Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 decembrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.1/03-01-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 10-12-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 decembrie 2018

  Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,08.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnul deputat Georgian Pop și de domnul deputat Cristian Buican, secretari ai Camerei Deputaților.

   

Domnul Florin Iordache:

Bună ziua, stimați colegi!

Vă rog să luați loc, să putem începe ședința.

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților și vă anunț că, din totalul celor 329 de deputați, și-au înregistrat prezența 172 de deputați.

În conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, vă informez că au fost distribuite următoarele documente: ordinea de zi pentru ședințele Camerei Deputaților, din zilele de luni, 10 decembrie, și miercuri, 12 decembrie 2018; programul de lucru pentru perioada 10-15 decembrie 2018; lista rapoartelor depuse în perioada 5-10 decembrie 2018; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale; informarea cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților și care urmează să fie avizate de comisiile de specialitate.

 
Informare privind încetarea activității domnilor deputați Ion Spânu, Mihai Valentin Popa și Mihai Mohaci în cadrul Grupului parlamentar al PSD și activarea lor ca deputați neafiliați.  

Avem trei informări scrise. Domnii deputați Spânu Ion, Popa Mihai Valentin și Mohaci Mihai ne aduc la cunoștință că își încetează activitatea în cadrul Grupului parlamentar al PSD, devenind deputați neafiliați.

La ora 17,00 avem primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.

Pe procedură, înțeleg...

Imediat...

Vă rog.

Aprobarea unor modificări ale ordinii de zi.  

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vă rog să supuneți votului următoarele modificări la ordinea de zi, și anume:

Poziția 39 - PL-x 589/2018 (Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2018 pentru completarea art. 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene) - să fie adus pe poziția 101.

   

Domnul Florin Iordache:

Da... numai puțin...

Să înceapă votul.

 
   

101 voturi pentru, 12 voturi împotrivă, un coleg nu și-a exprimat votul. Propunerea a fost adoptată.

Mai departe.

 
   

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Poziția 48 - Pl-x 456/2018 (Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei "Delta Dunării") - să fie adusă pe poziția 102.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Să înceapă votul.

Numai puțin, să anunț rezultatul votului.

 
   

113 voturi pentru, 16 voturi împotrivă, două abțineri. Propunerea a fost adoptată.

Mai departe.

 
   

Domnul Alfred-Robert Simonis:

PL-x 539/2018 (Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii cooperației agricole nr. 566/2004) - poziția 34 - să fie adus pe poziția 103.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Să înceapă votul.

Repet, toate acestea sunt pe ordinea de zi. Da?

 
   

116 voturi pentru, 16 voturi împotrivă, trei abțineri. Propunerea a fost adoptată.

Mai departe.

 
   

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Sub rezerva primirii raportului, PL-x 422/2018 (Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2018 pentru modificarea și completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice) - să fie introdus pe poziția 104.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Deci, la acest proiect legislativ, toate grupurile parlamentare sunt de acord, da?

Să înceapă votul.

(Rumoare.)

Stați puțin!

Deci este vorba despre...

Domnule... faceți următoarea precizare... dacă la acest proiect de lege nu toate grupurile parlamentare sunt de acord, nu poate fi introdus pe ordinea de zi.

Îi întreb pe liderii grupurilor parlamentare dacă la PL-x... spuneți care... PL-x 422...

 
   

Domnul Alfred-Robert Simonis:

PL-x 422/2018.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă rog... da...

(Domnul deputat Gabriel Andronache solicită să ia cuvântul.)

Deci, repet, acest proiect de lege nu se află pe ordinea de zi. Plenul poate să îl introducă, dar introducerea pe ordinea de zi se face numai cu unanimitatea liderilor grupurilor parlamentare.

Dacă... vă rog...

Vă rog, două minute, pauză. Îi rog pe liderii grupurilor parlamentare să se întrunească.

Dacă, repet, cu unanimitatea voturilor, toate grupurile parlamentare sunt de acord, îl introducem pe ordinea de zi, sub rezerva primirii raportului.

Dacă nu sunt toate grupurile parlamentare de acord, îmi pare rău, nu îl putem introduce pe ordinea de zi. (Consultări.)

Doamnă Chichirău, până se pronunță colegii, vă rog. Înțeleg că aveți o observație pe procedură.

Doamna deputat Chichirău.

Vă rog.

 
   

Doamna Cosette-Paula Chichirău:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș vrea să salutăm un grup de vizitatori de la Iași, care sunt în balcon, acolo sus. Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Vă rog.

 
   

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Da, toate grupurile parlamentare sunt de acord.

Prin urmare, vă rog să supuneți votului propunerea ca PL-x 422/2018 să fie introdus pe ordinea de zi, sub rezerva primirii raportului, pe poziția 104.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Am înțeles.

Bun. Să înceapă votul.

 
   

133 de voturi.. numai puțin...

Cu unanimitate de voturi, propunerea a fost adoptată.

Mai aveți altceva?

 
Propunerea legislativă privind organizarea și funcționarea Institutului Român pentru Drepturile Omului (Pl-x 415/2018). (retrimisă comisiilor)  

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Ultima propunere, domnule președinte - poziția 23 de pe ordinea de zi - Pl-x 415/2018 (Propunerea legislativă privind organizarea și funcționarea Institutului Român pentru Drepturile Omului) - o săptămână, comisiei.

   

Domnul Florin Iordache:

Da. Să înceapă votul.

 
   

Mulțumesc.

148 de voturi pentru, o abținere. Propunerea de retrimitere la comisie a fost adoptată.

Mai sunt alte intervenții?

Domnule Suciu?

(Domnul deputat Laurențiu-Dan Leoreanu solicită să ia cuvântul.)

Numai puțin. Imediat, domnule Leoreanu!

Domnule Suciu? Domnul Matei Suciu, văd că are... nu?

Vreți să interveniți? Nu.

Domnule Leoreanu, vă rog.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe (PL-x 686/2018). (retrimis comisiilor)  

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Solicităm ca Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe - PL-x 686/2018 - poziția 18 - să fie retrimis comisiei, o săptămână.

   

Domnul Florin Iordache:

Da, la Comisia pentru cultură.

Să înceapă votul.

 
   

146 de voturi pentru, 7 abțineri. Propunerea de retrimitere a fost adoptată.

Alte intervenții dacă mai sunt? Nu. Bun.

Intrăm în ordinea de zi.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.125/2016 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților (PH CD 88/2018). (rămas pentru votul final)  

2. Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 125/2016 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților; PH CD 88/2018.

Proiectul a fost distribuit.

Dacă sunt obiecții sau comentarii? Nu.

Dacă sunt obiecții la titlu? Nu. Adoptat.

La preambul, obiecții? Nu. Adoptat.

La articolul unic, obiecții? Nu. Adoptat.

Rămâne la votul final.

Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.10/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul gestionării financiare a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune (PL-x 584/2018). (rămas pentru votul final)  

6. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 10/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul gestionării financiare a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune; este vorba despre PL-x 584/2018.

Guvernul? Domnul secretar de stat?

Ministerul Agriculturii, și apoi domnul președinte Stănescu. Raport comun - Comisia pentru agricultură și Comisia pentru buget.

Vă rog.

   

Domnul Claudiu Sorin Roșu Mareș (secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Sorin Roșu Mareș - secretar de stat în cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

Prin promovarea prezentului act normativ, se urmărește modificarea și completarea cadrului legislativ național, în vederea adoptării unor măsuri adecvate care să asigure flexibilizarea mecanismelor de acordare și de recuperare a avansurilor, măsuri care să faciliteze beneficiarilor accesul la finanțarea publică nerambursabilă, prin realizarea de proiecte în cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală.

Întrucât absorbția fondurilor europene nerambursabile destinate dezvoltării mediului rural, reprezintă un obiectiv strategic pentru România, considerat, în Programul de guvernare al actualei guvernări, o prioritate majoră, apreciem că proiectul de act normativ vizează interesul public.

Vă rugăm să acordați un vot favorabil acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Comisia?

Domnul președinte Alexandru Stănescu.

Raport comun - Comisia pentru agricultură și Comisia pentru buget.

 
   

Domnul Alexandru Stănescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport comun înlocuitor

Comisia pentru buget și Comisia pentru agricultură au fost sesizate, spre dezbatere în fond, în vederea reexaminării și depunerii unui nou raport, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 10/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul gestionării financiare a fondurilor europene nerambursabile aferente Politicii Agricole Comune.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege supus reexaminării are ca obiect de reglementare modificarea și completarea unor acte normative din domeniul gestionării financiare a fondurilor europene nerambursabile, aferente politicii agricole comune, în vederea adoptării unor măsuri adecvate care să asigure flexibilizarea mecanismelor de acordare și recuperare a avansurilor, măsuri care să faciliteze beneficiarilor accesul la finanțarea publică nerambursabilă, prin realizarea de proiecte în cadrul PNDR.

În urma reexaminării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații celor două Comisii, au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților raportul înlocuitor de adoptare a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență nr. 10/2018, cu amendamentul admis prezentat în Anexa nr. 1. Amendamentul respins se regăsește la Anexa nr. 2.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale?

Domnul Oros.

 
   

Domnul Nechita-Adrian Oros:

Mulțumesc, domnule președinte.

În forma în care, astăzi, ne este prezentat proiectul de lege, Partidul Național Liberal îi va acorda votul, pentru că, într-adevăr, acesta se referă la modificarea unor proiecte legislative, al unor legi care legiferau domeniul fondurilor europene - mă refer aici la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3 și la Ordonanțele nr. 49, nr. 74 și nr. 79 - pentru a simplifica accesul la scrisori de garanție pentru beneficiarii fondurilor europene și pentru a crea instrumente necesare pentru punerea în executare a unor hotărâri judecătorești.

Vreau să le reamintesc colegilor mei că, inițial, în textul acelei legi au fost strecurate câteva articole total neavenite, ca să zic așa, și anume - se crea posibilitatea ca Serviciul de control intern al acestei autorități să analizeze care dintre angajați are dreptul să aibă acces la documente clasificate. Vreau să precizez că niciun document cu care operează AFIR nu are caracter clasificat, ci toate au caracter administrativ.

Se crea, astfel, un instrument de poliție politică, în opinia noastră, și de presiune pe angajați. De asemenea, refuzul de a trece pe funcția de execuție - contractul de muncă se considera încheiat, cu acordul părților.

Mă bucur că majoritatea a înțeles că aceste articole nu au nimic de-a face cu această lege și, în sfârșit, au fost eliminate.

În final, vă spun că Partidul Național Liberal va vota, în această formă, acest proiect legislativ.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai sunt alte intervenții din partea grupurilor parlamentare? Nu.

Avem 23 de amendamente admise și un amendament respins.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

La articolul unic, intervenții? Nu.

De la 3 la 10 dacă sunt intervenții? Nu.

De la 11 la 20, intervenții? Nu.

De la 21 la 23, intervenții? Nu.

Mulțumesc. Rămâne la votul final, miercuri, la ora 12,00; caracter ordinar.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local (PL-x 520/2018). (rămas pentru votul final)  

10. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local; caracter organic; PL-x 520/2018.

Dacă dintre colegii inițiatori dorește cineva? Nu.

În aceste condiții, îl invit pe domnul președinte al Comisiei pentru administrație.

Domnule Roman, vă rog.

Raport comun - Comisia pentru administrație și Comisia juridică.

   

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia juridică și Comisia pentru administrație au fost sesizate cu PL-x 520/2018 din 10 octombrie 2018, cu dezbaterea în fond a proiectului menționat.

Senatul a adoptat.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Am ținut cont de: avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul favorabil al Comisiei pentru agricultură, avizul favorabil al Comisiei pentru mediu și echilibru ecologic, punctul de vedere favorabil al Guvernului, cu observații și o propunere.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 255/2010, în sensul declarării ca lucrări de utilitate publică, a lucrărilor de interes național pentru realizarea infrastructurii destinate depozitării definitive, în siguranță, a deșeurilor radioactive și a combustibilului nuclear uzat, rezultate din funcționarea și dezafectarea instalațiilor nucleare și radiologice existente pe teritoriul național.

Comisia pentru administrație a examinat proiectul de lege în 30 octombrie 2018.

Comisia juridică a examinat proiectul în 13 noiembrie 2018.

În urma examinării inițiativei legislative și a opiniilor exprimate de membrii comisiilor, s-a hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea proiectului de lege amintit, cu amendamentele admise prezentate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Dacă sunt intervenții? Nu sunt intervenții.

Avem 5 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

La articolul unic, intervenții? Nu.

Până la poziția 5 dacă sunt intervenții? Nu.

Rămâne la votul final; caracter organic.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.15/2018 pentru completarea art.15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene (PL-x 589/2018). (rămas pentru votul final)  

101. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2018 pentru completarea art. 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene; PL-x 589/2018

Guvernul?

Doamnă secretar de stat, vă rog.

Și apoi, Comisia pentru buget, domnul vicepreședinte Nosa.

   

Doamna Magda Ștefania Bîrlibescu (secretar de stat, Ministerul pentru Relația cu Parlamentul):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

În esență, prin proiectul de act normativ supus dezbaterii, se vizează exceptarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier și a Autorității Navale Române de la obligația de a reduce cu 10% plățile efectuate în anul 2018, pentru bunurile și serviciile aferente întreținerii și funcționării instituțiilor prevăzute la alin. (1) al art. 15 din Ordonanța de urgență nr. 90/2017.

Față de cele prezentate, susținem raportul comisiei sesizate în fond.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Iuliu Nosa, vicepreședintele Comisiei pentru buget.

Vă rog.

 
   

Domnul Iuliu Nosa:

Raport asupra proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2018 pentru completarea art. 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege, în ședința din data de 17 octombrie 2018.

În conformitate cu prevederile Regulamentului Camerei Deputaților, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de Lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare exceptarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier și a Autorității Navale Române de la obligația de a reduce cu 10% plățile efectuate în anul 2018, pentru bunurile si serviciile aferente întreținerii si funcționării instituțiilor.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, proiectul de lege amintit.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dacă sunt intervenții la dezbateri generale? Nu sunt intervenții.

Neavând amendamente, rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr.27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei Delta Dunării (Pl-x 456/2018). (rămasă pentru votul final)  

102. Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei "Delta Dunării"; Pl-x 456/2018.

Dacă dintre inițiatori dorește cineva? Nu.

A, vă rog!

Domnule Simion, vă rog.

   

Domnul Lucian-Eduard Simion:

În contextul în care Delta Dunării este recunoscută ca fiind una dintre cele mai întinse zone umede din lume, cu valoare de Patrimoniu Natural Universal și statut de Rezervație a Biosferei aflată sub protecția UNESCO, protecția mediului, a habitatelor, a ecosistemelor din arealul deltaic constituie o problemă fundamentală pentru felul în care localnicii, turiștii se raportează la mediu.

Problema cea mai dificilă cu care se confruntă această zonă este reprezentată de deșeurile menajere. S-au căutat mereu soluții, s-au adoptat hotărâri. Avem o legislație care favorizează această zonă cu statut special - de exemplu Ordonanța nr. 27 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în această zonă.

Este recunoscut caracterul unicității Deltei Dunării. Sunt tot felul de legi care limitează diversitatea activității economice, tocmai pentru a se asigura acel grad ridicat de protecție impus de statutul arealului deltaic, dar nu trebuie să uităm că Delta Dunării a fost, este și va fi în continuare locuită.

Activitatea umană din această zonă, fie că vorbim despre turism, despre piscicultură, de acvacultură, este generatoare de deșeuri. Serviciul de colectare a deșeurilor este asigurat cu mari eforturi financiare pentru localitățile Deltei. Iar despre igienizarea și salubrizarea traseelor turistice nu se poate vorbi până în acest moment de un program coerent.

Habitatul natural este profund afectat de materiale eterogene din deșeuri, astfel încât se impune funcționarea unui sistem integrat de gestionare a acestora, sistem care devine funcțional în urma unor investiții cu fonduri europene pe întreg teritoriul Deltei, începând cu anul 2019. Dar va funcționa greu, cu costuri mari, în situația în care colectarea deșeurilor menajere și transportul lor cu auto sau cu barje, pe apă, la depozitul ecologic de la Mihai Bravu, la 30 de kilometri de Tulcea, revine autorităților locale care se confruntă cu dificultăți financiare tot mai mari.

Direct proporțională cu cantitatea de gunoi menajer colectat, care este în creștere, urmare firească a dezvoltării activităților de turism și nu numai, crește și tariful pentru serviciul public de salubritate, cu valoarea transportului naval și auto, reprezentând un efort financiar suplimentar pe capul fiecărui locuitor din Delta Dunării, și așa greu încercați.

Acestea sunt motivele pentru care considerăm că este absolut necesară subvenționarea a 50% din tariful pentru serviciul public de salubrizare, pentru că nu este normal ca locuitorii Deltei să ajungă să plătească pentru colectarea și transportul unui kilogram de deșeu menajer dublu sau triplu față de prețul plătit pe zona continentală.

Vă rog, stimați colegi, să votați acest proiect de lege, pentru că nu facem decât să venim în sprijinul unei comunități greu încercate și unui mediu specific, Patrimoniu al UNESCO.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte Roman, vă rog.

Raport comun - Comisia pentru administrație și Comisia pentru buget.

 
   

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru administrație publică și Comisia pentru buget, finanțe și bănci au fost sesizate, spre dezbatere în fond, în procedură obișnuită, cu Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 27/1996.

Suntem Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă, în ședința din 3 septembrie 2018.

Consiliului Legislativ a avizat favorabil.

Consiliului Economic și Social a avizat favorabil.

Comisiei pentru drepturile omului a avizat favorabil.

Comisia pentru transporturi și infrastructură a avizat negativ.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea Ordonanței Guvernului nr. 27/1996, în sensul ca familiile cu domiciliul într-una dintre localitățile situate pe teritoriul Rezervației Biosferei "Delta Dunării" să beneficieze de reducerea cu 50% din tariful pentru serviciul public de salubrizare.

Potrivit prevederilor art. 61 și art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, cele două comisii sesizate în fond au dezbătut proiectul de act normativ în ședințe separate. Comisia pentru buget, finanțe a examinat propunerea legislativă în 20 noiembrie 2018; și-au înregistrat prezența 24 de deputați, din totalul de 25. Comisia pentru administrație publică a examinat propunerea legislativă în 27 noiembrie 2018, fiind prezenți 21 de deputați din totalul de 23.

La dezbaterea propunerii legislative, au participat, în calitate de invitați, reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice și ai Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii sesizate în fond au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților întocmirea unui raport comun de adoptare a propunerii legislative, cu amendamentele admise, prezentate în Anexa 1. Amendamentul respins se regăsește în Anexa nr. 2 .

În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dacă sunt intervenții la dezbateri generale?

Domnule Olar, vă rog.

Cu Munții Apuseni...

 
   

Domnul Corneliu Olar:

Domnule președinte,

În urmă cu 3 luni, eu și colegul meu, Florin-Claudiu Roman, am depus un amendament, exact ceea ce dumneavoastră, săptămâna trecută, prin Hotărâre de Guvern, ați aprobat - o echilibrare de buget.

Este un lucru care se întâmplă, să știți! Nu este prima dată când am fost noi plagiați sau copiați, cum vreți dumneavoastră, însă bine că ați dat-o și pe aia. Vă mulțumim!

Dar puteați să aprobați și amendamentul nostru, pentru că era mult mai bun!

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnule Roman, vă rog.

Figurează la amendamente respinse...

 
   

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Aici a fost vorba despre o chestiune de natură administrativă și am sperat că vom vorbi cu toții aceiași limbă - adică, dacă aplici un principiu în zona Biosferei "Delta Dunării", în mod similar ar fi trebuit să-l aplici și Zonei Munților Apuseni.

În urmă cu 3 luni, când am depus acel amendament prin care am propus ca din Fondul de rezervă al Guvernului să fie asigurată acea diferență de 50% la bugetele locale, majoritatea PSD a respins acel amendament.

Ce să vezi? Ideile bune al Partidului Național Liberal devin hotărâri de Guvern. Și, în ultima ședință de Guvern, copy-paste, acest amendament este preluat în proiectul de hotărâre de Guvern cu care a venit MDRAP și, dintr-o dată, Guvernul susține și este și Hotărâre de Guvern.

Așa înțeleg unii colegi să facem administrație publică!

Când este o propunere liberală o respingem, le-o furăm și venim cu Hotărâre de Guvern!

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Petru Movilă, Grupul PMP.

 
   

Domnul Petru Movilă:

Vom vota acest proiect de lege. Este necesar pentru acordarea de facilități familiilor care locuiesc în zone speciale, o dată, pentru a susține aceste familii, iar în al doilea rând, pentru a proteja mediul, pentru a proteja spațiul în care aceste familii locuiesc.

Însă, ar fi important, dacă tot a început această campanie de facilități, ca Guvernul României să facă o evaluare a tuturor regiunilor din țară, în care se pot acorda aceste facilități și... la fel cum au spus colegii noștri, că a fost preluată ideea lor sau era o ideea mai veche, ei au inițiat-o... toți românii de pe teritoriul României, care trăiesc în asemenea zone, în asemenea regiuni speciale, să primească facilități de la Guvernul României, pentru că este absolut normal să-i tratăm pe toți cu aceeași măsură.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnule Márton, vă rog.

Grupul UDMR.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Grupul nostru parlamentar este consecvent în această privință și suntem întru totul de acord cu cele spuse de antevorbitorul meu, pentru că din Maramureș până în Retezat, cred că toți locuitorii zonelor montane, care trăiesc din pădure, din pășunat, ar trebui să aibă aceleași facilități.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

Dacă mai sunt alte intervenții? Nu.

Avem cinci amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

La articolul unic, intervenții? Nu.

De la 3 la 5 dacă sunt intervenții? Nu.

Rămâne la votul final; are caracter ordinar.

Următorul.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii cooperației agricole nr.566/2004 (PL-x 539/2018). (rămas pentru votul final)  

103. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii cooperației agricole nr. 566/2004; PL-x 539/2018.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu dorește. Inițiatori de la toate grupurile parlamentare.

Comisia pentru agricultură?

Domnul președinte Stănescu. Avem raport din partea Comisiei pentru agricultură.

   

Domnul Alexandru Stănescu:

Da. Mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii cooperației agricole nr. 566/2004.

Comisia pentru agricultură a fost sesizată în dezbatere pe fond cu Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii cooperației agricole nr. 566/2004.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, în unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii cooperației agricole nr. 566/2004, cu amendamentele admise redate în Anexa nr. 1 și amendamentul respins redat în anexa nr. 2, care fac parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Domnul Oros, vă rog, la dezbateri, din partea grupului.

 
   

Domnul Nechita-Adrian Oros:

Mulțumesc, domnule președinte.

Acest proiect de lege era unul așteptat de cei care activează în agricultură și în industria alimentară.

În opinia noastră, a Partidului Național Liberal, reușește să încurajeze în mod real asocierea, prin facilitățile fiscale care sunt prevăzute, încurajează fermierii activi. Și, de asemenea, speranța noastră că se va reuși o integrare, atât pe orizontală, cât și pe verticală, a activităților din agricultură și din industria alimentară.

Drept pentru care Partidul Național Liberal va vota pentru acest proiect de lege.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Botez, Grupul USR.

 
   

Domnul Mihai-Cătălin Botez:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Și USR va susține acest proiect.

Aș vrea să mai adaug totuși că... Cooperația o duce greu în România. Avem un sistem cooperatist care nu funcționează, și ar trebui încurajat. Ar trebui încurajat mai mult, și la nivel guvernamental, și la nivel de județ, ar trebui ca implicarea autorităților să fie mai consistentă pe acest subiect.

Sper să mai vină și alte măsuri în acest sens.

Mulțumesc mult.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă mai sunt alte intervenții, alte grupuri parlamentare? Nu.

Avem 30 de amendamente admise, unul respins.

La titlul legii. Intervenții? Nu.

Articolul unic. Intervenții? Nu.

De la 3 la 10. Intervenții? Nu.

De la 11 la 30. Dacă sunt intervenții?

Rămâne la votul final.

 
Reexaminarea Legii privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.455 din 4 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.622 din 18 iulie 2018 (PL-x 280/2018/22.10.2018). (rămasă pentru votul final)  

Am ajuns la poziția 13. Reexaminarea Legii privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 455 din 4 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.622 din 18 iulie 2018; PL-x 280/2018/22.10.2018; raport fără amendamente.

Guvernul?

Vă rog, doamnă secretar de stat.

Vă rog.

   

Doamna Carmen Elian (subsecretar de stat, Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul de lege privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice transpune în totalitate Directiva 2016/1148 a Parlamentului European și a Consiliului privind măsuri pentru un nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și a sistemelor informatice în Uniune, care avea termen de transpunere data de 9 mai 2018.

În urma adoptării de către Parlamentul României, proiectul de lege a fost transmis, în data de 24 mai, către Președintele României, pentru promulgare.

Președintele României a sesizat Curtea Constituțională, invocând faptul că proiectul avea nevoie de avizul CSAT, iar prin Decizia nr. 455/2018, Curtea Constituțională a constatat faptul că proiectul avea într-adevăr nevoie de avizul CSAT și a fost declarat neconstituțional în ansamblu.

Urmare a faptului că prin Hotărârea CSAT nr. 106 din 2.10.2018 s-a obținut avizul CSAT, proiectul a fost supus din nou aprobării Senatului și Camerei Deputaților.

Luând în considerare raportul favorabil al comisiilor permanente care au fost sesizate în fond și având în vedere faptul că motivul neconstituționalității a fost eliminat, vă rugăm să fiți de acord cu adoptarea proiectului de lege.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Raport comun, Comisia pentru tehnologia informației și Comisia juridică.

O invit pe doamna deputat Aida Căruceru să prezinte raportul comun.

 
   

Doamna Aida-Cristina Căruceru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Legea adoptată de Parlamentul României a fost transmisă spre promulgare Președintelui României, la data de 24 mai 2018.

Președintele României, la data de 2 iunie 2018, a formulat o sesizare de neconstituționalitate asupra legii mai sus menționate.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată cu reexaminarea legii, a reexaminat legea, ca urmare a deciziei Curții Constituționale, și a adoptat Legea privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice, ca urmare a prezentării de către Guvern a Hotărârii Consiliului Suprem de Apărare a Țării nr. 106 din 2 octombrie 2018, prin care se avizează proiectul de lege.

Ca urmare a dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Legii privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice, în forma adoptată de Senat, în urma reexaminării, fără amendamente.

Legea face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dezbateri generale?

Domnul Socotar, vă rog.

 
   

Domnul Gheorghe-Dinu Socotar:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Dincolo de titlul lung și aparent pompos, vorbim de o lege despre securitatea sistemelor informatice, începând de la cele guvernamentale, până la cele ale persoanelor private care fac orice tip de business în spațiul virtual.

După cum a spus și doamna secretar de stat, este o transpunere a Directivei nr. 1148/2016 privind securitatea cibernetică, directivă cunoscută ca "Directiva NIS".

Dacă vă aduceți aminte, legea a mai trecut o dată prin Parlament și a fost respinsă de Curtea Constituțională, pe motiv că nu a solicitat avizul Consiliului Suprem de Apărare.

Deoarece ulterior acest aviz a fost solicitat și obținut, fără niciun fel de obiecții, iată, legea ajunge din nou la Camera decizională, la Camera Deputaților.

Pe fond, legea stabilește niște obligații și niște proceduri pe care toți posesorii de sisteme informatice, în mediul virtual, au obligația să le facă. Și face un lucru important - asupra căruia insist, încă o dată, să vă atrag atenția -, practic creează un nou loc de muncă sau va crea noi locuri de muncă. Creează o nouă specialitate, respectiv specialistul în securitate cibernetică.

Așa cum firmele și instituțiile, astăzi, au obligația să aibă un expert în securitatea muncii, și să-l aibă ori ca angajat, ori ca serviciu externalizat, legea va obliga ca firmele care lucrează în acest domeniu, al tehnologiei informației și folosesc Internetul ca spațiu de dezvoltare, să aibă nevoie de acest expert, angajat sau externalizat. Deci va crea și posibile noi locuri de muncă și noi servicii.

Bineînțeles că Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat susține adoptarea acestei legi.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă mai sunt alți colegi care doresc să intervină? Nu mai sunt. Rămâne la votul final, neavând amendamente.

 
Reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.528 din 17 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.676 din 3 august 2018 (Pl-x 73/2018/3.09.2018). (rămasă pentru votul final)  

15. Reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 528 din 17 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676 din 3 august 2018; PL-x 73/2018/3.09.2018.

Avem amendamente admise și respinse.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu dorește.

Comisia pentru învățământ?

Doamna președinte Gavrilă, vă rog, raport comun, Comisia pentru învățământ și Comisia juridică.

   

Doamna Camelia Gavrilă:

Voi puncta succint, pentru că raportul este destul de complex.

Cele două comisii - Comisia pentru învățământ, Comisia juridică - au analizat în ședințe separate Legea pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației, aflată în procedură de reexaminare, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 528 din 17 iulie 2018.

Legea are ca obiect de reglementare modificarea și completarea art. 99 din Legea educației naționale, în sensul organizării în subordinea Ministerului Educației Naționale a centrelor atestate de formare continuă în limbile minorităților naționale, cu personalitate juridică.

Vorbim de lege organică.

Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.

S-au formulat critici de neconstituționalitate de natură extrinsecă - acestea au fost respinse, nu mai intru în detalii, raportul le conține detaliat - și critici de natură intrinsecă. Și din acestea o parte nu au fost considerate viabile de către Curtea Constituțională.

Mă refer la art. 2 acum, cu referire la art. 321 din Ordonanța de urgență nr. 75, prin care se consideră că s-a realizat o extindere a obiectului de reglementare care nu a fost avută în vedere în varianta inițiatorului, respectiv asigurarea formării continue în limbile minorităților naționale, în această nouă formă, într-o formă puțin clară, insuficientă și care creează impredictibilitate, legat de efectele fuziunii sau divizării, prin care se poate ajunge la alte entități cu personalitate juridică, și care să nu mai îndeplinească condițiile necesare inițiale.

Se fac referiri aici la responsabilitățile ARACIP - Autoritatea de Acreditare - care acordă fie autorizare de funcționare, fie acreditare și care dacă, într-o anumită măsură, la reorganizarea prin fuziune ar putea rămâne valabilă, în privința divizării, efectele sunt mai puțin predictibile. Sunt detaliate aceste aspecte, motiv pentru care s-a considerat că articolul respectiv nu este constituțional.

Comisiile au analizat. În acest sens s-au făcut completări, reformulări, amendamente care fac parte din raportul prezentat.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a dezbătut legea, în data de 27 noiembrie. Cu majoritatea voturilor, s-a acceptat raportul și s-au acceptat amendamentele admise și respinse care fac parte integrantă din acest raport.

De asemenea, membrii Comisiei juridice s-au întâlnit în ședință separată, în 4 decembrie, și au aprobat, cu majoritate de voturi, raportul de adoptare a Legii pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației, cu amendamente admise și respinse din anexă, deci, de asemenea, parte integrantă din acest raport.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Dacă sunt intervenții din partea colegilor? Nu sunt.

Avem 11 amendamente admise.

Dacă la titlul legii avem intervenții? Nu.

La...

A, domnul Ganț, vă rog.

Domnul Ganț.

 
   

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte.

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Apreciem ca bună soluția care a fost găsită, în sensul că a se înființa astfel de centre de formare continuă în limba minorităților naționale o să contribuie la creșterea calității învățământului de această factură.

Faptul că se folosește pluralul e interesant, în sensul că în momentul de față există un singur astfel de centru - cel pentru formare în limba germană, de la Mediaș.

Asta înseamnă că putem de acum să salutăm înființarea unor noi astfel de centre.

Vreau să spun că acela de la Mediaș e un exemplu de bună practică. La inițiativa minorității germane, cu sprijinul Guvernului României și cel al Republicii Federale Germania, s-a creat cu mulți ani în urmă acest centru - deja sunt 20. A dat rezultate foarte bune, așa că nu putem decât să recomandăm ca acest exemplu de bună practică să se multiplice.

Pe de altă parte, insistăm asupra faptului că această entitate cu personalitate juridică se află direct în subordinea Ministerului Educației și, în consecință, nu va putea să fie, știu și eu, adus într-o altă construcție administrativă, împreună cu alții, în subordinea altora, pentru că face obiectul tratatului bilateral dintre cele două țări, deci trebuie să rămână o entitate cu personalitate juridică de sine stătătoare.

Pe de altă parte, în chestiunea legată de formarea duală. Aici, dincolo de faptul că e bizar să vorbim de formare duală făcută de stat. Dual tocmai asta înseamnă, că alte entități, nu statul, se ocupă de asta.

Dar mai bine așa decât nimic. E o soluție bună pentru rezolvarea parțială a deficitului de forță de muncă calificată.

Tocmai ce am înființat prin lege un centru național în subordinea prim-ministrului. În consecință, e bine să rămână acolo, să nu-l mutăm iarăși la Ministerul Educației, cunoscând de altfel aversiunea Ministerului Educației pentru această formare profesională. Nu are rost să insistăm, știm și cine e de vină pentru asta.

Așa că, cu atât mai mult, salutăm faptul să rămână în subordinea prim-ministrului, deși, sigur, naște discuții referitoare la dubla subordonare, ingerință a unora în treaba celorlalți, chestiuni legate de acreditare și așa mai departe, amănunte care însă trebuie rezolvate prin legislația subsecventă.

În consecință, trăgând linie, vom vota în favoarea acestui proiect.

Vă mulțumesc frumos.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule Ganț.

Dacă mai sunt alți colegi care intervin? Nu.

Dacă la titlul legii vrea să intervină cineva? Nu. Adoptat.

Articolul I?

De la 3 la 10? 11? Rămâne la votul final; are caracter organic.

Și ultimul.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru stabilirea cadrului legal, instituțional și procedural necesar aplicării Deciziei nr.406/2009/CE privind partajarea efortului statelor membre de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră, astfel încât să respecte angajamentele Comunității prin limitarea creșterii emisiilor de gaze cu efect de seră până în anul 2020 (PL-x 565/2018). (rămas pentru votul final)  

16. Proiectul de Lege pentru stabilirea cadrului legal, instituțional și procedural necesar aplicării Deciziei nr. 406/2009/CE privind partajarea efortului statelor membre de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră, astfel încât să respecte angajamentele Comunității prin limitarea creșterii emisiilor de gaze cu efect de seră până în anul 2020; este vorba de PL-x 565/2018; procedură de urgență.

Guvernul?

Vă rog, domnul secretar de stat.

Și apoi, raport comun, Comisia pentru mediu și Comisia pentru industrii.

Vă rog.

   

Domnul Dorin-Octavian Corcheș (vicepreședinte, Administrația Fondului pentru Mediu):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor, domnilor membri ai Camerei Deputaților,

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea cadrului legal instituțional și procedural necesar aplicării Deciziei nr. 404/2009 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2009.

Prezentul proiect de act normativ va contribui la dezvoltarea instituțională specifică pentru asigurarea procesului de transformare a economiei naționale într-o economie eficientă, cu emisii scăzute de carbon.

Guvernul susține proiectul de lege.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Raport comun, Comisia pentru mediu și Comisia pentru industrii?

Comisia pentru mediu.

 
   

Domnul Lucian-Eduard Simion:

Comisia pentru mediu și echilibru ecologic și Comisia pentru industrii și servicii au fost sesizate pentru dezbaterea în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru stabilirea cadrului legal, instituțional și procedural necesar aplicării Deciziei nr. 406/2009.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea cadrului legal, instituțional și procedural necesar aplicării Deciziei nr. 406 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind efortul statelor membre de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră, astfel încât să respecte angajamentele Comunității, de reducere a emisiilor de gaze, în vederea necesității stabilirii unor acțiuni specifice și a unor relații de colaborare la nivel intersectorial al autorităților publice, pentru reducerea emisiilor provenite din sectoarele specifice.

Senatul a adoptat proiectul de lege.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege pentru stabilirea cadrului legal, instituțional și procedural necesar aplicării Deciziei nr. 406.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale?

Doamna Tudorița Lungu.

Se pregătește domnul Ilișanu, de la PSD.

 
   

Doamna Tudorița Lungu:

Stimați colegi,

Prin prezentul act normativ se stabilește cadrul legal de aplicare a Deciziei nr. 406/2009, ceea ce înseamnă colaborarea dintre ministere cu autoritatea competentă pentru protecția mediului, precum și raportarea progresului în domeniul schimbărilor climatice, aceasta transpunându-se în înfăptuirea de politici și dispoziții promovate de statele membre, pe palierul tuturor sectoarelor economice.

Limitele de emisii de gaze cu efect de seră trebuie riguros îndeplinite, altminteri existând măsuri de corecție defavorabile statului respectiv.

Principalele acțiuni referitoare la procesul de monitorizare, estimare și raportare a emisiilor de gaze cu efect de seră sunt reprezentate de consolidarea mecanismelor de coordonare interministerială, precum și a capacității instituționale la nivelul administrației publice centrale și locale.

Toate aceste măsuri au ca efect reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal votează pentru adoptarea acestui proiect de lege.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul Ilișanu, Grupul PSD, vă rog.

 
   

Domnul Claudiu-Augustin Ilișanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Prezentul proiect de act normativ va contribui la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din sectoarele specifice care nu se află sub incidența schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, prin crearea cadrului instituțional, procedural și legal pentru aplicarea Deciziei nr. 406/2009 a Consiliului European, conducând la reducerea asociată a poluării aerului, apelor și solului.

Grupul PSD din Camera Deputaților susține acest proiect de act normativ.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă mai sunt alte intervenții? Nu.

Avem 24 de amendamente.

La titlul legii. Intervenții? Nu.

De la 2 la 10? Nu.

De la 11 la 24?

Rămâne la votul final, miercuri, la ora 12,00.

Și ultimul.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind înființarea Consiliului național pentru dezvoltarea resurselor umane din administrația publică (PL-x 567/2018). (rămas pentru votul final)  

17. Proiectul de Lege privind înființarea Consiliului național pentru dezvoltarea resurselor umane din administrația publică; PL-x 567/2018; caracter ordinar; procedură de urgență.

Doamna secretar de stat Caraman, vă rog.

   

Doamna Sirma Caraman (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Așa, după cum știți, România a avut mai multe condiționalități ex-ante pentru Programarea 2014-2020 și în domeniul administrației publice. Una dintre acestea este stabilirea strategiei privind dezvoltarea funcției publice, iar o măsură este înființarea Consiliului Național pentru Dezvoltarea Resurselor Umane.

Acest organism este consultativ, fără personalitate juridică. Din acesta fac parte mediul academic, sindicatele, societatea civilă, precum și autoritățile publice centrale care au atribuții în domeniul resurselor umane.

Scopul este ca acest Consiliu național să dezbată și să avizeze toate politicile publice în domeniul resurselor umane și să avizeze toate actele normative.

Vă rugăm a adopta acest proiect de act normativ în forma prezentată de cele două comisii de specialitate.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

Domnul Roman, vă rog, raport comun Comisia pentru administrație și Comisia pentru muncă.

 
   

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Raport comun asupra Proiectului de Lege privind înființarea Consiliului național pentru dezvoltarea resurselor umane din administrația publică.

În conformitate cu prevederile art. 95 și 115 din Regulament, Comisia pentru administrație publică și Comisia pentru muncă au fost sesizate cu dezbatere și avizare pe fond, în procedură de urgență, cu proiectul de lege amintit.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat.

Consiliul Legislativ avizează favorabil.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare înființarea Consiliului național pentru dezvoltarea resurselor umane din administrația publică, organism cu rol consultativ, fără personalitate juridică, cu activitate nepermanentă, care urmează să funcționeze pe lângă Secretariatul General al Guvernului.

Potrivit prevederilor art. 61 și 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, comisiile au examinat proiectul de lege în ședințe separate. Comisia pentru administrație publică, în 27 noiembrie; Comisia pentru muncă, în 20 noiembrie.

La dezbaterile care au avut loc a participat și doamna secretar de stat Sirma Caraman.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea proiectului de lege amintit.

În funcție de obiectul și conținutul său, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Și, pentru stenogramă, o să rog să se consemneze și o eroare materială. În textul propus de comisie era 1 ianuarie 2019. Trebuie corectat cu 31 ianuarie 2019.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Dacă sunt intervenții? Nu sunt intervenții.

Avem 9 amendamente.

La titlul legii?

A, mă scuzați, vă rog, domnul Csoma Botond, Grupul UDMR.

 
   

Domnul Csoma Botond:

Stimați colegi,

Este un proiect bine-venit. Avem nevoie de un asemenea Consiliu național.

Eu sper că acest Consiliu național nu va deveni o simplă sinecură pentru anumite persoane și se vor organiza cursuri foarte importante pentru cei care lucrează în administrația publică locală.

UDMR susține acest proiect de lege.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

Dacă sunt alte intervenții? Nu.

Avem 9 amendamente admise.

La titlul legii. Intervenții? Nu.

De la 1 până la 8. Dacă sunt intervenții? Nu.

Rămâne la votul final.

Am încheiat aici prima parte a ședinței noastre.

La ora 17,00 este ședința consacrată răspunsurilor la interpelări.

Mulțumesc.

 
  Primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.  

După o scurtă pauză

   

Domnul Florin Iordache:

Continuăm partea a doua a ședinței noastre, consacrată răspunsurilor la interpelări.

Domnul Lovin, este doamna secretar de stat Sirma Caraman.

V-a prezentat răspunsul, da? Da.

Vreți să interveniți, domnule Lovin? Nu.

Mulțumesc.

Tot domnul Lovin.

Ați primit răspuns din partea domnului secretar de stat, din partea Ministerului Fondurilor Europene, domnul Octav-Dan Paxino? L-ați primit, da?

Mulțumesc.

Mai departe. Tot domnul Lovin, la Ministerul Sănătății.

Este domnul secretar de stat Dan Dumitrescu.

Ați primit răspunsul, da?

Vreți să interveniți, domnule deputat? Nu.

Mulțumesc.

Mergem mai departe.

 
  Andrei Daniel Gheorghe

Este prezent domnul deputat Gheorghe Andrei.

Ați primit răspuns din partea domnului secretar de stat Dan Dumitrescu.

Vreți să interveniți?

Vă rog, vă rog, domnule deputat. Înțeleg că v-a remis... cu desființarea orei de vară.

Vă rog.

   

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Foarte clar și foarte pe scurt.

Haideți, domnule, odată, să desființăm ora aceasta de vară, că e o aberație și creează numai probleme, inclusiv pentru sănătatea publică.

Ați văzut, și în Europa s-au luat anumite decizii. Există un studiu făcut la nivel european.

Noi doar ne jucăm, așa, schimbăm ora de vară și dăm peste cap toată populația, timp de o lună.

E o chestiune care ține și de sănătatea publică, ține și de rentabilitatea muncii, ține și de programul fiecărui om în parte.

Nu înțeleg de ce mai trebuie să folosim astfel de mecanisme care erau specifice nu știu când, pe vremea războiului, când mai aveam nevoie de încă o oră de...

 
     

Domnul Florin Iordache:

Domnule coleg, e în vigoare noua directivă, cu desființarea orei, să știți.

 
   

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Păi, asta vă rog, s-o desființăm.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Păi, tocmai, e în vigoare.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Atunci, e foarte bine.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

 
  Constantin Codreanu

Mai departe.

Domnul Lovin. Aveți o interpelare adresată Ministerului Energiei. Este domnul secretar de stat aici.

Ați primit răspunsul. E domnul Tudorache. Ați primit răspunsul?

Da. Mulțumesc.

L-ați primit, da?

Domnule Tudorache, vreți să...?

Da, vă rog.

Vă rog, prezentați-i domnului Lovin răspunsul.

Vă rog, domnule Tudorache, dați-i domnului Lovin răspunsul.

Mai departe.

Din partea Ministerului Muncii este domnul Chiotan prezent. Este și domnul deputat Constantin Codreanu.

Ați primit răspunsul?

Vreți să interveniți?

Domnul Chiotan, vă rog.

Pe scurt. Foarte pe scurt. După care vă rog să-i înaintați domnului deputat răspunsul.

   

Domnul Adrian Vlad Chiotan (secretar de stat, Ministerul Muncii și Justiției Sociale):

Mulțumesc, domnule președinte.

Referitor la interpelarea dumneavoastră, domnule deputat, având ca obiect "Numărul minorilor și majorilor români și străini beneficiari ai alocației de stat pentru copii", dorim să vă comunicăm următoarele.

Punctul 6. Precizăm că de la data de 1 ianuarie 2007, România, ca stat membru al Uniunii Europene, are obligația de a aplica prevederile Regulamentului privind coordonarea sistemelor de securitate socială.

Regulamentul privind coordonarea sistemelor de securitate socială stabilește regulile de bază pentru acordarea prestațiilor familiale în statele membre ale Uniunii Europene sau care aparțin spațiului economic european.

Copiii cetățenilor români stabiliți în statele membre ale Uniunii Europene care aparțin spațiului economic, împreună cu părinții, au dreptul să primească alocație din statul de activitate și reședință.

Din datele statistice de la Agenția Națională de Plăți și Inspecție Socială, în perioada 1 ianuarie 2018 - 30 septembrie 2018 au fost depuse cereri de alocații - în următorul tabel.

Tabelul o să vi-l înmânez direct dumneavoastră.

Cuantumul alocației în statele membre vizează 24,25 euro/lună/copil în Spania și 194 de euro/copil în Germania.

Toate datele din tabel reprezintă numărul de cereri de alocații depuse în statele membre în perioada 1 ianuarie 2018 - 30 septembrie 2018, și nu numărul total de alocații pe care aceste state le plătesc copiilor cetățenilor români.

Totodată, ANPIS - Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, instituție publică aflată în subordinea Ministerului Muncii, nu deține situația la zi referitoare la numărul total al alocațiilor plătite copiilor cetățenilor români în statele membre ale Uniunii Europene, întrucât numărul cetățenilor români de pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene este într-o continuă dinamică.

Aveți aici anexat un tabel cu statistica din România, pe județe, grupa de vârstă și sumele plătite.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Vă rog, domnule Codreanu.

 
   

Domnul Constantin Codreanu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Îi mulțumesc și domnului secretar de stat pentru răspunsul prezentat.

Din câte am putut vedea, chiar înaintea acestei sesiuni de răspunsuri la interpelări, tabelul prezentat nu are, pe categorii, următoarele lucruri. Și anume, pe lângă faptul că sunt prezentate datele pe categorii de vârstă, am mai solicitat să fie prezentate date separat, pe următoarele trei categorii: a) copii cetățeni români, b) copii cetățeni străini, c) copii ai persoanelor fără cetățenie, rezidenți în condițiile legii în România.

În plus, pentru fiecare unitate teritorial-administrativă am mai solicitat și o separare pentru copiii cu dizabilități și fără.

Și nu în ultimul rând, o a treia întrebare care a rămas fără răspuns - care este dinamica numărului total de beneficiari ai indemnizației de stat pentru copii, pe ultimii 10 ani?

Sper la un răspuns complet data viitoare.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

 
  Emil-Marius Pașcan

Tot domnul Chiotan este prezent și să răspundă domnului deputat Gheorghe Andrei Daniel.

Vă rog să-i dați...

I-ați dat...?

Mulțumesc.

Vreți să interveniți? Nu.

Mulțumesc.

Mergem mai departe.

Este prezent domnul secretar de stat, domnul profesor Petru Andea. Are un răspuns pentru domnul Pașcan.

Vreți să interveniți, domnule Pașcan? (Vociferări.) Poftiți?

     

Domnul Emil-Marius Pașcan (din sală):

Aștept răspunsul.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul...

N-ați dat răspunsul, domnule Andea?

Vă rog, prezentați-i domnului Pașcan răspunsul.

Vă rog, și răspunsul oral și scris.

Foarte succint răspunsul oral și dați-i documentul scris.

 
   

Domnul Petru Andea (secretar de stat, Ministerul Educației Naționale):

Interpelarea se referă la faptul că învățământul este suprateoretizat.

Față de această interpelare aș vrea să spun, în esență, că schimbările de pe piața muncii reprezintă o preocupare constantă pentru experții în curriculum, politici educaționale și consiliere în carieră. Iar de la începutul anilor 2000, sistemul preuniversitar de educație beneficiază de aportul unui număr în creștere de consilieri școlari. Una din principalele lor atribuții este informarea și consilierea elevilor pe probleme legate de formare și carieră. În fiecare an, ei organizează activități de grup - zilele porților deschise, vizite la agenți economici și activități în colaborare cu agențiile județene de ocupare a forței de muncă și altele. De asemenea, primesc informații de pe site-urile AJOFM, sistemul EURES, Skills Panorama, ESCO, instrumentele Europass și altele.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, domnul Pașcan.

Mulțumesc, domnule profesor.

Domnule Andea, vă mulțumesc.

 
   

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă mulțumesc.

Nu sunt mulțumit de acest răspuns, întrucât eu consider că s-ar fi cuvenit să răspundeți în sensul întrebării mele.

Am susținut că doamna ministru Ecaterina Andronescu a mai fost ministru al educației, este un om pragmatic și, din experiența pe care o are și în calitate de cadru didactic universitar, ar trebui să se implice mai mult și să găsească formule. Am înțeles că va promova un nou proiect de Lege a educației, în sensul de a pragmatiza învățământul.

Astăzi se educă - și a reieșit acest lucru și din ceea ce au studiat cei din Federația Sindicatelor Libere din Învățământ - se educă în mod special memorarea, se fac exerciții de culturism al memoriei, nu se educă abilități practice concrete și nu se corelează, mai ales, piața educației cu cea a muncii, în sensul ca elevii să aibă posibilitatea, într-adevăr, să cunoască ce înseamnă atribuții profesionale, să meargă, într-adevăr, nu doar teoretic și pe hârtie, la aceste proiecții de documentare și vizite de documentare. Și pentru acest lucru ar trebui să se așeze la aceeași masă, cei de la Instituția Prefectului, de la serviciile deconcentrate și toate instituțiile din mediul privat.

O să primesc răspunsul și sigur voi reveni cu o interpelare concretă pe această temă.

Vă mulțumesc.

 
     

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
  Ilie Toma

Mai departe.

Domnul Virgil Popescu are o interpelare adresată Ministerului Afacerilor Interne. Domnul Mihai Chirică i-a prezentat răspunsul.

Domnul Toma Ilie de la PSD.

Domnul secretar de stat Iura de la Ministerul Finanțelor Publice, vă rog prezentați-i.

Domnul... vreți să interveniți?

Foarte pe scurt.

Înțeleg că ați prezentat...

Foarte pe scurt, domnule Ilie Toma, că sunt numai răspunsuri.

   

Domnul Ilie Toma:

Da. Mulțumesc, foarte mult, domnule președinte de ședință.

Dar ideea era următoarea. Aș fi vrut să avem o mai bună colaborare cu toți factorii decidenți, pentru că - vă dau un caz concret, creditul "Investește în tine". Un student, anul I de facultate, până începe anul universitar, banii nu și-i primește. Deci formularistica - este foarte mult, timpul până își primește banii este enorm, iar părintele sau studentul respectiv este nevoit să-și ia un împrumut la împrumut, deci niște bani plătiți în plus.

Aceasta era ideea.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Discutați cu domnul secretar de stat, pentru a completa.

Și ultima interpelare. Vine din partea domnului deputat Vlad Duruș, către Ministerul Culturii.

Pentru toate celelalte se solicită amânarea.

Domnule Duruș, vreți să interveniți? Ați primit...

Dacă vreți să interveniți, vă rog.

Nu vreți să interveniți.

Este prezent domnul secretar de stat Ieremia, de la Ministerul Culturii, v-a dat răspuns.

Dacă vreți să...? Nu.

Vă mulțumesc.

Pentru toate celelalte, deci interpelarea domnului Vlad Sergiu Cosmin... (Vociferări.)

Păi, se solicită amânarea, nu știu, din partea Ministerului Transporturilor.

Data viitoare.

Ministerul Transporturilor, pentru domnul Pașcan. De asemenea, se solicită amânarea.

Și Ministerul Justiției, și Ministerul Afacerilor Externe, la interpelarea domnului deputat Gheorghe Andrei Daniel, se solicită amânarea.

Acestea fiind spuse, mulțumesc.

Declar ședința închisă.

Ne vedem miercuri dimineață, la 8,30, la declarații politice.

 
     

Ședința s-a încheiat la ora 17,18.

 
       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 8 decembrie 2021, 8:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro