Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 decembrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.3/07-01-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 18-12-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 decembrie 2018

8. Dezbaterea Proiectului de Lege privind sistemul public de pensii (PL-x 725/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 725/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

2. Proiectul de Lege privind sistemul public de pensii; PL-x 725/2018; procedură de urgență.

Guvernul României.

Domnule ministru, vă rog.

Domnul Marius-Constantin Budăi (ministrul muncii și justiției sociale):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimați colegi,

Proiectul de Lege privind sistemul public de pensii a fost elaborat, urmare a unei analize riguroase a cadrului actual de reglementare, fiind pentru prima dată rezultatul unui proces larg de consultare a organizațiilor de pensionari.

Un aspect esențial, avut în vedere de Guvern, vizează creșterea nivelului de trai al pensionarilor.

Proiectul de lege supus aprobării își propune ca din sistemul de pensii din România să fie eliminate inechitățile dintre beneficiarii sistemului, respectiv atât între genuri, cât și pentru fiecare gen.

Proiectul de lege propune ca sistemul de pensii din România să se fundamenteze pe următoarele principii de bază: principiul contributivității, principiul solidarității sociale, principiul egalității și principiul imprescriptibilității.

Proiectul de lege cuprinde reglementări privind condițiile de reducere a vârstei standard de pensionare pentru următoarele categorii: activitate desfășurată în grupele I și a II-a de muncă; condiții speciale, condiții deosebite de muncă; persoanele cu dizabilități.

Se creează condiții de pensionare pentru limită de vârstă mai avantajoase pentru femeile care au crescut, adoptat, născut cel puțin trei copii.

Întrucât pensia anticipată avea un regim juridic aproape identic cu pensia pentru limită de vârstă, cu reducerea vârstei standard de pensionare, s-a considerat necesar a se elimina această categorie de pensie anticipată și redefinirea acesteia.

Elemente de noutate introduse prin Proiectul noii Legi a pensiilor privind sistemul public: definirea noțiunii de pensionar; se extinde sfera perioadelor necontributive asimilate stagiilor de cotizare, prin valorificarea perioadei de master și doctorat, în plus față de studiile universitare la zi; reglementarea unei noi formule de calcul, utilizarea la calculul punctajelor aferente perioadelor lucrate datei de 1 aprilie 2001 a venitului brut realizat lunar; reglementarea acordării unei majorări a punctajelor lunare, în cazul nedovedirii veniturilor brute realizate în perioada 1 februarie 1975 și 1 aprilie 2001; instituirea unui cuantum minim al pensiei contributive.

Se introduce o nouă prestație, și anume ajutorul pentru soțul supraviețuitor, ce reprezintă 25% din pensia soțului decedat.

În concluzie, noua filosofie pe care se bazează proiectul propus răspunde într-un mod mai adecvat provocărilor prezente și de viitor.

Și, ca să fac o scurtă precizare la decizia Curții Constituționale, pe care colegul nostru, domnul Vîlceanu, vrea să ne-o prezinte, este o decizie care se referă la pensionarii de invaliditate, și anume în sensul că nu vor trebui să aibă un anumit stagiu prevăzut în lege, dar această problemă va fi rezolvată prin Legea indemnizației sociale, care este în dezbatere acum, și până în 2021, când va intra în vigoare acest aspect, va fi rezolvată problema.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul președinte Solomon, raportul Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Procedură de urgență.

Vă rog să ne propuneți și timpul, domnule președinte.

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare adoptarea unui nou act normativ în domeniul sistemului public de pensii, care își propune eliminarea din sistemul de pensii din România a inechităților dintre beneficiarii sistemului, respectiv atât între genuri, cât și pentru fiecare tip de gen, precum și dintre categorii de persoane care au desfășurat activitatea în aceleași condiții de muncă și cu un nivel de salarizare relativ similar, indiferent de anul pensionării.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 26 noiembrie 2018.

Face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Comisia pentru muncă propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele admise și respinse redate în anexele care fac parte integrantă din prezentul raport.

Domnule președinte,

Cu voia dumneavoastră, am și două clarificări primite de la Departamentul Legislativ.

Și anume, la amendamente admise, la poziția 102, referitor la art. 73 alin. (3), trimiterea se face la art. 69, nu la art. 68, ca urmare a introducerii unui nou articol și a renumerotării, astfel încât alin. (3) să sune astfel: "Indemnizația pentru însoțitor prevăzută la art. 69 se menține și pe durata acordării pensiei pentru limită de vârstă".

 

Domnul Florin Iordache:

OK.

Domnul Adrian Solomon:

De asemenea, la amendamente respinse, la poziția 91, referitor la art. 62 lit. b) au fost omiși o parte din autori, respectiv domnii deputați ai PNL: Dumitru Oprea, Mara Calista, Claudiu Răcuci, Dan Vîlceanu și Florin Roman.

Ca timp de dezbatere, 20 de minute dezbateri generale, 20 de minute pe amendamente.

Domnul Florin Iordache:

Deci 20 de minute. Am înțeles.

La dezbateri generale... Este procedură de urgență.

Aveți intervenții? Nu.

Stați să aprobăm timpul și apoi, la dezbateri generale, fiecare grup parlamentar... Este procedură de urgență; un vorbitor de grup.

Să înceapă votul, și apoi domnul Márton Árpád.

145 de voturi pentru, 44 de voturi împotrivă, 6 abțineri, 2 colegi nu și-au exprimat votul.

A fost adoptat timpul.

Domnul Márton Árpád, procedură.

Vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Stimate domnule președinte al comisiei,

Stimați colegi,

Nu e bine să vă bateți joc de o astfel de lege importantă.

Nu e bine să dați 20 de minute pentru dezbaterea unui raport de 297 de pagini. Nu e bine!

De aceea aș fi dorit să intervin înainte. Dădeați măcar o oră pentru ca fiecare grup parlamentar să-și poată susțină două, trei amendamente mai importante. Dar aceasta nu este o procedură normală.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnule Andronache, vă rog.

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Și noi avem aceeași obiecție.

Ne vom explica votul împotriva timpului propus de dumneavoastră.

Este inadmisibil ca o lege atât de importantă, cu un impact social atât de mare, să fie discutată în 20 minute, în Camera decizională.

Sunt foarte multe amendamente care, în mod evident, ar trebui discutate, cu intervenții pe dezbateri generale, din partea fiecărui grup parlamentar. 20 de minute este un timp alocat unei reglementări fără niciun fel de semnificație în restul procedurii parlamentare.

De aceea, facem apel la dumneavoastră să reluați votul și să supuneți votului, eventual, ca 60 de minute să fie alocate unei astfel de discuții, așa cum a propus și Grupul UDMR.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Deci, repet, propunerea președintelui comisiei este 20 de minute, dând la o parte dezbaterile generale, unde fiecare coleg poate vorbi cinci minute; cinci minute ori șase grupuri, încă o jumătate de oră, deci depășim.

Nu am nicio problemă. Înțeleg că dumneavoastră vreți să propuneți timp de dezbatere 60 de minute.

Voi supune timpul de dezbatere, și dacă propunerea dumneavoastră este respinsă, rămânem la cele 20 de minute.

Bun. Este o propunere pentru un timp de dezbatere de 60 de minute. Să înceapă votul.

Mulțumesc.

82 de voturi pentru, 111 voturi împotrivă, 3 abțineri, 2 colegi nu și-au exprimat votul.

Propunerea dumneavoastră a fost respinsă.

Începem dezbaterile generale.

Vă rog. Câte un vorbitor; este procedură de urgență.

Cine se înscrie la dezbateri generale?

Doamna Csép Éva-Andrea, de la UDMR.

Vă rog, doamnă deputat.

Doamna Csép Éva-Andrea:

Stimate domnule vicepreședinte,

Stimați colegi,

Am ajuns din nou, pentru a treia oară după Revoluție, la un moment de cotitură în ceea ce privește reforma sistemului public de pensii în România.

Dacă ne raportăm la ultimele date oficiale ale Institutului Național de Statistică, constatăm că în trimestrul al II-lea al anului 2018 cifra medie a pensionarilor a fost de 5.207.000 de persoane, iar cuantumul pensiei medii lunare a fost de 1.122 de lei.

Putem deduce, astfel, printr-un calcul simplu, că cetățenii beneficiari ai sistemului public de pensii constituie o pătrime din numărul total al populației rezidente din România.

Prin urmare, consider că este absolut necesar să tratăm cu o importanță deosebită pensionarii, prin intermediul posibilităților pe care le avem la dispoziție, și să asigurăm un cadru legal adecvat care, prin stabilirea unor condiții reale și egale, să ofere celor îndreptățiți o pensie demnă pentru anii în care au fost activi din punct de vedere profesional.

Trebuie să recunoaștem că Proiectul de Lege privind sistemul public de pensii, care se află astăzi în plenul Camerei Deputaților, este elaborat într-o formă mult mai acceptabilă și mult mai avantajoasă pentru beneficiarii sistemului, raportat la momentul înaintării acestuia în Parlament.

Viitoarea Lege privind sistemul public de pensii trebuie să fie una corectă pentru toți beneficiarii, indiferent dacă vorbim de persoane aflate în pensie pentru limită de vârstă, de cei cu pensie anticipată sau de beneficiarii pensiei de invaliditate.

Este inacceptabil și inadmisibil ca acordarea unui anumit pachet de privilegii pentru o categorie de pensionari să fie în dezavantajul pensionarilor dintr-o altă categorie.

Mai exact, dacă majoritatea pensionarilor vor beneficia de o creștere semnificativă a pensiilor pentru limită de vârstă, acesta nu poate rezulta din diminuarea pensiilor de invaliditate.

Când dezbatem o lege de o importanță majoră, precum Legea pensiilor, nu putem să privim doar într-o singură direcție.

Da, pensiile vor crește. Vor crește chiar semnificativ în anii care urmează, dar ce se va întâmpla cu persoanele care și-au pierdut total sau parțial capacitatea de muncă, ca urmare a unui accident de muncă sau boli profesionale, sau ca urmare a unor boli obișnuite și accidente care nu au legătură cu munca și astfel n-au avut posibilitatea de a realiza un stagiu de cotizare de minimum 15 ani?

Vă spun eu - o nenorocire. Nimeni nu s-a gândit la acești oameni, până când Grupul UDMR nu a impus această problemă ca subiect de referință pentru acest Proiect al Legii pensiilor.

Se spune că va exista, nu știm când, o Lege a indemnizației sociale, în care vor fi cuprinse toate acele persoane și toate acele situații în care nu s-a reușit realizarea stagiului minim de cotizare, o lege care va prevede anumite indemnizații sociale pentru aceste categorii de persoane.

Dar vă întreb: persoanele care suferă de invaliditate se află în situație identică cu cei asistați social?

Vă las, stimați colegi, să apreciați dumneavoastră acest aspect.

Cu toate acestea, sunt convinsă că, printr-o procedură de verificare și de reîncadrarea corectă a beneficiarilor sistemului, trebuie eliminate abuzurile în ceea ce privește pensiile de invaliditate, pentru a-i proteja pe cei care se află cu adevărat în această situație și pentru a-i exclude pe cei care au intrat pe ușa din dos în acest sistem.

Consider că soluția trebuie căutată la nivelul comisiilor medicale, prin implementarea unor metode de combatere a corupției la nivelul acestora, și nu prin condiționarea obținerii pensiei de invaliditate, de existența sau neexistența unui stagiu de cotizare exagerat, în cazul acestor persoane.

Totuși, în afara celor menționate mai înainte, în acest moment putem spune că avem în fața noastră un Proiect de Lege privind sistemul public de pensii acceptabil, mai bun decât cel care este acum în vigoare.

Prin acest proiect se extinde sfera perioadelor necontributive asimilate stagiilor de cotizare, prin valorificarea perioadei studiilor de masterat și doctorat, în plus față de cele prevăzute de actuala lege.

Amendamentul Uniunii privind includerea în stagiul asimilat concediului de acomodare, oferită mamelor adoptive, va fi preluat într-o Lege a adopțiilor, cu promisiunea majorității parlamentare.

Totodată, se prevede posibilitatea pensionării cu șase ani mai repede a mamelor care nasc și cresc copii, cel puțin trei copii, până la vârsta de 16 ani, inclusiv în situația în care printre aceștia sunt și copii adoptați și crescuți pe o perioadă de cel puțin 13 ani. Acest amendament a fost formulat de UDMR și le mulțumim membrilor comisiei de specialitate care au fost de acord și și-au însușit acest amendament. Astfel, stimulăm creșterea natalității și promovăm dezinstituționalizarea.

De asemenea, se oferă posibilitatea persoanelor interesate ca în cazul în care au realizat un stagiu minim de cotizare de 10 ani - accentuez, 10 ani, și nu 15, cum era în forma inițială - să aibă posibilitatea de a cumpăra vechime în muncă pe o perioadă de maximum 5 ani, anteriori încheierii contractului, la alegere, din perioade diferite.

Totodată, au fost incluse în categoria locurilor de muncă care se încadrează în condiții speciale, tot la propunerea UDMR, și profesiile de dansatori populari și solist de muzică populară.

O să susținem în continuare amendamentele formulate în privința obținerii pensiilor de invaliditate, în ciuda faptului că s-a promis că va ajunge într-un timp cât mai scurt, în Parlament, Legea indemnizațiilor sociale, care va acoperi această categorie de beneficiari.

Nu putem să impunem un stagiu minim de cotizare de 15 ani pentru pensie de invaliditate persoanelor care au pierdut total sau parțial capacitatea de muncă, în urma unui accident de muncă sau boală profesională. Nu este corect față de ei!

Totodată, ne angajăm că vom lucra noi pe un proiect de lege prin care să oferim protecție acestei categorii de persoane, dacă nu apare urgent această Lege a indemnizației sociale promise.

UDMR a acordat o atenție sporită inițiativelor care au oferit protecție familiilor, persoanelor vârstnice, persoanelor defavorizate și persoanelor marginalizate sau excluse social.

Scopul nostru este de a asigura bunăstare societății, siguranță, justiție socială și conviețuire armonioasă.

În contextul politicii sociale, Proiectul privind noua Lege a pensiilor este extrem de important, iar responsabilitatea noastră este să reușim, prin toate mijloacele, obținerea unei forme finale care să asigure o pensie echitabilă tuturor beneficiarilor sistemului pentru anii de activitate.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Continuăm.

Domnul Vîlceanu, Grupul PNL. Aveți cinci minute.

Vă rog.

Se pregătește domnul Seidler, de la USR.

Domnul Dan Vîlceanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Aș vrea să începem dezbaterea aceasta, atât cât e ea, chiar și 20 de minute, încercând să facem abstracție de partidul din care venim și încercând să facem o lege mai bună sau să încercăm, pe cât posibil, acum, la plen, pentru că s-a respins reîntoarcerea la comisie, să rezolvăm câteva din marile probleme ale acestui proiect de lege.

În primul rând, o să încep cu chestiunile de natură constituțională sau cu problemele de neconstituționalitate pe care acest proiect de lege le are.

Unul dintre aspectele neconstituționale se referă, așa cum spunea și Andrea mai devreme, la discriminarea dintre persoanele cu dizabilități. Nu poți să prevezi în proiectul de lege că doar nevăzătorii beneficiază de o treime din stagiul complet de cotizare, pentru a ieși la pensie. Trebuie introdus clar următorul text: "toate persoanele cu handicap grav". Nu poți să spui că numai o categorie de persoane cu handicap beneficiază de această prevedere.

După aceea, o să vă citesc o decizie a Curții Constituționale, nr. 680 din 26 iunie 2012: "Pierderea totală sau cel puțin a jumătate din capacitatea de muncă, din cauza bolilor obișnuite și accidentelor care nu au legătură cu munca, este un eveniment aleatoriu ce nu poate fi controlat de persoana în cauză, astfel încât stabilirea unei vârste și a unui stagiu minim de cotizare, de la care poate fi acordată pensia de invaliditate, nu se justifică".

Deci, Curtea Constituțională deja s-a pronunțat cu privire la legarea pensiei de invaliditate de un stagiu minim de cotizare de 15 ani în acest proiect și a stabilit că este neconstituțional să faci așa ceva.

Practic, mai putem rezolva această problemă astăzi, la plen, votând amendamentul pe care l-am formulat, cu privire la faptul că pensia de invaliditate trebuie primită, indiferent de stagiul de cotizare.

Și vreau să vă spun că textul de lege prevede faptul că numai cumulativ, îndeplinind anumite condiții, printre care și acest stagiu minim de cotizare, poți primi pensie de invaliditate.

O să trec la alt aspect care poate, de asemenea, avea aspecte de neconstituționalitate.

Sintagma "datorat și plătit". "Vei primi pensie pentru contribuțiile datorate și plătite".

Eu vreau să vă aduc aminte faptul că, în acest moment, sunt mai multe companii de stat, de exemplu, și nu spun de cele private, dar sunt companii de stat care nu plătesc contribuțiile pentru angajații lor către bugetul de pensii. Și atunci, oamenii care nu au avut contribuțiile plătite de către persoana juridică, cea care le-a și reținut, nu vor primi pensie pe această perioadă.

Or, eu stau și mă întreb următorul lucru: cu ce a greșit un cetățean, căruia i-a fost reținută suma către bugetul de pensii, că acea companie n-a plătit contribuțiile mai departe? Cum poate el controla acest fapt sau cum poate verifica acest lucru? De ce am inventat sau de ce am înființat în România ANAF? Statul are instituții care trebuie să verifice și să ia toate măsurile ca veniturile către buget să fie încasate, inclusiv aceste contribuții. Ce legătură sau cum poate omul, salariatul, să intervină, astfel încât contribuțiile lui să-i fie plătite?

Repet, astăzi avem companii care nu plătesc contribuțiile către bugetul de pensii.

Un alt aspect, pe care aș vrea să vi-l relev, este legat de principiul contributivității. Pe actualul proiect de lege, fie că ai contribuit 15 ani la salariul minim, fie că ai contribuit 15 ani la salariul mediu, vei primi exact aceeași pensie, adică pensia minimă.

Nu se poate ca două persoane care contribuie diferit - și totuși este o diferență mare între contribuții - să primească aceeași pensie.

Ba, mai mult decât atât, dacă ai contribuit 25 de ani la salariul minim sau ai contribuit 25 de ani la 75% din salariul mediu, tot pensie minimă vei primi.

La un stagiu complet de cotizare de 35 de ani, dacă ai contribuit la salariul minim, sau dacă ai contribuit la 60% din salariul mediu, tot pensie minimă vei primi.

Cum încurajăm munca?! De ce ar mai munci cineva după 15 ani, când după ce își asimilează stagiile pentru facultate, pentru armată și așa mai departe, având în vedere și prevederea acesta, de ce ar mai munci cineva? El va primi pensie oricum, pensia minimă. Oricum pe aceea o primește!

De asemenea, se face o mare nedreptate în legătură cu cei care au lucrat...

 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, concluzionați! Sunt șase minute deja!

Domnul Dan Vîlceanu:

... în grupa I și a II-a de muncă. Pentru că din 2015 le tot promite Parlamentul, prin diverse legi adoptate, că le indexează punctul de pensie - de fapt le majorează punctajul -, și lucrul acesta nu se întâmplă.

Ba, mai mult, pe actuala lege, dacă faceți un calcul, care nu e foarte complicat, o să vedeți că cei care au lucrat în grupa I de muncă vor primi o pensie cu 1.000 de lei mai puțin decât primesc pe actuala lege, pe legea în vigoare.

O să mă opresc aici, pentru că mi-ați spus să concluzionez, dar, din punctul meu de vedere, sunt foarte multe aspecte care fac această lege strâmbă, este în dezavantajul pensionarilor și mai ales în dezavantajul celor care astăzi lucrează și vor ieși la pensie.

Și ultima idee, pe care chiar să v-o transmit, este legată de faptul că am ajuns, în România, să avem o lege în vigoare și ca să fie respectată trebuie să facem un amendament la proiectul de lege pe care-l discutăm, să fie respectată legea în vigoare.

Cum de am ajuns să avem o lege în vigoare, și ea să nu fie aplicată?! Și mă refer aici la indexarea punctului de pensie, de la 1 ianuarie. Avem o lege în vigoare care spune foarte clar că punctul de pensie se indexează de la 1 ianuarie, cu inflația și jumătate din salariul mediu brut, și ea nu se aplică.

Și ar trebui să facem amendament la acest proiect de lege, să aplici legea în vigoare. Este incredibilă situația în care am ajuns!

Și ultima, și aici închei.

Domnule ministru, nu poți să îndrepți o chestiune de neconstituționalitate dintr-o lege cu o altă lege, trebuie s-o elimini din legea asta! Nu se poate așa ceva!

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Totuși, sunt opt minute. Vedeți că depășim, de fapt, timpul.

Domnul Seidler, Grupul USR.

Vă rog, domnule coleg.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Stimați colegi,

Prin legea pe care urmează să o votăm astăzi, statul român părăsește, practic, contribuabilii săi, angajații de astăzi; îi lasă fără niciun fel de protecție, pentru că nici măcar nu-i informează atunci când, eventual, angajatorii lor nu le plătesc contribuțiile și îi lasă, prin acest lucru, implicit, fără stagiu de cotizare.

Vă aduc aminte că principalii datornici la fondul de pensii publice sunt tocmai companiile de stat.

Pensionarii de astăzi aveau 35 de ani în momentul în care a căzut Republica Socialistă România și știu cum arată minciunile și manipulările.

Ați acuzat, cei din majoritatea de astăzi, o altă majoritate că a tăiat pensiile, dar ce ați făcut dumneavoastră este exact același lucru - ați tăiat cu 12% din pensiile viitoare ale copiilor și nepoților bunicilor de astăzi.

Ați promis echitate și justiție socială, dar nu v-ați atins de pensiile speciale. Ba, mai mult, le-ați înmulțit, ați dat pensii speciale Avocatului Poporului, Autorității Electorale Permanente, Consiliului Concurenței și, dacă v-ar fi permis Curtea Constituțională, chiar și aleșilor locali.

Le-ați promis spitale noi pensionarilor de astăzi și condiții decente, dar ați amânat această promisiune, nu se știe pe când.

Prin legea aceasta le promiteți pensionarilor că le veți da mai mult. Ceea ce nu le spuneți este că acest "mai mult" este luat cu împrumut scump, pe care îl vor plăti copiii și nepoții lor.

Legea, așa cum s-a mai spus, e plină de aspecte de neconstituționalitate, pe care veți vedea că le va constata Curtea Constituțională și tot noi va trebui să le corectăm.

Pensionarii din România de astăzi nu sunt de vânzare, om cu om, ca să-i cumpărați voi.

USR nu va participa la înșelătoria pe care ați pus-o la cale prin această Lege a pensiilor.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Turcescu, Grupul PMP.

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Bună ziua!

De la bun început voi spune că deputații Partidului Mișcarea Populară vor vota împotriva acestui proiect de lege, pentru că nu dorim să vindem speranțe deșarte românilor.

Doamnelor și domnilor,

Proiectul PSD-ALDE al noii Legi a pensiilor publice este nesustenabil.

Din 2022, conform acestui proiect de lege și calculelor făcute de Guvern, cheltuielile în sistemul public de pensii vor atinge valori foarte mari, creșterea fiind de aproape 130%. Aceasta înseamnă că adăugăm 18 miliarde de euro la cheltuieli curente, care sunt astăzi de aproximativ 13,5 miliarde de euro.

Dacă nu există măsuri de îmbunătățire a colectării contribuțiilor sociale, se va ajunge la o înrăutățire semnificativă a situației deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat. E evident că finanțele publice și economia vor fi profund destabilizate.

Dar, așa cum s-a mai subliniat, dar cred că este important să accentuăm, după această așa-zisă reformă va continua dezechilibrul între pensiile publice, care sunt bazate pe principiul contributivității, și pensiile speciale. Pentru că pensiile speciale sunt în continuare mult mai generoase, sunt acordate în condiții semnificativ mai favorabile, și la ele nu se aplică principiul contributivității.

Acest proiect de lege, în plus, se bazează pe o Lege a salarizării prost scrisă. E o lege care a creat deja decalaje foarte mari de salarizare între români și se va mări și decalajul între pensii.

Reamintesc că românii au cerut ca orele suplimentare, de exemplu gărzile medicilor, pentru care s-au plătit contribuții sociale, să fie incluse în vechimea în muncă. Lucrul acesta încă nu s-a realizat.

Încerc să spicuiesc dintr-o serie de chestiuni pe care noi le-am notat, care justifică faptul că nu vom vota acest proiect de lege.

Partidul Mișcarea Populară consideră că acest sistem de pensii trebuie să fie echitabil, evident, față de toți românii și orice reformă a sistemului trebuie să înceapă de la eliminarea inechităților existente la această oră în zona pensiilor. Or, câtă vreme există pensii speciale, pensiile nesimțite, numai de echitate nu poate fi vorba!

Prin urmare, PMP, spun încă o dată, va vota împotriva acestui proiect de lege și - vreau să se rețină acest lucru - e vânzare de vânt și vânare de vânt ceea ce faceți în momentul de față, pentru că nu se va putea susține un astfel de sistem, așa cum este el imaginat astăzi.

Din păcate, îi mințiți atât pe pensionarii care așteaptă cu sufletul la gură un nou proiect de lege privind pensiile - e o așteptare clară -, dar îi mințiți, pe de altă parte, îi mințiți și pe viitori pensionari, pentru că le vindeți niște iluzii, și unele dintre ele sunt deja iluzii periculoase.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnule Nechifor, vă rog.

Și apoi doamna ministru Olguța Vasilescu.

Domnul Cătălin-Ioan Nechifor:

Bună ziua!

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

O Lege a pensiilor cred că trebuia dată demult, nu doar acum, nu doar în prag de sărbători, nu așa, cu negocieri mai mult sau mai puțin subterane, pentru că, din păcate, sunt în România foarte mulți pensionari care nu trăiesc foarte bine.

Dar văd că începe să devină o regulă nerespectarea legii, pentru că dacă ne raportăm și la anul în care trăim în prezent, nu s-a respectat legea în vigoare. Știm foarte bine, s-a dat doar de la 1 iulie acea creștere cu 10%, de la 1.000 de lei punctul de pensie, la 1.100 de lei.

Văd, în continuare, că se perpetuează acest fenomen și, mai mult decât atât, creștem și data la care se aplică, pentru că în loc de 1 iulie se merge către 1 septembrie și cine știe cum va arăta viitorul.

Vreau să vă spun că Grupul PRO România a avut un amendament la Comisia pentru muncă, care a trecut cu largă majoritate la Comisia pentru drepturile omului. Am propus atunci un lucru care pare un pic mai curajos, care pare să nu fie sustenabil, dar vreau să-l explic. Și am propus ca, în loc de aplicarea unei creșteri total modeste de la 1 septembrie anul viitor, punctul de pensie să fie egal cu valoarea de 1.875 de lei, de la 1 ianuarie, pentru că, stimații mei colegi, pensionarii trăiesc de la 1 ianuarie cu facturi în plus, cu bani necesari în familie, cu medicamente mai scumpe, cu tot ce presupune viața lor.

Și pentru că încercăm să fim foarte serioși, vă spunem și de unde finanțăm această creștere destul de importantă și vă spun că, din punctul nostru de vedere, sursa de finanțarea trebuie să fie exact aceeași pe care domnul Dragnea a identificat-o atunci când a anunțat acel fond de investiții în valoare de 10 miliarde și sper ca doamna Dăncilă să nu aibă dreptate, să fie vorba despre euro, pentru că, într-adevăr, cu 46 de miliarde cred că putem fi sustenabili pe un astfel de proiect.

PRO România a făcut ce a putut pentru pensionari. Rămâne votul dumneavoastră.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Florin Iordache:

Doamna ministru Lia Olguța Vasilescu, Grupul PSD și am finalizat.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Stimați colegi,

Ne aflăm în fața celui mai important proiect de lege din anul 2018, care privește nu doar peste 5 milioane de pensionari, dar și generațiile următoare.

Este o lege la care s-a lucrat temeinic și aș vrea, pe această cale, să le mulțumesc specialiștilor de la Casa Națională de Pensii, care nu doar că au scris textul acestei legi, dar au făcut și nenumărate simulări, astfel încât să nu avem niciun fel de problemă în aplicarea acestei legi; ea respectă și Programul de guvernare.

Dar, mai important decât orice, este o lege aplicabilă, care are avizul Ministerelor de Finanțe, Justiție și al Consiliului Legislativ, inclusiv pe chestiuni care, de la această tribună, au fost sesizate ca fiind susceptibile de probleme de constituționalitate.

Cel mai important principiu al legii este, fără îndoială, contributivitatea, dar s-a urmărit, în același timp, eliminarea mai multor inechități, cum ar fi pensii diferite între femei și bărbați sau pensii diferite între persoane de același gen care aveau același punctaj, au lucrat același număr de ani și, cu toate astea, aveau pensii diferite, pentru că au ieșit pe legislații diferite la pensie.

În același timp, aș vrea să subliniez un lucru, și anume că nu mai este posibil ca persoane care au contribuit 35 de ani să aibă aceeași pensie minimă cu alte persoane care au contribuit sub 10 ani, așa cum se întâmpla până acum, pentru că, dacă vă uitați cu atenție în lege, veți vedea că și în funcție de numărul de ani lucrați se primește un procent în plus.

Iarăși un lucru pe care vreau să-l subliniez: punctul de pensie se dublează în interiorul mandatului nostru, deci nu după 2021, așa cum s-a tot repetat în spațiul public. Pornim de la 871 de lei punctul de pensie, în anul 2016; în prezent suntem la 1.100 de lei, anul viitor va fi 1.265 de lei, iar în anul 2020, deci în interiorul mandatului nostru, va fi 1.775 de lei. Desigur, la asta se adaugă că în anul 2021 mai este o creștere a punctului de pensie, dar se câștigă atât din noua formulă de calcul, cât și din recunoașterea unor drepturi de natură salarială, cum ar fi acordul global sau al 13-lea salariu, care până acum nu erau luate în calcul.

Apar, de asemenea, în această lege, noi beneficii, se păstrează dreptul soțului supraviețuitor de a beneficia de 50% din pensia soțului decedat, dar, dacă dorește să-și păstreze pensia proprie, poate să cumuleze 25% din pensia soțului decedat, dacă acesta este în avantajul său. Deci se merge pe principiul "dreptul cel mai avantajos".

S-au redefinit gradele de invaliditate de asemenea manieră încât să se poată cumula pensia de invaliditate cu alte venituri.

Apare posibilitatea de a exista și alte locuri de muncă în condiții speciale, față de ceea ce este la ora actuală în legislație. Desigur, aceste noi locuri de muncă vor fi stabilite printr-o hotărâre de Guvern.

Apare posibilitatea diferențierii pensiilor în funcție de anii lucrați.

Apare posibilitatea de a opta pentru pensia mai avantajoasă. Dacă, de exemplu, au o pensie de invaliditate, pot să meargă pe indemnizația socială, în cazul în care aceasta este mai avantajoasă. Și eu garantez faptul că foarte mulți vor opta pentru această formulă, pentru că îi avantajează.

Și aici aș vrea să ridic problema pe care au sesizat-o colegii noștri, că ar fi o chestiune de neconstituționalitate, că sunt scoși din bugetul asigurărilor sociale cei care au pensii de invaliditate. Tocmai - vă rog frumos să citiți cu atenție legea - ei rămân în bugetul asigurărilor sociale, cei care au pensii de invaliditate. Li se dă posibilitatea să opteze, ceea ce este cu totul altceva.

Este o discuție pe care am avut-o cu foarte mulți constituționaliști, care ne-au spus că dacă este opțiunea omului și este mai favorabil pentru el, desigur că nu ridică niciun fel de problemă de neconstituționalitate.

Apare, desigur, acest principiu, de datorat și plătit, atât de blamat. Dar să nu uităm faptul că anul trecut aveam două milioane de persoane care nu aveau contribuțiile plătite, ceea ce desigur că nu este în regulă. Și vă asigur că în toate legile din Uniunea Europeană - legile pensiilor - există această obligativitate de a plăti contribuțiile dacă vrei să beneficiezi de dreptul de a fi pensionar.

Sigur că ne-am gândit și la ce înseamnă acest lucru. Pentru că, într-adevăr, sunt foarte multe companii, inclusiv de stat, care nu au achitat contribuțiile pentru angajați. Și am considerat că dacă statul român nu și-a activat toate mecanismele de autoapărare, atunci este greșeala statului și bineînțeles că nu va fi penalizat cetățeanul, ci i se va recunoaște vechimea în muncă, la fel ca și cum el ar fi contribuit.

Dar din 2021, tocmai pentru că activăm acum mecanismele statului, în sensul că ANAF va avea obligația să pună la dispoziția Casei Naționale de Pensii tot ceea ce înseamnă contribuțiile plătite și datorate, iar Casa Națională de Pensii va pune pe site-ul său, astfel încât fiecare cetățean să poată să vadă cât și-a plătit contribuția.

Iarăși, foarte important - o să mă opresc, deși sunt alți colegi care au vorbit peste timpul alocat - este faptul că nu va putea să mai existe vreo pensie recalculată care să scadă. Este prevăzut acest lucru în lege.

Și, în final, aș vrea să vă dau un exemplu de calcul, pentru că ați tot spus aici că i-am neglijat pe pensionari, faptul că nu a crescut punctul de pensie de la 1 ianuarie înseamnă că le-am reținut din drepturi.

Vreau să vă fac un calcul, primit de la Casa Națională de Pensii. Pentru o pensie brută de 3.000 de lei, cu un punctaj de 3,4, în anul 2016, în ianuarie 2017 a devenit 3.158 pe brut, în iulie 2017 - 3.442 pe brut. În anul 2018, prin aplicarea strictă a prevederilor legale, fără corecțiile operate de Guvern, atât la punctul de pensie, cât și la impozitare, ar fi ajuns la 3.341 de lei pe brut și 2.873 de lei pe net, dar, prin aplicarea măsurilor noastre, a ajuns la 3.786 de lei pe brut și 3.607 lei pe net. Se observă o creștere a pensiei nete din 2016, de la 2.590 de lei, cu 1.017 lei, în iulie 2018, în varianta Guvernului, față de o creștere a pensiei nete de doar 283 de lei, în iulie 2018, cât ar fi fost dacă am fi aplicat formula prevăzută în actuala lege.

Vă mulțumesc foarte mult. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Am terminat dezbaterile. (Vociferări.)

(Domnul deputat Eugen Tomac solicită să ia cuvântul.)

Nu, un singur vorbitor, e procedură de urgență, îmi pare rău.

A vorbit domnul... (Aplauze.)

Păi, a vorbit... un singur vorbitor, de la dumneavoastră, respectiv, domnul Turcescu.

Mulțumesc.

E procedură de urgență. A vorbit domnul Turcescu.

Mulțumesc.

Intrăm în dezbatere, stimați colegi.

Avem 20 de minute de dezbatere.

Rog colegii, atunci când doresc, să intervină la amendamente.

Dacă la titlul legii? Până la art. 2? Nu sunt intervenții.

Dorește cineva la art. 2? Nu.

La... mai departe, la art. 3?

Doamna Csép, vă rog, la... vă rog, vreți să interveniți la art. 3 lit. ș) înțeleg, da?

Doamna Csép Éva-Andrea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Da. Deci la nr. crt. 8, art. 3 lit. ș), forma adoptată de... deci pe care o găsim și în raport, sună în felul următor: "Pensionar - și este definiția calității de pensionar - persoana care beneficiază de una din categoriile de pensii prevăzute de prezenta lege și a realizat cel puțin stagiul minim de cotizare de 15 ani, precum și nevăzătorii care au realizat o treime din stagiul complet de cotizare".

La acest art. 3 lit. ș) avem un amendament respins de comisie, care sună în felul următor. Este nr. 12 la amendamentele respinse...

Domnul Florin Iordache:

Da, doamnă, este...

Doamna Csép Éva-Andrea:

... pct. ș): "...persoana care beneficiază de una din categoriile de pensii prevăzute de prezenta lege și a realizat cel puțin stagiul minim de cotizare de 15 ani, precum și persoanele încadrate în grad de handicap grav care au realizat o treime din stagiul complet de cotizare".

Vă rog frumos, domnule președinte, să supuneți votului modificarea acestui amendament.

Domnul Florin Iordache:

Deci, stimați colegi, vă rog să introduceți cartelele. Voi supune votului dumneavoastră amendamentul colegei noastre. Este vorba de lit. ș), introducerea.... (Vociferări.)

ș)... ș). Este vorba de poziția 12. "Pensionar" - sintagma "persoane încadrate în grad de handicap grav"... și textul curge. Să înceapă votul.

Unanimitate de voturi. 215 voturi pentru. A fost adoptat.

În concordanță, doamnă deputat, la art. 52 lit. a), poziția 66, pentru corelare, la lit. a), textul este: "...indiferent de vârstă, dacă au realizat în condiții de handicap grav cel puțin o treime... stagiul complet de cotizare". Da? Corect.

Voi supune votului și pe acesta, când ajung la 52. Bun. Mergem mai departe.

Domnul Seidler.

Să-mi spuneți, la amendamente respinse, ce poziție? Cât?

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (din sală):

2.

Domnul Florin Iordache:

Poziția 2? Revenim. A, păi, am întrebat. Bun.

Revenim la amendamente respinse, poziția 2, vă rog.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Mulțumesc, domnule președinte.

La poziția 2, art. 2 lit. c) - principiul contributivității. Și vorbim despre sintagma "datorat și plătit", în forma originală, și doar "datorat", în forma amendamentului.

Practic, vorbim despre acele persoane cărora, deși li s-a reținut cotizația, ele nu vor beneficia de pensie și de stagiul de cotizare care să li se ia în calcul la pensie, pentru că eventual angajatorul nu a plătit pentru ele contribuția, fără ca ele măcar să fi știut acest lucru sau să fi avut cum să influențeze acest lucru.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Stimați colegi, supun votului amendamentul colegilor, de la poziția 2, amendament respins. Să înceapă votul.

68 de voturi pentru, 131 de voturi împotrivă, 13 abțineri. A fost adoptată respingerea.

Vă supun, stimați colegi, art. 2 lit. c) din raport. Să înceapă votul.

148 de voturi pentru, 62 de voturi împotrivă, o abținere. A fost adoptat.

Mergem mai departe.

Dacă la art. 2 mai sunt intervenții? La amendamente respinse, ca să puteți urmări. Nu.

Dacă la art. 3 sunt intervenții? De la amendamentele respinse. Nu.

Am ajuns la art. 6. Dacă sunt intervenții? La amendamente respinse. Nu.

La articolul 10? Nu.

La articolul 13. Dacă aveți intervenții? Nu.

La articolul 14. Dacă aveți intervenții? La amendamentele respinse. Nu.

A, da. Vă rog.

Vă rog, doamnă.

Cel cu mamele? Sau care?

La 14 sunteți.

Doamna Csép Éva-Andrea:

Da. Mulțumesc, domnule președinte.

La amendamentele respinse, la nr. crt. 24. Vorbim de concediul de acomodare, ca perioadă asimilată.

Concediul acesta de acomodare este introdus în Legea adopției. Este concediul asemănător concediului de creștere a copilului.

Acest amendament prevede ca persoanele care erau în concediul de acomodare să beneficieze de aceleași drepturi ca mamele care sunt în concediul de creștere a copilului.

Și amendamentul sună în felul următor: "... a beneficiat începând cu data de 1 ianuarie 2006 de concediul pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, până la 7 ani, ori de concediu de acomodare, începând cu luna august 2016".

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, doamnă.

Vă propun... și supun votului amendamentul respins. Să înceapă votul.

78 de voturi pentru, 134 de voturi împotrivă, o abținere, un coleg nu și-a exprimat votul. A fost respins.

Supun votului, stimați colegi, art. 14 în varianta comisiei. Să înceapă votul.

139 de voturi pentru, 71 de voturi împotrivă, două abțineri. A fost adoptat.

Mai departe. 14, adoptat.

Mergem la 16. Dacă aveți intervenții?

La explicarea votului? Sau la ce?

Vă rog.

Numai puțin.

Da, vă rog, domnul Solomon.

Domnul Adrian Solomon:

Domnule președinte,

Aș vrea să explic de ce am votat împotriva amendamentului colegilor noștri de la UDMR.

Așa cum am convenit, Legea nr. 273 privind adopțiile este pe traseul legislativ, la Senat. Acolo va fi sediul materiei și vom reglementa exact ca în Ordonanța nr. 111 din 2010 privind concediul pentru creșterea copilului, și modul de recunoaștere la pensie a acelor perioade de acomodare cu copilul adoptat.

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Mergem mai departe.

Până la poziția 66?

Domnul Vîlceanu, vă rog.

Domnul Dan Vîlceanu:

Da. Mulțumesc, domnule președinte.

La poziția 66 se preia lit. a) de la amendamentul aflat la poziția 68. De fapt, este 68 la admise, 66 la respinse. Lit. a): "... indiferent de vârstă, dacă au realizat în condiții de handicap grav cel puțin o treime din stagiul complet de cotizare".

Este acel aspect la care vă făceam referire că se face discriminare între persoanele cu dizabilități.

Domnul Florin Iordache:

Bun. Da. Vă mulțumesc.

Supun votului amendamentul respins. Să înceapă votul.

212 voturi pentru, două voturi împotrivă. Adoptat.

Mai departe, vă rog.

Domnul Dan Vîlceanu:

Da. La poziția 91, respinse. 80, admise, cred că este. Numai puțin.

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă rog.

Domnul Dan Vîlceanu:

Imediat îl găsesc.

Domnul Florin Iordache:

62 cu a)...

Domnul Dan Vîlceanu:

80... 91.

Domnul Florin Iordache:

... la admise.

Domnul Dan Vîlceanu:

Nu. Este... 91, admise, cred. Imediat îl găsesc.

Domnul Florin Iordache:

Nu, la...

Domnule coleg, vă referiți la articol...

 

Domnul Dan Vîlceanu:

Nu.

Domnul Florin Iordache:

... sau la...?

Domnul Dan Vîlceanu:

Nu, poziția. Art. 62.

Domnul Florin Iordache:

Articolul 62, da?

Domnul Dan Vîlceanu:

80...

Domnul Florin Iordache:

Deci art. 62 la admise este nr. crt. 80.

Domnul Dan Vîlceanu:

80.

Domnul Florin Iordache:

Da. Dumneavoastră susțineți admisele sau ce susțineți? Ca să înțeleg.

Domnul Dan Vîlceanu:

Este... acela legat de pensia de invaliditate, dar numai să-l găsesc, că... (Vociferări.)

Domnul Florin Iordache:

Numai puțin. Liniște! (Vociferări.)

Vă rog.

Domnul Cătălin Drulă (din sală):

91 la respinse.

Domnul Dan Vîlceanu:

91. Este vorba de art. 91, la respinse. În textul proiectului, lit. b): "... au realizat la data solicitării pensiei de invaliditate stagiul minim de cotizare de 15 ani". Și noi solicităm eliminarea acestei lit. b).

Domnul Florin Iordache:

Îl găsiți la 91 marginal de la respinse.

Domnul Dan Vîlceanu:

Exact.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Supun votului amendamentul respins. Să înceapă votul. De eliminare.

(Domnul deputat Dan Vîlceanu solicită să ia cuvântul.)

Numai puțin.

Deci 87 pentru, 132 de voturi împotrivă. Nu a fost adoptat.

 

Domnul Dan Vîlceanu:

Și 117 la respinse.

Domnul Florin Iordache:

Stați puțin, numai puțin. Haideți să mergem organizat.

Vă supun art. 62 lit. b) din raport. Să înceapă votul.

Deci 135 de voturi pentru, 79 de voturi împotrivă. A fost adoptat.

Mai departe.

Vă rog.

Domnul Dan Vîlceanu:

Da. 117 la respinse, 118 la admise.

(Doamna deputat Csép Éva-Andrea solicită să ia cuvântul.)

 

Domnul Florin Iordache:

Stați...

Domnul Dan Vîlceanu:

Este vorba de art. 85. Și este legat de punctul de pensie.

Domnul Florin Iordache:

Imediat, doamnă. Reveniți.

Mai are un amendament și vă dau cuvântul.

Domnul Dan Vîlceanu:

Practic, solicităm aplicarea legii în vigoare privind indexarea punctului de pensie de la 1 ianuarie, așa cum este normal, și nu așa cum faceți dumneavoastră promisiunea, că se va indexa punctul de pensie de la 1 septembrie, este doar o promisiune.

Legea în vigoare spune că punctul de pensie trebuie indexat de la 1 ianuarie.

Și amendamentul sună așa: "Valorile punctului de pensie sunt următoarele: a) la data de 1 ianuarie 2019 - 1205 lei; b) la data de 1 septembrie 2019 - 1265 de lei; c) la data de 1 ianuarie 2020 - 1455 de lei; d) la data de 1 septembrie 2020 - 1775 de lei; e) la data de 1 septembrie 2021 - 1875 de lei.

Domnul Florin Iordache:

Bun. Vă mulțumesc.

Supun votului amendamentul respins. Să înceapă votul.

86 de voturi pentru, 127 de voturi împotrivă, un coleg nu și-a exprimat votul. A fost respins.

Să înceapă votul pe raportul comisiei.

135 de voturi pentru, 83 de voturi împotrivă, o abținere.

Acum, stimați colegi, în corelare...

A fost adoptat.

Acum, în corelare. Asta vreau să susțin, doamnă Csép, ca să nu mai ieșiți dumneavoastră.

În corelare cu ce s-a adoptat la art. 3, supun votului dumneavoastră lit. a) de la poziția 68, lit. a). Și citesc, ca să știe colegii ce supun votului: "... indiferent de vârstă, dacă au realizat, în condiții de handicap grav, cel puțin o treime din stagiul complet de cotizare". Acesta e textul, da? Să înceapă votul.

212 voturi pentru. Unanimitate. A fost adoptat.

Și avem raportul complet.

Acum, revenim.

Domnul Seidler. La ce doriți dumneavoastră să interveniți? (Vociferări.)

Eu iau în ordine... uitați-vă pe ecran. Eu iau în ordinea...

Domnul Seidler, vă rog.

De la respinse, da?

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Da, de la respinse, 56 marginal, la o completare a art. 44 cu un alin. (2), prin care casele teritoriale de pensii odată la trei ani ar informa fiecare asigurat care nu a accesat platforma online, cu privire la stagiul de cotizare plătit de angajatorul său.

Adică, dacă tot îi tăiem din stagiul de cotizare, omului, atunci când angajatorul nu-i plătește contribuțiile, măcar odată la trei ani să-l informăm, să poată să știe contribuabilul că al său angajator nu i-a plătit sau i-a plătit contribuțiile. Să fie în cunoștință de cauză.

Domnul Florin Iordache:

Da. Bun.

Supun votului alin. (2) al art. 44, amendament respins. Să înceapă votul.

Deci 79 de voturi pentru, 120 de voturi împotrivă, 4 abțineri. A fost respins.

Articolul 44, în formularea comisiei. Să înceapă votul.

134 de voturi pentru, 75 de voturi împotrivă, o abținere. A fost adoptată forma comisiei.

Stimați colegi,

Eu v-am propus să mergem articol cu articol. Dumneavoastră ați... când în față, când în spate. Eu sunt obligat, în baza înscrierii, să vă dau cuvântul.

Următorul. Uitați-vă și dumneavoastră, următorul - Gheorghe Andrei Daniel, Grupul PNL, vă rog...

Vă rog.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mergem tot înainte, cum ar veni, la art. 56, pct. 70 de la admise, un amendament respins, alin. (1): "Femeile care au realizat stagiul minim de cotizare și care au născut 2 copii și i-au crescut până la vârsta de 16 ani beneficiază de reducerea cu 4 ani a vârstei de pensionare prevăzute în Anexa nr. 5".

Așadar, scădem de la 3 la 2 ani, în virtutea principiului de a încuraja familiile să crească cât mai mulți copii. Aceasta ar fi ideea.

Domnul Florin Iordache:

Păi, stați puțin. Dumneavoastră vorbiți de amendamente respinse sau admise?

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

De amendament respins.

Domnul Florin Iordache:

Respins.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Respins.

Domnul Florin Iordache:

Respins. La ce poziție?

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

La poziția 75. Poziția 75, amendament la art. 56.

Domnul Florin Iordache:

Articolul 56 alin. (1), da?

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Da.

Domnul Florin Iordache:

Da. Bun.

Dumneavoastră înlocuiți... 2 copii și 4 ani, acolo e schimbarea.

Da, mulțumesc.

Treceți în bancă să supun votului amendamentul dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Să înceapă votul. După care voi supune votului raportul comisiei. Să înceapă votul.

Da. 58 de voturi pentru, 144 de voturi împotrivă, 3 abțineri, un coleg nu și-a exprimat votul.

Am ajuns la art. 55. Supun votului art. 55 în forma comisiei. Să înceapă votul.

145 de voturi pentru, 52 de voturi împotrivă, 4 abțineri. A fost adoptat.

Suntem la...

Mă anunță colegii din staff, s-a epuizat timpul. În aceste condiții, voi supune votului dumneavoastră fiecare articol din raport, pe baza amendamentelor admise.

Suntem la art. 55. A fost adoptat.

Articolul 56. Supun votului dumneavoastră art. 56 în formularea comisiei. Să înceapă votul.

141 de voturi pentru, 64 de voturi împotrivă, o abținere, un coleg nu și-a exprimat votul. A fost adoptat.

Vă supun votului, stimați colegi, de la poziția 56 până la poziția 70. Să înceapă votul. Raportul comisiei.

140 de voturi pentru, 60 de voturi împotrivă, o abținere. Au fost adoptate.

De la 71 la 90. Să înceapă votul.

146 de voturi pentru, 56 de voturi împotrivă, o abținere, un coleg nu și-a exprimat votul. Au fost adoptate.

De la 91 până la 124. Să înceapă votul.

143 de voturi pentru, 56 de voturi împotrivă, 3 abțineri. Adoptate.

De la 126 la 177. Să înceapă votul.

144 de voturi pentru, 60 de voturi împotrivă, două abțineri. Adoptate.

De la 179 până la 182. Să înceapă votul.

147 de voturi pentru, 60 de voturi împotrivă, 3 abțineri. Adoptate.

Vă supun, stimați colegi, Anexele nr. 1, 2, 3, 4, 5... până la 9, da. Supun votului anexele, de la 1 până la 9. Să înceapă votul.

149 de voturi pentru, 56 de voturi împotrivă, două abțineri. Au fost adoptate.

Mâine, la ora 12,00, la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 3 decembrie 2021, 18:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro