Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 noiembrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.162/13-11-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 06-11-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 noiembrie 2018

2. Dezbaterea Proiectului de Lege privind modificarea Legii nr.115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr.215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali (PL-x 297/2016). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 297/2016

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

83. Proiectul de Lege privind modificarea Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali - PL-x 297/2016.

Pentru prezentarea raportului comun...

Procedură, domnul Andronache.

Două secunde, vă rog.

Vă rog, domnule Andronache.

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Grupul parlamentar al PNL vă solicită retrimiterea la comisie a acestei inițiative legislative, pentru o nouă dezbatere, având în vedere că obiectul de reglementare al acesteia este revenirea la votul în două tururi, în cazul primarilor.

Considerăm necesară această revenire, dat fiind faptul că s-a constatat că actualul sistem electoral în vigoare, cu privire la alegerea primarilor, este, în opinia noastră, nedemocratic și conduce la situații care nu mai pot fi acceptate.

De aceea, propunem retrimiterea la comisie și sperăm într-o nouă dezbatere, astfel încât propunerea să se întoarcă cu un raport de adoptare.

Vă mulțumim.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Avem o propunere de retrimitere la comisie, două săptămâni.

Vot, vă rog.

Cu scuzele de rigoare, s-a resetat sistemul de vot, cartela mea fiind scoasă în timpul votului, așa că vă rog să acceptați să reluăm acest vot, dacă nu vă deranjează, pentru că nu am apucat să votez.

Vot, vă rog.

Propunerea a fost respinsă cu 48 de voturi pentru, 83 de voturi împotrivă, două abțineri, un coleg fără opțiune.

Prezentarea raportului comun.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Constantin Avram:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Raportul comun asupra Proiectului de Lege privind modificarea și completarea Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, prin adresa PL-x 297 din 27 iunie 2016, Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au fost sesizate, spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege privind modificarea și completarea Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali.

Potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa legislativă, cu observații și propuneri.

Guvernul României apreciază că Parlamentul este singurul în măsură să se pronunțe cu privire la oportunitatea modificării legii, în sensul urmărit prin inițiativa legislativă.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, prin Avizul nr. 4c-5/530/2016, a avizat favorabil proiectul de lege.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea Legii nr. 115/2015, în sensul modificării modalității de alegere a primarilor. Astfel, în situația în care niciunul dintre candidații pentru funcția de primar nu a abținut cel puțin jumătate plus unu din numărul voturilor valabil exprimate, se va organiza un al doilea tur de scrutin, între candidații de pe primele două locuri.

În urma dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, respingerea Proiectului de Lege privind modificarea și completarea Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

La dezbateri generale, domnul Florin Roman.

Vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

Este o vorbă - "De ce ți-e frică nu scapi!".

Până la urmă, și odată și odată, tot ne vom întoarce la ceea ce este democratic și la ceea ce este legitim.

Sigur că PSD-ului îi convine actualul sistem de alegere a primarilor, într-un singur tur. Așa ne-am trezit cu doamna primar general al Bucureștiului, cu 18% primar general. Așa ne-am trezit, și în alte părți, cu anumiți colegi care au ajuns primari, peste noapte, datorită acestui sistem de vot.

Când vorbiți despre domnul Hava, mai gândiți-vă de zece ori. Este primarul municipiului reședință de județ, cu cea mai mare longevitate la nivel național și câștigă, de regulă, cu 60-70%. N-are niciun fel de problemă.

Dar, stimați colegi, ați câștigat alegerile locale cu 2.600.000 de voturi, votul politic, la consiliul județean.

Ați avut 1.489 de primari aleși prin acest sistem de vot.

A fost nevoie să mai veniți și cu Ordonanța nr. 50 și să transformați 500 de colegi în traseiști.

Cu toate acestea și cu armele dumneavoastră veți pierde următoarele alegeri locale. (Vociferări.) Și o să vă întoarceți, de data aceasta pe băncile opoziției, și o să cereți un alt sistem pentru alegerea primarilor. Să nu uitați acest lucru, și atunci când vă veți pregăti expunerea de motive trebuie să vă gândiți că, indiferent de cum sunteți acum, pe val, sub val sau așa mai departe, totuși, esența democrației, adică votul legitim trebuie să primeze și pentru dumneavoastră, și pentru noi, și pentru toți cei care reprezentăm cetățenii în Parlamentul României.

Revenirea la două tururi de scrutin, pentru alegerea primarilor, este cel mai legitim și cel mai democratic model de urmat pentru noi. Nu vă faceți calculul că va fi tot așa, că știți foarte bine că nu va fi tot așa!

Și, repet, ceea ce astăzi dumneavoastră nu doriți, se va întoarce, nu peste mult timp, împotriva dumneavoastră!

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Marius Pașcan.

Vă rog.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Distinși colegi,

După cum știți, încă din 2015, Partidul Mișcarea Populară a depus, a înregistrat un proiect privind alegerea primarilor în două tururi de scrutin. A fost, la rândul său, respins. L-am reluat, am desfășurat o campanie națională de strângere de semnături pentru alegerea primarilor în două tururi de scrutin și avem peste un milion de semnături ale cetățenilor care au semnat și au consfințit să susțină acest demers.

Eu cred că este în interesul nostru, al tuturor... operezi o corectură. Primarul Bucureștiului de astăzi a fost ales cu 13,3% din numărul electorilor prezenți pe listele de vot. Avem primari în țară care sunt aleși cu procente între 7%-10%. Despre ce reprezentativitate a lor vorbim? Nu dorim cu toții să le creștem legitimitatea acestor aleși pentru ca ei, într-adevăr, să aibă o largă majoritate, să fie susținuți și, mai mult, să crească competitivitatea dintre candidați?

Cred că sunt lucruri firești și normale și nu ar trebui gândite la modul restrictiv sau politicianist, pentru că asta ne propunem cu toții, să reprezentăm, înainte de toate, interesele cetățenilor care ne-au susținut și ne-au votat.

De aceea, stimați colegi, inechivoc, vom vota pentru adoptarea acestui proiect legislativ. Aparține altor colegi, dar asta are mai puțină importanță. Semnifică finalitatea acestui demers, care este necesar, moral, just pentru România. Sper să consimțiți și să înțelegeți greutatea acestui demers pentru viitorul acestei țări.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Tudor Benga.

Domnul Tudor-Vlad Benga:

Dragi colegi,

Alegerea primarilor într-un singur tur este, cumva, al doilea sau al treilea păcat originar al democrației românești. Știm deja în ce hal a ajuns democrația românească, prin cantitatea uriașă de obstacole pe care coaliția majoritară, dar și cu sprijinul unora din opoziție, actualmente, le-a ridicat în calea participării politicii.

Nu putem, la nesfârșit, să ținem oamenii departe de politică și să ne așteptăm ca țara aceasta să meargă înainte.

Mai devreme sau mai târziu, ne vom întoarce cu siguranță la alegerea primarilor în două tururi.

Mai devreme sau mai târziu, nu o să mai puteți să vă protejați de intrarea oamenilor curați și integri în politică. (Vociferări.)

Din păcate, și acesta este un semn de responsabilitate al USR, reforma electorală a fost o parte critică din agenda noastră. (Vociferări.) Am susținut și ne-am asumat public acest proiect de lege al PNL, în condițiile în care să nu uităm că PNL a fost printre cei care au susținut, în 2015, acest troc pentru bipartidism, care, într-o măsură, a contribuit și el la fundătura în care ne găsim.

USR va vota, fără echivoc, împotriva respingerii acestui proiect de lege. Nu putem defila cu primari aleși cu 7% sau 8% din numărul total al electorilor de pe liste. Trebuie să deschidem democrația, trebuie să facem curățenie, și nu avem cum să o facem în felul acesta. (Aplauze.)

Mulțumesc frumos.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Andrei Gheorghe.

Domnule Călin, vreți să interveniți pe procedură? Nu. OK.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Întâmplător, cunosc foarte bine ceea ce înseamnă să fi primar, cu bune și cu rele, în România. Și cred că această propunere legislativă, pe care PNL a inițiat-o aici, este una fundamentală, din două puncte de vedere.

În primul rând - păstrarea mecanismelor democratice în România. Noi, dacă vom insista ca primarul să fie ales într-un singur tur, scădem legitimitatea primarului. Și mai facem câteva lucruri - scădem gradul de participare la vot și reducem jocul electoral, pur și simplu, într-o zonă a manipulării așa-numitului electorat captiv de diferiți primari sau candidați.

Această modalitate, pur și simplu, descalifică jocul democratic, sub toate aspectele sale, și, de asemenea, pur și simplu, creează un soi de monopol al puterii la nivel local. Și, credeți-mă, știu ce se întâmplă cu primarii în România. Sunt foarte multe abuzuri care s-au făcut la adresa lor, iar acest lucru este real.

Dar, pentru a avea o administrație publică locală sănătoasă, o administrație publică locală care să poată duce la îndeplinire niște proiecte adevărate de dezvoltare în folosul comunității și al cetățenilor, noi trebuie să stimulăm acest joc democratic și să nu transformăm funcția de primar într-o funcție aleasă așa, pe termen nelimitat, pentru că, după cum s-a văzut la ultimele alegeri, acest lucru a determinat scăderea procentului de participare la vot la alegerile locale.

De asemenea, gradul de interes pentru alegerile locale, în momentul de față, a scăzut, se apropie de nivelul de interes pentru alegerile parlamentare, unde a fost 40% prezență la ultimele alegeri. Primarul este un om care are un rol esențial în comunitate și care trebuie responsabilizat. Iar prin această competiție electorală, prin alegerea primarilor în două tururi de scrutin, noi responsabilizăm primarul și, pur și simplu, îl motivăm și îl stimulăm. Este o chestiune care ține și de capacitatea primăriei de a funcționa și de performanța administrației publice locale. Cred că sunt foarte mulți primari care știu că doar cu 10% din populația totală a localității vor fi realeși și, pur și simplu, amână realizarea anumitor proiecte, devin mai puțin receptivi la cererile și la problemele cetățenilor.

Așadar, vă rog pe toți... s-au făcut greșeli... una dintre acele greșeli de importanță electorală este trecerea la această alegere a primarilor într-un singur tur de scrutin.

Haideți să fim responsabili și să votăm pentru revenirea la sistemul alegerilor primarilor în două tururi de scrutin! Este o chestiune în folosul oamenilor, în folosul cetățenilor și în folosul dezvoltării comunităților locale.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Astăzi, mulți primari sunt demotivați fix din acest motiv.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați colegi,

Îmi place foarte mult când aruncăm încoace și încolo cu cuvinte grele - democrație, două tururi, un tur, reprezentativitate, de parcă ar avea legătură democrația cu un tur sau cu două tururi. N-are niciuna!

Democrația înseamnă voința poporului, care se realizează într-un fel de democrație, adică cea reprezentativă, pentru că este și cea directă, prin aleșii cetățenilor.

Că aceasta se realizează într-un tur sau în două tururi, este o altă problemă. N-are nicio legătură cu democrația, din contră!

Un coleg antevorbitor a spus că cineva a fost ales cu 17%. Înseamnă că cel de-al doilea ar trebui să aibă 16%, da? Deci, dacă mai organizăm un tur de scrutin pentru cei doi, câți vor fi reprezentați în acest al doilea tur de scrutin? 33%, adică mai puțin de o treime din voința electoratului. Și jumătate dintre aceștia câți sunt? 15%, adică 16,5%. Atunci, de ce nu s-a mobilizat mai mult acea parte a electoratului care îl dorea mai bine ales pe cel care a primit 16%? Măcar să primească 20%. Deci aceasta este democrația!

În două tururi de scrutin, o foarte mare parte a cetățenilor deja nu se mai regăsește. Nu o să-mi puteți demonstra că în alegerile locale pentru primărie, în cel de-al doilea tur de scrutin apar mai multe persoane la vot decât în primul tur. De obicei apar mai puțini, adică reprezintă și mai puțin din voința electoratului.

Așa că, cine dorește să câștige primăria, să-și mobilizeze votanții, să primească 18%!(Aplauze.)

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Ion Călin.

Domnul Ion Călin:

Mulțumesc, doamnă vicepreședinte.

Stimați colegi,

Sigur, aici este o dezbatere întreagă, să organizăm o dezbatere și cu societatea civilă.

Dar să vorbim pe cifre, pentru că, așa, să reluăm la microfon că încălcăm democrația, că nu se respectă nu știu ce principii, este firesc să facă fiecare dintr-un anume punct de vedere sau dintr-un interes, nu neapărat doctrinar, ideologic, ci din modul de reprezentare în structura aleșilor locali.

Eu am venit cu cifre. Sunt statiscian de profesie și este, dacă vreți, defect profesional.

În primul rând, v-aș întreba cine a introdus un singur tur de scrutin - cel mai bun să câștige -, și dacă aveți răspunsul, este bine să continuăm, pentru ca cel mai bun să câștige. (Rumoare.)

Am o medie statistică aici - știți că noi avem, în România, 3.186 de unități administrativ-teritoriale. Știți câți au câștigat cu peste 50% din primul tur? 2.207 de mandate au fost luate între 50% și 100%. Aceasta înseamnă 69,27%. Este reprezentativitate? Sigur că este.

Și mai am următoarele procente. Sub 20% sunt doar 11 din 3.186 de unități administrativ-teritoriale, apropo de lipsa de reprezentativitate în votul exprimat de alegători. Între 20%-50% avem 30,73%, adică 979 de mandate.

Deci observați, stimați colegi, că și dacă am merge pe două tururi, cei 60%-70% ar câștiga din primul tur, că iau peste 50%. Dar tot ce ar fi între 20%-50%, scăzând gradul de participare între 12%-18% în turul al doilea, chiar dacă nu vor mai lua 30%, ci vor lua 38%, gradul de reprezentativitate va fi tot același.

Așa că, să vorbim pe cifre, pentru că așa, încă o dată mă repet, avem multe de spus, dar să facem și câteva dezbateri fie la Comisia pentru administrație din Senat, fie la cea din Camera Deputaților, sau în comisiile reunite, sau cu societatea civilă, cu experți europeni, și eu zic că va rămâne, până la urmă, cel mai bun să câștige. (Aplauze. Vociferări.)

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Domnul Matei Suciu.

Domnul Matei Suciu:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimați colegi,

Sigur că, de-a lungul vremii, am văzut multe modificări care s-au luat aici, în plenul Camerei Deputaților - și mă refer la modificările Legii electorale.

S-a trecut de la două tururi la un tur de scrutin în ceea ce înseamnă desemnarea primarilor, s-a trecut la votul uninominal. Am fost, în mandatul trecut, aleși ca parlamentari, prin vot uninominal, și am reprezentat o zonă, și unii spun că era mai bine atunci. După aceea, am revenit.

Nu luam cuvântul dacă n-aș fi observat intenția antevorbitorilor mei, în special din zona opoziției, legată de faptul că PSD-ului și puterii, în special, i-ar conveni un singur tur de scrutin. Eu cred că este fals, și când spun asta mă refer și la faptul că în mandatul trecut cei mai fervenți susținători ai alegerii primarilor dintr-un singur tur de scrutin au fost colegii noștri de la PNL. (Vociferări.)

S-a întâmplat acest lucru, eram senator atunci și vă pot spune ce era în Senat. Și, ca urmare, sigur că... (Vociferări.)

Pe surse se vorbea chiar și despre o înțelegere a USL de atunci, ca alegerea să se facă într-un singur tur de scrutin.

Totodată, vă spun foarte clar, PSD nu are cei mai mulți primari în orașele reședință de județ, în orașele mari. Deci este falsă ideea că PSD ar avea de pierdut dacă s-ar face două tururi de scrutin, întrucât știm cu toții că alegerea primarilor din două tururi de scrutin înseamnă, nici mai mult nici mai puțin, doar mărirea șanselor celor care ar ieși pe locul al doilea.

De aceea, eu zic să păstrăm această lege și să încercăm, pe cât se poate, să nu dăm vina unii pe alții, să punem anateme gratuite și absolut lipsite de realitate.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Vă reamintesc că din partea fiecărui grup sunt câte două intervenții.

Domnule Bacalbașa, deja de la PSD au vorbit doi colegi de-ai noștri.

Domnul Adrian Dobrovie, neafiliat.

Vă rog.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Este un proiect important. Revenirea la două tururi încurajează practic competiția reală între competitori. Nu este favorizat candidatul în funcție. În momentul de față, primarul în funcție are un avantaj clar, având funcția respectivă și tot aparatul la dispoziție.

Este necesar să asigurăm o reformă electorală adevărată, dar nu doar să ne oprim la această reformă, la revenirea în două tururi. Avem nevoie de un vot prin corespondență extins și îmbunătățit, avem nevoie de alte măsuri pe care trebuie să le luăm în acea comisie pe care am cerut-o, în repetate rânduri, și anume, Comisia de Cod electoral, care a funcționat în legislatura trecută și care trebuie reluată și în această legislatură pentru a pune la punct, practic, un Cod electoral unitar, și nu pentru a face niște corecții punctuale, din când în când, la anumite legi.

Evident, revenirea la două tururi este benefică și încurajează și buna reprezentare și competiția corectă.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Nu mai sunt alte intervenții la dezbateri generale.

Inițiativa rămâne pentru ședința de vot final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 6 decembrie 2021, 11:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro