vorbim... Nu sper, îmi imaginez, că nu am speranțe de acest gen.

A vorbi despre cărți este foarte bine și foarte frumos. Nu iau în glumă această problemă. Știu ce s-a dezbătut la Comisia pentru învățământ, din care sper să fac și eu parte vreodată, pentru că sunt profesor - de aceasta am ajuns la mediu, se înțelege! - și acolo au fost părerile împărțite. A blama mereu Editura Didactică și Pedagogică, nu este bine! A-i scoate în evidență numai calitățile, iar nu este bine!

Cum am vorbit despre TVR! Toată lumea critică TVR: consumă bani, face emisiuni de nu știu ce tip, dar toți ne batem să ajungem la TVR, pentru că la alte televiziuni ajungem pe criterii nu tocmai axiologice, valorice, ci pe criterii politice.

În concluzie, eu v-aș sugera, celor care aveți copii acasă, să răsfoiți manualele de pe care învață copiii dumneavoastră și îl veți înțelege pe Ion Creangă când vorbea despre acel cumplit meșteșug de tâmpenie. Manuale mai barbare decât în țara noastră nu există!

Eu predau logică, psihologie, filosofie și, vă rog să mă credeți, să pot preda o lecție cum se cuvine, folosesc material din zece manuale. De aceea, un concurs al editurilor este foarte bun! Concursul este bun, licitațiile mai întârzie! Nu este nicio problemă! Important este să ajungă pe masa copiilor cărți bune!

Vreți să vă spun că în cartea de istorie, la un anumit an, în învățământul V-VIII, sunt mai multe ore alocate lui Voican Voiculescu decât lui Ștefan cel Mare?! Sunt mai multe ore de istorie pentru Doina Cornea decât pentru Mihai Viteazul?! E normal așa?!

Eu am fost atent la ce a spus domnul... - în general sunt foarte atent. Sunt foarte atent și cu cei care mă critică, fără să înțeleagă nimic!

Partidul Mișcarea Populară, numeros cum este el acum, în sală....

Domnule Tomac?! (Vociferări.)

Deci Partidul Mișcarea Populară va vota împotrivă, iar eu mă voi abține.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Szabó Ödön.

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Legea pe care o avem în discuție nu se referă la un manual unic, în momentul de față, pentru că urmează să avem în dezbatere Legea manualelor școlare în comisie, mâine, în Comisia pentru învățământ, iar în zilele următoare sau în săptămânile următoare această lege va veni spre dezbatere.

Deci toată această dezbatere despre manuale ar trebui să o realizăm la Legea manualelor școlare, nu la această lege. Această lege se referă la editură și eu cred că este bine să discutăm, pentru că, din cei cinci copii ai mei, trei dintre ei n-au avut niciodată pe bancă un manual.

Dacă aceasta înseamnă piața pe care o clamează mulți dintre colegi, atunci eu nu cred că trebuie să susțin acest lucru! A, competiția manualelor, da! Să existe mai multe variante, să nu existe un manual unic, da! Și o susținem! Și în comisie am primit asigurări - sper să existe această asigurare - că vor fi cel puțin trei manuale care se vor selecta, editura va edita aceste manuale.

Eu cred că aceasta este corect, competiție pe manuale! Și costurile cu editura să fie cele mai mici!

Vă mulțumesc.

Vom susține, bineînțeles, această lege.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ganț.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Noi înțelegem această inițiativă ca pe un demers disperat al fostului ministru al educației, de a rezolva o problemă de fond care, pentru noi, cei de la minorități, trenează de 28 de ani și care a devenit acută și pentru majoritate, de ceva timp, și anume, prin incompetența miniștrilor care s-au succedat la educație, și a aparatului din subordine, am ajuns în situația în care, iată, trei copii ai domnului coleg n-au avut manuale niciodată. Pot să subscriu la acest lucru, vorbind despre copiii mei, care ar fi trebuit să aibă manuale în limba germană maternă.

Problema de fond este importantă și ea caută sau are nevoie de o rezolvare urgentă.

Personal am și eu rezerve că va fi acceptabilă o astfel de soluție și o poziție de monopol a unei edituri pe piață, dar nu este momentul să discutăm neapărat noi sau să decidem noi acest lucru. Cu siguranță, există autoritățile competente în materie să decidă.

Mai este un aspect. Piața internă a Uniunii Europene este reglementată, facem parte din Uniunea Europeană.

În consecință, și șaibele, și orice altă marfă, circulația ei, este reglementată de regulile Pieței Comune a Uniunii Europene. Nu o să rezolvăm noi aici chestiunea!

Problema, însă, este că nu vedem o soluție rapidă, nu vedem tendințe pozitive, nu am reușit să avem un dialog cu actualul ministru, pe acest subiect, care, repet, pentru minoritățile naționale este o chestiune aproape disperată și nerezolvată de 28 de ani.

Din nefericire, fostul ministru a mai luat o măsură, pe care noi o considerăm fundamental greșită, aceea de a interzice materialele auxiliare, simultan cu inexistența manualelor. Practic, au fost puși colegii care predau la clasă în situația de a nu avea la dispoziție absolut nimic în susținerea procesului de instruire. Deci, practic, totul s-a rezumat la lecția din clasă, fără niciun suport editat, o chestiune care acutizează criza și nici pe departe nu o rezolvă.

În ce ne privește, ne declarăm disponibilitatea pentru un dialog cu ministrul educației, care, totuși, sperăm să reacționeze la sugestiile noastre, pentru rezolvarea acestei chestiuni în interes general, nu numai pentru noi.

Am auzit că, începând de astăzi, diverși colegi de-ai noștri au depus astfel de proiecte, în cazul limbii germane, Abecedarul.

Vreau să cred că pe data de 12 septembrie, când va începe noul an școlar, aceste abecedare se vor găsi pe masa elevilor.

Oricum, răspunderea exclusivă pentru rezolvarea chestiunii aparține Ministerului Educației Naționale.

Parlamentul poate să adopte tot felul de legi, inclusiv cea a manualului școlar, rezolvarea ține în continuare de Executiv.

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Nefiind amendamente, încheiem dezbaterile.

Legea merge la votul final.

De pe poziția 11, actuala poziție 8.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 6 decembrie 2021, 12:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro